Ще наприкінці ХІХ століття німецький інженер, винахідник Рудольф Дізель створив двигун внутрішнього згорання, названий на його честь — дизельний двигун, для роботи якого дотепер використовують похідні нафти. Нині через значне подорожчання нафтопродуктів та погіршення екологічного стану наші сучасники шукають нові види моторного палива.
Останнім часом популярності набувають біодизельне пальне з ріпаку, сої тощо. Тернопільський винахідник Мирослав Копак пропонує свою технологію виготовлення нового моторного палива — синтез-газу. Ще здобуваючи спеціальність механіка автотракторної техніки у Бережанському технікумі механізації та електрифікації сільського господарства, він замислювався над ідеєю переходу на альтернативні види палива. Ця ідея підсилювалася численними публікаціями вчених, які пророкували з часом подорожчання нафтопродуктів і писали про необхідність пошуку нових видів моторного палива. Проте до реалізації свого задуму Мирослав Копак прийшов не одразу. Він закінчив Львівський політехнічний інститут і аспірантуру Тернопільського державного технічного університету, працював інженером-конструктором цеху нестандартного технологічного обладнання Тернопільського радіозаводу «Оріон», інженером-конструктором відділу верстатобудування проектно-технологічного інституту Тернопільського комбайнового заводу, науковим співробітником Львівського політехнічного інституту. Численні винаходи Мирослава Копака впроваджують у машинобудуванні, сільському господарстві, харчовій та хімічній промисловості. Він має понад п’ятдесят авторських свідоцтв на винаходи Радянського Союзу, понад тридцять патентів Російської Федерації і сім патентів України. Для того, щоб створити нове моторне паливо, необхідно було значно більше знань із хімії, зокрема, нафтових та альтернативних палив, тож Мирослав Копак їх освоїв. Відтак винайшов свої формули і створив автотракторний генератор, який перетворює певні компоненти на синтез-газ. Над цим винахідник працював майже десять років. Досліди довелося проводити на відведеній території у селі, бо зрозуміло, що в міській квартирі це було неможливо робити, а спеціально обладнане приміщення Мирославові Копаку не по кишені.
— Я, вже будучи досвідченим інженером-конструктором, інженером-технологом, науковцем, взявся реалізовувати цю ідею. Щоб перевірити свої хімічні формули, взяв звичайний 50-літровий пропано-бутановий балон і заправив хімічними компонентами. З балоном я з’єднав дозатор, а з ним трубопроводами — електричний нагрівач — тен, який нагрівався до 550 градусів, і на виході запалив це сірником. У результаті хімічні компоненти утворили водень, окис вуглецю, метан та інші хімічні сполуки — і я отримав синтез-газ. А помістивши звичайну ніхромову спіраль відкритою у високотемпературний ізолятор, в результаті чого вона нагрілася майже до 900 градусів, я досягнув ще кращого ефекту. Це все запатентовано, я подав заявку на винахід і веду відповідне патентування всіх компонентів, — розповідає Мирослав Копак.
Винахідник запевняє, що його моторне паливо і для навколишнього середовища безпечне, і не є вибухонебезпечним, бо, як він зазначає, у звичайному стані синтез-газ не є горючою речовиною. Враховуючи те, що електроенергія надто дорога і таким способом виробляти синтез-газ невигідно, то, будучи механіком із автотракторної техніки, а отже знаючи принципи роботи двигунів, Мирослав Копак використав ту енергію, що марно виходить в повітря, тобто енергію охолоджувальної води, вихлопних газів і частину електричної енергії, яка є в автотракторної техніки.
Нове моторне паливо, тобто синтез-газ, дозволяє економити 80% дизпалива, не є шкідливим для роботи двигуна і коштує набагато дешевше, ніж традиційне.
— Літр палива, яке я розробив, замінює літр дизельного пального, але вартість синтез-газу — лише одна гривня. Для того, щоб двигун запрацював, тобто для загоряння суміші, бо тут є спеціальний процес, необхідно 20% дизпалива. Воно служить запилювачем, тому що має низьку температуру самозапалювання. Це те саме, про що думав Рудольф Дизель. Сам дизельний двигун може працювати як «всеїдний» двигун, — зазначає Мирослав Копак.
Нині винаходом пана Мирослава — автотракторним генератором синтез-газу — зацікавилися підприємства Європи, а також фермери Тернопільщини та сусідніх областей, для яких дизельне пальне за умов фінансово-економічної кризи не по кишені.
— Я розповсюдив інформацію про свій винахід через інтернет, і зацікавилися люди не лише в Україні, а й з-за кордону зі мною контактують. У мене є навіть запити зі Швейцарії. Вони хочуть генератор синтез-газу сконструювати з двигуном. Тобто щоб цей генератор був вже під’єднаний до систем охолодження, вихлопу, до електричної системи. Адже використання дешевого пального за допомогою такого двигуна збільшує вартість самого двигуна. Установку можуть використовувати й фермери на тракторі й мати дуже добру економію. Але все ж її застосування більше придатне для моторних заводів. Адже люди не дуже хочуть вклинюватися в системи двигуна. В такому випадку я пропоную використати повітряний компресор: такий невеличкий пристрій, у ньому — всі стандартні елементи. З’єднавши його з балоном, можна безпосередньо впорскувати в циліндр двигуна паливо, — розповідає Мирослав Копак.— До мене приїжджають люди з Львівської, Чернівецької, Хмельницької областей... Адже краще раз побачити, ніж сто разів почути.