Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Кубок зi згубним фiналом

4 серпня, 1998 - 00:00

Причини й обставини надзвичайного випадку встановлює авторитетна комісія, в яку увійшли авіатори Харкова й Києва. Провадить слідство й прокуратура Харківської області. На сьогодні відомо ось що.

25 липня об 11.47 літак під керуванням пілота В’ячеслава Ципляєва, що пробув у повітрі близько семи хвилин і що вже заходив на посадку, раптом став завалюватися на праве крило, ввійшов у штопор і звалився на грунтову дорогу на віддалі приблизно в півтора кілометра від аеродрому. Тіла двох чоловік силою удару викинуло з кабіни, ще двоє — залишилися всередині. Для їх витягування довелося викликати фахівців обласної оперативно-рятувальної служби (ОРС).

«Літак врізався носом у землю, але не загорівся, — розповідає працівник ОРС Олексій Зайцев. — Викинуло двох пасажирів, що знаходилися на задньому сидінні. Пілоти залишилися в кабіні. Стернова колонка в літакові одна, В’ячеслав Ципляєв не міг передати керування другому пілотові. Картина на місці нещасного випадку повністю виключає те, що люди могли жити ще якийсь час після удару літака об землю».

Аероклуб обласного комітету Товариства сприяння обороні України (ТСОУ, колишнє ДТСААФ) надавав свій аеродром у селищі Коротич клубові авіаційно-технічної творчості «Вільний політ», повідомив редакції голова Харківського обкому ТСОУ Микола Гадяцький. «Вільний політ» заснований шістьма ентузіастами авіації, керує ним авіаконструктор Сергій Александров. Не так давно клуб придбав два літаки Як-18Т, один із яких піднявся в повітря 25 липня. Домовленість із керівництвом аеродрому давала клубові можливість ставити літаки й злітати в повітря в час, вільний від польотів власників аеродрому.

«Вільний політ» має в Коротичі свою радіостанцію, свої позивні й самостійно забезпечує безпеку польотів.

— З 22 до 25 липня на аеродромі в Коротичі проходили змагання третього Кубка України з класичного парашутизму, — повідомив Микола Гадяцький. — Біля півсотні спортсменів із 12 областей країни відпрацювали за цей час приблизно 400 стрибків. Опівдні 25 липня повинна була початися церемонія нагородження й закриття змагань, на яку прибув представник генерального спонсора — Харківського авіабудівного об’єднання, його директор Анатолій М’ялиця.

Учасники змагань за Кубок шикувалися, судді розкладали на столиках кубки й вимпели. У цей час — об 11.40 — з командного пункту, віддаленого приблизно на 250 метрів, почав злітати ЯК-18Т, керований В’ячеславом Ципляєвим. Десять хвилин належали «Вільному польотові» за графіком, але три хвилини залишилися невикористаними. За описами очевидців, літак злетів правильно, віддалився на півтора-два кілометри в бік селища Пересічне, розвернувся і зробив повне коло над аеродромом та учасниками змагань приблизно на 300-метровій висоті. Потім ще раз розвернувся, зробив «горизонтальну вісімку» і став, вочевидь, заходити на посадку. Тут щось трапилося. Як-18Т різко накренився на правий бік, увійшов у штопор і врізався в грунтову дорогу між полями на відлеглості півтора кілометра від аеродрому.

Не виключено несправність в стерновому керуванні. Важко повірити, що аварія сталася через помилку пілота. П’ятдесятирічний В’ячеслав Ципляєв пропрацював на Аерофлоті багато років, його наліт на Ту-134 становить 30 тисяч, на Як-18 — біля трьох тисяч годин. Минулого року він звільнився з Харківського авіазагону й перейшов на роботу в клуб «Вільний політ».

Його пасажири також були не випадковими в авіації людьми. Багаторазовий чемпіон і рекордсмен світу, заслужений майстер парашутного спорту СРСР, чернігівець 47-літній Григорій Сурапко, що здійснив біля 10 тисяч стрибків, уходив до суддівської колегії на змаганнях за Кубок України, котрі закінчилися в день трагедії. Ветеранові парашутного спорту Юрієві Черняку цього року виповнилось 68 років, він вже два роки був на пенсії, а в перед цим працював помічником начальника аероклубу Харківського обкому ТСОУ. У віці ледь за тридцять загинув пілот Олег Ластовкін — єдиний син у родині заступника начальника аероклубу ТСОУ. Вони поховані 28 липня на одному з Харківських цвинтарів. Тут передбачається встановити пам’ятник людям, що віддали життя небу.

За повідомленням агенції Інтерфакс-Україна, Як, що свого часу потерпів аварію, було відновлено й зроблено придатним до польотів членами клубу «Вільний політ». Вони внесли також деякі конструктивні зміни. Політ був навчально-тренувальним. Як-18Т за минулих часів використовувався в усіх льотних училищах СРСР і призначається для тренування і підготовки пілотів цивільної авіації. Випускаються ці машини в Смоленську. Якийсь час їх виробництво було припинене, але біля двох років тому поновилося.

Геннадій СИСОЄВ
Газета: 
Рубрика: