Друга частина документальної багатосерійної стрічки «Крутий заміс» показує 30 успішних стартапів, створених колишніми військовими із десяти міст України. «Ми почали цей проєкт у 2017 році, а через рік його відзняли. У 2019-му перший сезон був показаний на телебаченні, зараз він доступний на YouTube. Що стосується продовження, то після показу ми отримали надзвичайно багато відгуків і коментарів з пропозицією продовження. Якщо перший сезон був про бізнесменів-ветеранів з Києва, то в другому ми розширили географію на всю Україну», — розповів автор ідеї та продюсер стрічки Сергій МАЛЯРЧУК.
Це один з наймасштабніших проєктів про українських ветеранів. Загалом у двох сезонах знялися 54 герої. За словами авторів «Крутого замісу», основна мета серіалу — чесно і без зайвого пафосу показати історії успіху військових після війни. Це хороший приклад для інших ветеранів, що ще проходять етап адаптації. Це не менш вагомо для самих героїв стрічки, щоб зрозуміти цінність власного досвіду.
«ЗАМІС» НА 10 МІСТ
Через велику кількість показаних історій і всеукраїнський масштаб стрічка ще на етапі створення об’єднала різні ветеранські організації та окремих військових, що не були знайомі раніше. Героїв для другого сезону творцям серіалу допомагали шукати у «Veteran Hub».
«Один з моментів, який проходить ветеран, це момент вкорінення та пошуку себе нового. Багато з тих, хто повернувся з війни, повернулися з великою життєдайною силою, яку вони направляють на те, щоб реалізувати себе, знайти хорошу роботу, побудувати власний бізнес. Незадовго до того, як до нас звернулися автори «замісу», ми почали збирати базу такого бізнесу. Дуже приємно, що їх в Україні багато сотень», — пояснив менеджер зі зв’язків з громадськістю у «Veteran Hub» Артем ХОРУНЖИЙ.
Другий сезон серіалу охоплює географічно Полтаву, Луцьк, Рівне, Вінницю, Львів, Коломию, Харків, Суми, Миколаїв та Одесу. Серіал зберігає самобутній формат: до кожного з героїв приходять ще двоє ветеранів в гості. Історії розкриваються через невимушену розмову трьох людей, що розуміють один одного. Це розповідь про життя, бізнес, повернення додому — словом, про високі та буденні речі водночас.
Більшість із героїв обох частин «Крутого замісу» зовсім не медійні персони, а радше навпаки. Автори серіалу кажуть, що багатьох доводилось вмовляти. Хоча не всіх, наприклад, співзасновник студії «IT BRO» Олекса Коба погодився на участь у зйомках саме для того, щоб надати своєму проєкту більшого розголосу: «Я хочу, щоб більше ветеранів потрапили до нас на курси. Я намагаюсь брати участь в медійних проєктах навіть тоді, коли не хочу ні з ким спілкуватись, тому що це можливість поділитись про нашу ініціативу та допомогти долучитись іншим. А що стосується «Крутого замісу», то це навіть момент престижу, це ж найтоповіший проєкт на ветеранську тему. Найбільше мені подобається в цьому серіалі, що він показує ветеранське життя без пафосу, без якоїсь натягнутої героїчності. «Заміс» вводить тебе в стан якогось шаманського тріпу, коли ти з ведучим починаєш говорити про те, як воно було там без патетики, і це круто. Бо коли запрошують в школу і розповідають пафосні речі, це може бути навіть шкідливо».
ПОЄДНАННЯ БІЗНЕСУ ТА СПОРТУ
Одна з жінок-учасниць другого сезону — Майя Москвич з Луцька. Це керівниця клубу стрільби з лука «Луцькі соколи», а ще це перша жінка-учасниця Національної збірної України в міжнародних змаганнях «Invictus Games». Саме після досвіду цих змагань спортсменка вирішила розвивати стрільбу з лука у рідному місті. Про «Крутий заміс» довідалась спочатку як глядачка.
«Я знала цей проєкт до того, як мені запропонували долучитись. В YouTube натрапила на ролики першого сезону і просто їх дивилась. Коли мені запропонували, це було вау. А коли для нас приїхало 16 людей знімальної групи, то ми були зовсім вражені. Це була велика подія для нас. Для мене це натхнення», — додає Майя.
Зараз «Луцькі соколи» розвиваються у двох напрямках — це спорт і власна справа. За словами Майї, більше приділяють увагу бізнесу, вчать дорослих і дітей стрільбі з лука, але сподіваються, що в майбутньому зможуть зробити внесок і в професійний спорт.
Олександр Воробей з Харкова теж після війни поєднав бізнес і спорт. Нині він президент Федерації ножового бою України, засновник бренду ножів українського виробництва Blade Brothers Knives. Його на участь у зйомках мотивувала популяризація його справи: «Багато медійності не буває. І це те, чого бракує ветеранським бізнесам, — розголосу. Ми самі багато робимо, виробляємо кожен свою продукцію і десь її продаємо, але бракує поширення інформації».
ЧОМУ ДІВЧАТ НАВЧАЮТЬ ПІДПРИЄМНИЦТВУ?
Ще в першому сезоні взяла участь координаторка громадського об’єднання «Жіночий ветеранського рух» Катерина Приймак, вона не має стартапу, але радіє, що таким чином долучилась до створення серіалу, що теж змінило її життя.
«Після зйомок я до Романа Набожняка ходжу на каву, а до Кості — на масаж. Я знайшла серед своїх колег по серії людей, що мені дуже потрібні в житті. Ще до «Крутого замісу» мала традицію з кожної своєї заробітної плати купувати щось у ветеранів. Спочатку це робила, щоб підтримати побратимів і посестер, а тепер тому, що це класна, якісна продукція. І це стосується не тільки моїх знайомих, а й тих, кого я особисто не знаю», — каже Катерина.
Вона зауважує, що жіночих стартапів помітно менше, і їхня організація вже над цим працює: «Ми б дуже хотіли, аби більше наших дівчаток знімались в проєкті, але, на жаль, не так багато дівчат мають бізнес, тому ми нині займаємось тим, що посилено навчаємо їх підприємництву. Я мрію, щоб у кожній серії було більше дівчат».
Загалом серіал своїми двома сезонами демонструє ще й різноманітність напрямків ветеранських стартапів, герої серіалу створили заклади харчування, спортивні клуби, команди з веб-розробки, лікувальні центри, салони краси, а ще запустили різноманітні виробництва.