Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Iнтелектуальний експеримент

Рівненських першокласників навчають мислити на східних іграх
8 вересня, 2009 - 00:00

Саме ці заняття допоможуть виховати вундеркіндів, переконують фахівці. Експеримент із впровадження такого предмету втілюється в загальноосвітній школі №9. Учні, які почали займатися інтелектуальними іграми з перших днів навчання у школі, сьогодні вже другокласники. У їхньому розкладі незвичний предмет з’являвся чотири рази на тиждень. Більше того, премудрості заморських ігор мали навчитися і батьки школяриків, адже викладачі радили займатися з малятами вдома. За успіхами в навчанні дітлахів з експериментального класу пильно стежать педагоги. Нині вони вважають, що говорити про результати занять з інтелектуальних ігор зарано. Проте вже зараз відзначають, що учні цього класу здатні майже вдвічі довше утримувати увагу, ніж їхні ровесники, а це неабиякий плюс. Адже це означає, що вони можуть швидше сприймати навчальний матеріал, та й на домашнє завдання витрачати значно менше часу. Про те, коли слід очікувати результатів експерименту, і якими вони повинні бути, — в розмові з Віктором Шевчуком, керівником Школи інтелектуальних ігор Рівненського Палацу дітей та молоді.

— Коли формувався цей клас, діти фактично ставали учнями двох шкіл — загальноосвітньої та школи інтелектуальних ігор, — розповідає пан Віктор. — Під час навчання в початковій школі вони вивчатимуть декілька видів інтелектуальних ігор. Їх близько десяти. Серед них і го, і сьоги, і стратего. Їхньою батьківщиною є Японія та Китай. До речі, тамтешні школярі просто зобов’язані опанувати ці ігри. Адже їм приписують розвивальну й виховну мету. До речі, під час гри в го у гравця задіяні різні частини головного мозку, тобто працює і логіка, і творча уява.

— З якого віку варто вчити дітей азам інтелектуальних ігор?

— Один із японських майстрів стверджував, що починати вчити грати в ці ігри дітей після трьох років уже запізно. Російський психолог Борис Нікітін вважає, що чим раніше малята починають вирішувати інтелектуальні завдання, тим ліпше. Згодом це допомагає впоратися з нестандартними ситуаціями. А історія шахів знає випадок, коли батько вчив доньок гри в шахи з дуже раннього віку. Пізніше всі троє здобували перемоги на олімпіаді. Ці діти не відвідували школу, батьки займалися з ними самотужки. Коли в них запитали, чи не надто завантажені їхні діти, батько відповів, що заняття іграми розвантажує... Власне, ідея створити експериментальний клас виникла давно. Заняття з інтелектуальних ігор вже понад десять років проводяться в дошкільному навчальному закладі №38. Це сприймали добре і малята, і батьки. Однак, коли діти йшли до школи, ці заняття для них зазвичай припинялися. Тому виник задум запровадити інтелектуальні ігри в школі. Звісно, такий варіант навчання підходить не для кожної дитини. Усе залежить від її нахилів і уподобань. Коли ми робили перші спроби запровадити такий предмет, то зіштовхувалися з певними труднощами. Декому з учнів ставало нецікаво, доволі хворобливим був момент і виграшів-програшів, який міг сприйматися болісно. Скажімо, коли школярик повертався додому, то батьки запитували, скільки партій він виграв. Натомість увагу мали б зосереджувати не на цьому, а на самому процесі гри. А вже коли спеціалізований клас формувався минулого року, матусі-татусі були більш підготовленими. Нині знову провели набір у перший клас, де серед предметів будуть інтелектуальні ігри.

— Яких результатів очікуєте від таких занять?

— Річ у тому, що чимало методик, які використовуються в системі освіти, розраховані на те, щоб розвивати пам’ять. Однак дуже важливо навчати мислити. Це здатні робити інтелектуальні ігри. Скажімо, математична задача має один варіант правильної відповіді. Натомість на гральній дошці таких варіантів безліч. Звісно, існують і невдалі ходи, але правильних ходів є багато. І кожен обирає той, який йому більше до вподоби. Та й, зрештою, умови завдання, яке є перед гравцем, постійно змінюються в залежності від ходу супротивника. Тобто інтелектуальні ігри вчать розраховувати наперед. Звісно, дуже важливо навчитися переносити цей досвід у життя. Адже такий процес автоматично не відбувається.

А результатів такого експерименту слід очікувати років за вісім-десять, коли нинішні другокласники стануть випускниками.

Тетяна КУШНІРУК, Рівне
Газета: 
Рубрика: