Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Канікули зі знижкою

Ситуація з півостровом повністю «перекроїла» туристичний сезон в Україні. Але гравці ринку сподіваються: українці з патріотичних почуттів відпочиватимуть цього року на Батьківщині й підготували для них програму лояльності
27 березня, 2014 - 12:21
«ПРОХІД ЗАБОРОНЕНО». ЦИМИ СЛОВАМИ З ТАБЛИЧКИ НА ОДНОМУ З ПЛЯЖІВ КРИМУ МОЖНА ОПИСАТИ ВСЮ СИТУАЦІЮ З КУРОРТНИМ СЕЗОНОМ НА ПІВОСТРОВІ. ЦЬОГО РОКУ УКРАЇНЦІ ПРОВЕДУТЬ ВІДПУСТКИ НЕ ТАМ. І КРИМЧАНИ ЦЕ ВІДЧУЮТЬ / ФОТО АНДРIЯ КРИМСЬКОГО

Цьогорічний туристичний сезон однозначно буде особливим. Це визнають і в Державному агентстві курортів і туризму, й у готельно-ресторанному та туристичному бізнесі. На Крим, природно, ніхто не робить жодних ставок. Після заяв самопроголошеної влади на півострові про націоналізацію усіх туристичних об’єктів, зокрема Міжнародного дитячого табору «Артек», відпочинок у Криму стає ще більш недоступним та й не зовсім безпечним. При цьому експерти сподіваються, що провалу туристичного сезону на материковій Україні все ж не буде. Навпаки — мають надію, що останні події на Майдані та в Криму приваблять до нас іноземців, зокрема неконсервативну молодь, а українці з патріотичних почуттів переорієнтуються на внутрішній туризм. Мовляв, зараз — саме той час, коли українці сходу мають вивчити захід, і навпаки. Експерти кажуть, що туристична та готельна галузь має скористатися цим моментом і зробити все, щоб лишитися на плаву.

«СЛІД ФОРМУВАТИ БІЛЬШЕ ПОЗИТИВНИХ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО УКРАЇНУ»

Саме тому українські готельні асоціації та представники ресторанного бізнесу планують іти на поступки туристам і знижувати ціни на свої послуги під час літнього сезону. Ірина Седлецька, генеральний директор готельного оператора «Прем’єр Інтернешнл», каже, що зараз у готельній індустрії працює близько 150 тисяч працівників, ще близько мільйона задіяно в ресторанній сфері. І більша частина цих людей вимушена шукати іншу роботу. Тому рятувати ситуацію треба негайно.

«Ми розробили план дій, як зберегти галузь, передусім за рахунок внутрішнього туризму, бо, приміром, 60 — 70% європейців відпочивають у своїй державі. Незабаром буде міжнародна туристична виставка, де ми ці кроки офіційно оголосимо. По-перше, треба провести акції — вихідні за півціни в усіх містах України, масштабні флешмоби за участю працівників ресторанів і кафе, щоб привернути увагу до нашої країни, запровадити єдиний тариф, наприклад, на весняні канікули», — каже Седлецька.

Щоб привабити іноземців, слід формувати більше позитивних повідомлень про Україну, приміром, про весняну толоку, про великодневі традиції, а також — поширювати історії людей з Майдану, кажуть експерти. Для гостей навіть розробляють спецтури на Майдан, а для своїх громадян — гастротури, тури вихідного дня за зниженою вартістю, дні регіонів тощо.

Директор Державного агентства з туризму та курортів агентства Олена Шаповалова переконана, що туризм — це та галузь, яка дасть можливість Україні вийти із вимушеної економічної кризи: «Досвід Грузії був саме таким, коли після війни країна відновила економіку і стала привабливою для туристів. Хоча в бюджеті цього року на фінансування галузі коштів немає, треба залучати міжнародні гранти та шукати інвесторів. Планувати короткострокові стратегії, які мають підтримати туризм цього року».

ОРІЄНТАЦІЯ — НА ВІДПОЧИНОК В УКРАЇНІ

Зважаючи на скрутні часи, цьогоріч туристичні фірми працюватимуть у антикризовому режимі — з орієнтацією на відпочинок у себе вдома. «Ми маємо зшити всю країну, щоб жителі різних міст їздили одне до одного в гості, — каже представник команди «Вікісітноміка» Валерій Пекар (компанія розробляла туристичний бренд України). — Люди мають менше грошей, але їм треба довести, що відпочивати в Україні — модно і класно. З іншого боку, іноземцям цікаво, що це за країна, де відбувається останнім часом щось дуже дивне та незвичне, молоді люди поїдуть до нас і будуть це дивитися. Російські туристи — особлива категорія, вони теж будуть тут, десятки тисяч, їм ми пропонуємо відчути в Україні свободу бути собою».

Українців закликають віддати перевагу внутрішньому туризму, мовляв, щоб краще пізнати одне одного. Але, судячи з тих черг, які зараз шикуються до паспортних сервісів, чимало наших співвітчизників таки поїдуть відпочивати за кордон. На руку цьому грає і той фактор, що після підписання політичної частини Угоди щодо вступу України до ЄС нам обіцяють безвізовий режим із країнами Європи.

«ОСНОВНА ІДЕЯ ТУРИСТИЧНОГО БРЕНДУ УКРАЇНИ — ГАРМОНІЙНЕ ПОЄДНАННЯ РІЗНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ...»

Інше питання — український сервіс. Його якість та ціна не завжди формує позитивний імідж про країну. Олександр Романішин, заступник директора компанії «EY», розповідає, що показники привабливості України в очах іноземних туристів — невисокі. Мало тих людей, які приїжджають до нас у ділові відрядження, хочуть приїхати сюди ще раз на відпочинок.

Певні надії на позитивну рекламу у світі покладають на щойно створений туристичний бренд. У Держагентстві з туризму та курортів радіють, що нарешті Україна отримала свій символ, своєрідне обличчя держави для приваблення туристів у всьому світі (літера U в жовто-блакитному кольорі). Цей бренд уже представили на кількох міжнародних виставках, отримали визнання та схвалення міжнародних експертів. Економісти навіть роблять прогноз, що до 2020 року туристичний потік до України зростатиме на 4% щороку.

«Щоб створити туристичний бренд України, ми протягом чотирьох років вивчали географію, менталітет українців, проводили соціологічні дослідження. Це дало нам можливість зрозуміти основну ідею бренду — гармонійне поєднання різних можливостей, — пояснює Валерій Пекар. — Окрім символу «U», є ще характерний смайлик, який дає змогу поєднувати різні конструкції: літаємо і плаваємо, сонце і гроза, кава та коктейлі, армія і світ. Ми придумали свій жест: якщо з’єднати обидві долоні з вгору піднятими великим пальцями, — виходить смайлик, що в нас все добре, це хороший посил для іноземців. Це все створювалось тривалий час, але останні три місяці доводять, що наші ідеї правильні. Ми дійшли висновку, що цілісність, воля, свобода, стабільність, гідність, довіра, відповідальність — ось наші цінності, які останні події лише підтвердили».

Отже, реклама туристичної України вже в дії. Експерти порівнюють це із популяризацією держави під час чемпіонату Європи з футболу 2012 року, тоді подібні акції дуже добре спрацювали. Але чи буде так цього року? Ще на початку березня, коли російські війська зайшли на територію Криму, ряд МЗС країн Європи закликали своїх громадян утриматися від поїздок до України. Реклама — рекламою, а безпека — теж важливий фактор. І не факт, що ті ж росіяни ризикнуть масово їхати до нас на відпочинок, побоюючись упередженого ставлення через ситуацію з Кримом.

Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 
Рубрика: