Потік зі 100 тисяч відвідувачів, трьох тисяч журналістів заповнює шість виставкових павільйонів щорічної годинникової та ювелірної виставки у Базелі для того, аби побачити, чим здивують професіонали від розкоші у грядущому сезоні. Щоправда, організатори BASELWORLD зазначили, що цьогоріч експонентів, як і відвідувачів, стало менше приблизно на 10-12 відсотків, що, втім, ніяк не позначилося ні на якісному рівні події, ні на активності учасників. Основна мета відвідувачів, судячи з опитувань, — побачити тенденції світового ринку ювелірних прикрас і годинників, адже надають таку унікальну можливість близько двох тисяч компаній із 45 країн.
Порівняння торішньої та нинішньої виставок виявило прогнозовану зміну акцентів, зумовлену (слово «криза» — табу) специфікою економічної ситуації.
Значно зросла пропозиція великого й рідкісного коштовного каміння та прикрас не просто дорогих, а дуже дорогих. На думку експертів, це й засвідчує тенденцію, що давно намітилася, — розглядати коштовності як довгостроковий депозит. Імовірно, цією самою причиною зумовлена й значна кількість антикварних прикрас від ювелірних брендів із віковою історією.
Асортимент золотих прикрас активно доповнюється з одного боку прикрасами з платини, а з іншого — з титану.
Нарешті традиційно «жіночі» ювелірні компанії стали приділяти увагу чоловічим колекціям, але, здається, дами й тут перехоплюють ініціативу покупок для себе, адже «стильна і сильна» — імідж ділової леді, й, наприклад, брюки давно стали предметом жіночого гардеробу.
Орнаменти й форми у стилі ар-нуво й ар-деко — явний тренд 2009 року як для ювелірних прикрас, так і для годинників, рясно оздоблених камінням і скульптурними елементами. Разом із тим явно помітна протилежна тенденція — класичний мінімалізм (каблучки та підвіски простих геометричних форм із білого золота, сережки-гвіздочки тощо). Розкіш не королівська, а доступна і демократична.
Найпопулярнішим трендовим камінням сезону експерти визнали червону шпінель класичного огранування, що аж ніяк не применшує значущості діамантів. Але тепер особливі вимоги висуваються до їхньої сертифікації та походження. Важлива деталь, якщо покупець дійсно дбає про надійність вкладень, а ювелір — про репутацію. Питання провенансу, себто походження, актуальне раніше лише для антикваріату, сьогодні все більше турбує потенційних власників наддорогих прикрас, яким уже не все одно, звідки з’явився алмаз на прилавку. (Достатньо пригадати фільм-номінант на «Оскар» «Кривавий алмаз» із Лео ДіКапріо, де вітрина з приголомшуючим діамантовим кольє у фіналі виглядає однозначним докором нерозбірливому споживачеві.) Річ у тім, що за рахунок контрабандного продажу алмазів, що нелегально видобуваються, нерідко фінансуються антиурядові озброєні угрупування в Африці, тому в травні 2000 року в м. Кімберлі (ПАР) було проведено зустріч представників країн-виробників і споживачів алмазів і розроблено документ, згідно з яким країни-учасниці «Кімберлійського процесу» зобов’язуються не купувати «конфліктні» алмази.
Етичний аспект на світовому ювелірному ринку сьогодні стає одним із основних трендів. Ювелірні мас-медіа щедро присвячують темі цілі випуски. І, схоже, персональна соціальна відповідальність покупця й продавця дуже скоро стане значущою складовою іміджу обох. Насправді для продавця це означає, що аж ніяк не будь-які засоби прийнятні для отримання додаткової вартості, а для просунутого покупця небайдуже, чи завдає підприємство, яке видобуває золото й каміння, шкоду довкіллю. До речі, згідно з проведеним дослідженням, понад 70% британських споживачів згодні платити більше за ювелірну прикрасу, якщо її поява на прилавку не завдала шкоди природі. Термін «green jewelry» (еко-прикраса) пов’язаний не лише з безпечністю прикраси для здоров’я власника, але і з її «благополучним» походження, тобто каміння видобуте в легальний спосіб, без шкоди довкіллю, й за його видобуток і огранування робітники отримали гідну винагороду.
Думка фахівців нью-йоркського The Luxury Institute однозначна: автентичність, якість, репутація виробника, сертифікат на продукт, виправдана ціна — основні поняття для «люксових» споживачів у найближчому майбутньому.
Любителі розкоші все частіше користуються фразою: «Нам не все одно».