Людей завжди цікавило те, що відбувається в суспільстві, розвиток подій, громадська думка з тих чи інших питань та прогнози на майбутнє. Мабуть, завдяки такому інтересу, й виникла наука соціологія. Історія проведення соціологічних опитувань в США сягає майже 200-річної давності, коли декілька газет почили цікавитися в громадян думкою кого вони хочуть бачити на посаді президента країни. Саме газети й стали основними популяризаторами соціологічних даних: коли — правдивих, коли — ні. Не відомо як би розвивалася далі соціологічна наука, якби американський журналіст, психолог і соціолог Джордж Геллап не запропонував науці свій метод вивчення громадської думки — за вибірковим принципом. Завдяки його використанню він передбачив результати президентських виборів в США 1948 року, коли переміг Гаррі Трумен. З тих пір Джон Геллап став дуже відомим та затребуваним в США, відкрив Американський інститут громадської думки, журнали і газети. Про значення діяльності цього американського соціолога в розвитку соціології в Україні «Дню» розповіла доцент кафедри політичної соціології Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна Світлана БАБЕНКО.
— Світлано Сергіївно, чим ви нині завдячуєте Джорджу Геллапу?
— Перш за все слід сказати, що Джордж Геллап — це відома фігура в масових обстеженнях за вибірковим принципом. Коли ми робимо вибіркове дослідження, тоді можемо всі результати отримані розповсюдити на всю сукупність людей, все суспільство. Дослідження за цим принципом одним із перших провели в США, коли були вибори і воно себе оправдало. Потім його методика досліджень була застосована у вдосконаленому вигляді для масових обстежень в соціології американській та європейській. В багатьох країнах він має свої агенції, як працюють в межах кампанії «Геллапс-Інтернешенл». В Україні така агенція також є, вони застосовують цю методику. Вона загалом стала професійною для соціологічних обстежень не тільки політичної поведінки людей, а й досліджень громадської думки щодо будь-яких питань.
— Наскільки широко практикується використання цієї методики?
— Її використовують всі країни і не тільки в його агенціях. Це правила вибіркового методу, які потім були розроблені іншими соціологами, але він вперше це застосував для не статистичного обстеження масового, коли, опитувалось, скажімо, усіх читачів якихось газет і робили висновки щодо громадської думки усього населення. Але ж газету читає певна цільова аудиторія, яка вибирає її за своїми уподобаннями... Тобто, робити їх розповсюдження думки на все населення це не дуже правильно, а до Геллапа за таким принципом складалися прогнози.
— Які ще до того часу використовувалися методики?
— До його досліджень користувалися певним набором масових спостережень, статистичних досліджень, обстежень матеріального становища. Але масових досліджень, розповсюджених на всю країну і зроблених вибірковим методом не було.