«Україна скорочує використання голограм на акцизних марках, попри 20-відсоткове збільшення доходів держави», — статтю з таким заголовком нещодавно було опубліковано у виданні Holography News (офіційний друкований орган Міжнародної асоціації виробників голограм). Так міжнародне співтовариство відреагувало на те, що постановою Кабміну від 18 квітня 2012 року з технічного опису українських акцизних марок прибрали термін голографічні захисні елементи (ГЗЕ).
Міжнародні експерти з подивом поставилися до такого кроку українського уряду, адже, як пише видання, «з моменту свого впровадження (у 2008 р. — ред.) нові акцизні марки привели до безперервного зростання виробництва і продажів вітчизняної алкогольної продукції та сигарет (ймовірно — через спад продажів контрафактної продукції), і, відповідно, зростання податкових зборів до бюджету». За даними ДПС, 2010-го бюджет отримав 13,06 млрд акцизних податків лише за тютюнові вироби. Це практично 1,5 млрд USD, і вп’ятеро (!) більше ніж 2007-го. І більше, ніж за два останні роки, разом узятих — 2008-й (3,58 млрд грн) і 2009-й (9,06 млрд грн).
Проти відмови від голограм раніше виступили українські вчені. «Більше того — ухвалення подібного рішення може стати першим прецедентом в колі країн, які піклуються про власну надійну безпеку», — зазначив президент НАН України, академік Борис Патон у листі до Кабміну.
ЗМІ з посиланням на ДПСУ повідомили, що держпідприємство «Поліграфкомбінат «Україна» вже почало виробництво і відвантаження акцизних марок без голограм. Про це ж говориться в депутатському запиті на адресу ДПСУ, копію якого має в своєму розпорядженні редакція. Також у документі йдеться про те, що це незаконно. Адже, згідно з Податковим Кодексом і Положенням, затвердженим Кабміном, новий зразок акцизних марок має бути офіційно схвалений СБУ, ДПСУ, Мінфіном, Мін’юстом, МВС і прийнятий окремою постановою уряду. На сьогодні такої постанови не існує. Отже, говориться в депутатському зверненні, є підстави говорити про порушення законодавства з боку директора «ПК «Україна» Максима Степанова. Окрім того, ЗМІ публікували листи заступника міністра фінансів Юрія Шевченка, який ще 2 квітня 2012 р. написав до Кабміну, що потрібно запровадити акцизні марки нового зразка. Саме Степанов і Шевченко, як випливає з опублікованих у ЗМІ листів і ряду депутатських запитів, ініціювали потенційно незаконний випуск акцизних марок без голограм. При цьому ціна постачання акцизних марок з боку ДП «ПК «Україна» залишилася колишньою — така, як і з голограмами. У згаданому депутатському запиті йдеться про те, що це дозволить «ПК «Україна» мати рентабельність виробництва акцизних марок лише для тютюнових виробів у розмірі 1156%! Додатковий «заробіток» необґрунтовано обійдеться бюджетові приблизно в 250 млн гривень на рік (враховуючи кількість акцизних марок, які щороку випускаються). Чи не опиняться ці гроші на приватних рахунках у комерційних банках?.. Окрім того, така схема містить ознаки порушення законів про ціни та ціноутворення, про захист економічної конкуренції, бюджетного законодавства.
Експерти-економісти застерігають: застосування марок акцизного податку без голограм матиме серйозні наслідки. Бюджет України ризикує недорахуватися до 10 млрд грн на рік. Вже найближчим часом Україну може накрити хвиля контрабандних і фальсифікованих підакцизних товарів — до 50% ринку алкоголю і тютюну може опинитися в «тіні». Такий прогноз зробив координатор Центру споживчого контролю «ЧЕК», кандидат технічних наук Ігор Каневський. «Та й легальні виробники тютюну і алкоголю також не дістануть ніякого зниження фінансового навантаження. Адже вартість виробництва марок без захисних голограм залишилася колишньою — такою ж, як і з голограмами», — додав Ігор Каневський.