Неймовірно, але факт: кожен десятий затриманий на українських дорогах водій — нетверезий. За останні півроку з цієї причини під колесами автомобілів загинуло 107 осіб, 1120 отримали тяжкі тілесні ушкодження. А взагалі, «п’яних» ДТП за цей період було зареєстровано на 25% більше, ніж за цілий минулий рік.
Причини такої статистики пояснив начальник відділу агітації і пропаганди Департаменту ДАІ МВС України Геннадій Гребньов. На його думку, перш за все, «винна» безкарність правопорушників, адже, при затриманні у них навіть не забирають посвідчення. Працівники ДАІ лише складають протокол, який потім направляється до суду. Після цього правопорушник має сплатити виписаний ним штраф. І як результат — за півроку в Україні було затримано 154 тисячі нетверезих за кермом. Серед них — навіть водії маршрутних таксі та автобусів.
За кордоном така ситуація була б нонсенсом. У США, наприклад, дуже суворо ставляться до нетверезих водіїв. За це там із вас можуть стягти від 150 до 10 тисяч доларів штрафу, позбавити ліцензії на термін від 15 днів до року, що викличе суттєві ускладнення з роботою і, нарешті, занести до «чорного списку» порушників. У третині штатів вас можуть помістити у в’язницю на термін від 1 до 5 днів чи змусити відвідувати реабілітаційні курси, до того ж вам буде загрожувати збільшення страхових внесків — щорічний внесок на медичну страховку може піднятися до 500 доларів.
У сусідній Росії дану проблему збираються вирішувати інакше — там планують дозволити сідати за кермо з 0,5 промілями алкоголю в крові. А це або одна пляшка неміцного пива, або бокал сухого вина, або чарка горілки. Подібна практика визначена Женевською конвенцією, і Росія нещодавно до неї приєдналась. Цікаве рішення але, як відмітив Геннадій Гребньов, — не у нашій ситуації. Запровадити це на українських дорогах — це, на його думку, тільки збільшити хаос. «Нам треба повністю переглянути законодавство з приводу водіїв та алкоголю. Самі посудіть: в Україні сума, яку нетверезому водію доведеться викласти на таксі, інколи перевищує ту, що доведеться сплатити за штрафом. Чи варто, у такому разі, дивуватися страшній статистиці», — каже Г. Гребньов. З іншого боку проблему прокоментували психологи. На думку консультанта Державного центра соціальних служб для молоді Юрія Калашникова, однією з причин того, що люди сідають за кермо у нетверезому стані, є явище психологічної інфляції, що викликається алкогольним сп’янінням. Самооцінка не відповідає дійсності: вона або суттєво завищена, або занижена. Таким чином водій або відчуває себе невловимим месником на червоному «Феррарі», або сахається у бік від кожного пішохода. А страх, як відомо, річ недобра: трусяться руки, плутаються думки, калатає серце... Крім того, велику роль відіграє звичка. Адже водії настільки призвичаюються до швидкостей і до постійного руху, що в них притулюється відчуття небезпеки. «Алкоголь блокує діяльність лобової долі головного мозку, яка відповідає за координацію рухів. Але людина цього не помічає — іде процес підміни реальності очікуваним результатом. Через те там, де необхідно швидко приймати рішення, водій пасує», — розповідає психолог.
А спонукає водіїв сідати нетверезими за кермо, на його думку, неповага до життя. Як до свого, так і до чужого. А це, у свою чергу, замішане на невпевненості у завтрашньому дні, постійній «бойовій готовності» до найгіршого та на зневірі у майбутнє.