Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Кардинальна зміна сприйняття України»

Завдяки Євробаченню-2017 іноземці позбавились багатьох стереотипів про країну
31 травня, 2017 - 10:36

Пісенний конкурс Євробачення став найкращою рекламною кампанією України за останні роки: завдяки йому наша держава отримала багато прихильників майбутнього членства країни в Євросоюзі. Так, 54% гостей конкурсу з країн ЄС в опитуванні, яке провела компанія GfK Ukraine, висловили сподівання, що Україна за п’ять років стане членом євроспільноти. Для соціологів це доволі неочікуваний результат. При цьому такої думки в однаковій мірі дотримуються як представники країн-членів ЄС, так і гості з інших держав. Ще 19% опитаних вважають, що Україна стане членом ЄС через десять років.

Загалом опитали понад тисячу гостей Євробачення-2017, яке у травні пройшло у Києві. Майже 60% цих людей приїхали з країн-членів Євросоюзу. Більшість з них — віком від 22 до 45 років. Вражає, що 47% опитаних сказали, що Україна перевершила їхні очікування, 50% — що їх виправдала.

«Дослідження продемонструвало кардинальну зміну у сприйнятті європейцями України, — акцентує Альона ГЕТЬМАНЧУК, директор Інституту світової політики. — Якщо до Євробачення кожен четвертий асоціював нашу державу з війною, то після кількох днів, проведених у Києві, «воєнна асоціація» здебільшого зникла. 34% іноземців наголосили, що тепер головна їхня асоціація з Україною — «гостинні, чудові, позитивні люди». Виявилось, що 43% візитерів боялися терактів у Києві, і проведення цього конкурсу в Україні стало дуже важливим для розвінчання стереотипів та недостовірної інформації про країну».

Альона Гетьманчук розповіла, що організація, яку вона очолює, робила опитування європейців щодо ставлення до України та українців під час проведення Чемпіонату Європи з футболу у 2012 році, а також у 2015-му в країнах-членах ЄС. Ці дослідження показують тенденцію до дедалі більшого сприйняття України як європейської держави. Хоча на заваді стоїть багато речей. Так, опитування 2015 року показало, що в інформаційне поле Європи Україна потрапляє як країна, де йде війна, чи через феномен Майдану (за даними соціологів, доволі незрозумілий для жителів ЄС). А основна цінність, яка ставилася жителями ЄС на перше місце під час відвідування Євробачення, — безпека.

«Моніторинг ЗМІ країн-членів ЄС до проведення пісенного конкурсу показав, що основним питанням, яке хвилює європейців у контексті відвідин України, є безпека. Також ми побачили багато пліток, брехні, фейків про Україну. Вони були дуже різноманітні: від того, що у нас живуть шкуродери, які знущаються над собаками, до закидів про недотримання прав ЛГБТ-спільноти та того, що начебто в Україні погано контролюється обіг зброї, — зазначає Анатолій СОЛОВЕЙ, начальник управління публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України. — Раніше, коли українці казали, що ми — частина Європи, жителі ЄС скептично посміхалися. Думаю, зараз у сприйнятті України відбулися тектонічні зміни».

Якщо два роки тому 39% європейців вважали, що основним винуватцем війни в Україні є Росія, то після проведення Євробачення таких стало 66%. «Дослідження показало, що спроби Росії відмежуватися від війни на Донбасі та перекласти відповідальність на Україну зазнають невдачі, — вважає Дарія ГАЙДАЙ, аналітик Інституту світової політики. — Попри те, що російська влада намагається нав’язати іноземцям уявлення про конфлікт на Донбасі як суто внутрішній, гості Євробачення виявилися більш обізнаними. І 70% опитаних визначили його як міждержавний конфлікт, лише 4% вважають його громадянською війною».

Між іншим, опитування іноземців, проведене після «Євро-2012», показало, що 80% з них до того не були в Україні. Серед гостей Євробачення таких було 50%. Це свідчить про те, що Україна стає відкритішою для Європи. Тому фахівці вважають, що цей підйом громадської думки Європи треба використати, щоб показати європейцям нашу культуру, туристичний потенціал. За даними експертів, Євробачення дивилися 200 мільйонів глядачів. І якщо в Україну приїде хоча б 1% з них, це стане для нас великим досягненням.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: