Сьогодні інтернет перевертає світ. І його вплив на всі сфери людського буття вже не можна недооцінювати. Згадати хоча б Джуліана Ассанджа, засновника скандального інтернет-сайту WikiLeaks, який набув популярності ще в квітні минулого року, надавши на розсуд багатомільйонної світової інтернет-громадськості засекречений відеозапис обстрілу журналістів в околицях Багдаду та опублікувавши десятки тисяч документів, пов’язаних з війнами в Іраку та Афганістані.
Зміни, що відбуваються в світі завдяки появі інтернету, торкаються кожного, трансформуючи усі сфери сучасного життя: від політики, економіки до релігії та приватної поведінки людей. Виникнувши як засіб для обміну інформацією серед програмістів, сьогодні інтернет являє територію, на якій активно спілкуються, навчаються та отримують інформацію, продають і купують, рекламують та оплачують товари й послуги, користуються можливостями інтернет-банків та інтернет-магазинів, голосують, відпочивають, розважаються, шукають та отримують роботу, знаходять друзів, однодумців, реалізують особисті, суспільні та політичні інтереси тощо. Аудиторія всесвітньої мережі неухильно зростає, доступ до інтернету для користувачів стає насущною потребою сучасного життя, і світ вже просто не мислить себе інакше. Пересічні українці також все частіше обирають інтернет супутником свого життя. Про це, до речі, свідчить і той факт, що навіть в умовах нещодавньої кризи, яка охопила весь світ (нагадаємо, що основною ознакою такої кризи стає реальне зменшення прибутків населення, скорочення витрат на продукти харчування, зниження споживацького попиту на товари та послуги) пересічний українець почав потроху відмовлятися й від кабельного телебачення, й навіть від мобільного зв’язку, але не від інтернет-зв’язку. Підключення до інтернет-послуг в Україні не тільки не зменшувалося через світову кризу, а навіть неухильно збільшувалося і 2008, і 2009, і 2010 року.
Підключившись до всесвітньої мережі, пересічний українець вже не уявляє своє життя без нових послуг та можливостей. Більше того, наше дослідження засвідчило, що українські користувачі в умовах кризи стали активніше використовувати інтернет-мережу для реалізації своїх планів та інтересів.
Загалом сьогодні вже відбуваються значні якісні зміни у використанні інтернет-мережі українцями. Підвищується загальна активність перебування в мережі, урізноманітнюються інтереси користувачів. Так, за результатами нашого дослідження, сьогодні 49% українських користувачів знайомляться в мережі з останнiми новинами, поточною iнформацiєю; 39% шукають iнформацiю для навчання/пiдвищення квалiфiкацiї; 35% шукають iнформацiю, потрiбну для виконання професiйних обов’язкiв; 25% шукають iнформацiю про вакансiї, можливостi працевлаштування; 13% вiдвiдують сайти державних, громадських структур тощо; 44% шукають iнформацiю на теми, якi цiкавлять (кулiнарiя, автомобiлi, садiвництво, спорт, живопис тощо); 11% знаходять і читають/переписують у свою електронну бiблiотеку художнi книги; 40% знаходять й слухають/переписують музику, фiльми; 37% спiлкуються в чатах, iСQ, соцiальних мережах («Однокласники», «В контактi» тощо); 28% просто блукають мережею; 20% грають в комп’ютернi iгри онлайн; 8% беруть участь у форумах, конференцiях; 7% шукають однодумцiв, партнерiв для реалiзацiї нових iдей, проектiв, iнiцiатив; 29% шукають iнформацiю про товари/послуги; 7% здiйснюють покупки онлайн; 48% користуються електронною поштою.
Інститут соціології Національної академії наук України починаючи з 2002 року регулярно проводить моніторинг з питань розвитку інформаційного суспільства та інформатизаційних процесів в Україні. Якщо 2002 року за результатами дослідження було зафіксовано лише трохи більше ніж 4% користувачів інтернету, а 2006 року — майже 15%, то у березні 2010 року інтернетом користувалися вже понад 30% мешканців України. Зараз вже недоречним стає твердження, що інтернет — це парафія виключно молодих. Сьогодні значне збільшення інтернет-активності спостерігається і серед тридцятирічних, і серед сорокарічних українців. Впевнено засвоюють мережу і мешканці України у віці понад 45 років.
Слід також зазначити, що сьогодні динамічно змінюються не тільки вікові характеристики української інтернет-аудиторії, а й її територіальні характеристики. Інтернет-простір активно засвоюється не лише мешканцями столиці. Разом з тим слід зазначити, що сьогодні Інтернетом користуються лише 11% мешканців українських сіл. Динаміка долучення українського села до всесвітньої мережі безумовно позитивна. Так, 2002 року у селах було не більше ніж 1% користувачів інтернету, а 2006 року вже понад 5%. Проте, звичайно, слід зазначити що темпи розвитку інформаційно-комунікаційних технологій у сільській місцевості залишають бажати кращого і за кількістю, і за якістю послуг, і за ознаками оптимізації цінової політики щодо підключення, тарифних розцінок та пільг певним верствам населення.
Слід також формувати та заохочувати й розвиток інтернет-культури користувачів, зокрема в питаннях якісного використання мережі, щоб переважним інтересом користувача в мережі були не лише ігри або музика, фільми, щоб український користувач засвоював і якісно нові можливості, які надає інтернет та які дозволяють долати географічні, соціальні та фінансові кордони й освоювати інформаційні ресурси, зв’язки та послуги, недосяжні для них без використання всесвітньої мережі.
Сьогодні також змінюються й пріоритетні місця користування інтернету. Так, ще п’ять-десять років тому основним місцем користування інтернетом було робоче місце або інтернет-клуб. Але за результатами нашого дослідження у 2010 році понад 70% українських користувачів зазначили, що користуються інтернетом удома. Крім того, сьогодні серед українських користувачів вже більш ніж дві третини зазначають, що користуються послугами інтернету регулярно.
Усі означені вище тенденції, виявлені в нашому дослідженні, простежуються вже протягом не одного року, що дозволяє виходити й на якісно-новий щабель дослідження інтернету та з упевненістю говорити про те, що пересічний українець обирає інтернет в якості супутника свого життя та рішуче рухається в напрямку сучасного інформаційного суспільства. І влада має активно та продуктивно використовувати ці тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в сучасному українському суспільстві.