Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Міст — роз’єднує!

9 липня, 2005 - 00:00
МУЗЕЙ ЗАПОРІЗЬКОГО КОЗАЦТВА У ЗАПОВІДНИКУ «ХОРТИЦЯ» / ФОТО ОЛЕКСАНДРА КОСАРЄВА / «День» ПРОСТОЯВШИ ПІВТОРА ТИЖНЯ НА МАЙДАНІ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, УЧАСНИКИ АКЦІЇ ПРОТЕСТУ ЗАЯВИЛИ ПРО ТЕ, ЩО ПЕРЕХОДЯТЬ ПІД СЕКРЕТАРІАТ ПРЕЗИДЕНТА, ДЕ ТАКОЖ БУДУТЬ ЗАХИЩАТИ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЗАПОВІДНИК «ХОРТИЦЯ» ФОТО МИХАЙЛА МАРКІВА

Вже півтора тижня на столичному майдані Незалежності триває безстрокове голодування запорізьких священиків та депутата Запорізької міської ради — членів міської асоціації «Захистимо Хортицю», які протестують проти спорудження автомагістралі через Дніпро. На сьогодні проблема одного міста набула загальнонаціонального масштабу. У конфлікті між місцевою владою і захисниками Хортиці вже є постраждалі. Це жителі одного з районів міста, які щоденно витрачають декілька годин на дорогу на роботу. Нагадаємо, що будівництво моста через острів Хортиця в Запоріжжі продовжується, незважаючи на підписане Президентом розпорядження про припинення зведення автомагістралі через Дніпро в цьому місці. Розпорядженням також передбачає створення робочої групи по вивченню питань будівництва. Вона повинна протягом місяця проаналізувати розробки проектних наукових установ і організацій, а також пропозиції громадськості, вивчити альтернативні варіанти проходження такої магістралі і підготувати свої висновки і пропозиції.

Сьогодні ніхто не заперечує, що транспортна проблема у Запоріжжі існує і потребує негайного вирішення. Не викликає сумніву й той факт, що міст зможе «розвантажити» пробконебезпечні райони міста. Питання в іншому: чи дійсно автомагістраль має проходити через заповідник «Хортиця»? І якщо так — то які можуть бути наслідки цього. Дати відповіді на всі ці питання сьогодні й спробував «День».

Члени Запорізької міської асоціації «Захистимо Хортицю» виступають за негайну заборону будівництва мостів через Національний заповідник «Хортиця», бо, на їх думку, «будівництво мостів розв’язує руки всім можновладцям розхватати по шматку Хортицю», яка є історичною та культурною пам’яткою усієї нації та перетворити її на «остров развлечений». До того ж, за словами віце-президента асоціації, Святослава Щербини, острів є одним з найсильніших енергетичних центрів на землі, і прокласти через нього транснаціональну магістраль означає зрадити своїх предків, поглумитися над їхніми кістками, тисячі яких поховані у цій землі. На відчайдушний захід члени асоціації наважилися тому, що, не дивлячись на неодноразові звернення до Верховної Ради, правоохоронних органів, прокуратури та Президента, незаконне будівництво не припинене, хоча обговорення питання про зведення мостів у Верховній Раді винесене на порядок денний лише на жовтень 2005 року. До того ж, за словами одного з голодуючих, Володимира Мельниченка, у розмові з геологами, які проводили дослідження на «острові конфлікту», було знайдено великий тектонічний розлом, який через будівництво може збільшитися та нашкодити вже існуючим мостам Преображенського. Юрій Кравченко, єдиний з 64 депутатів Запорізької міської ради проголосував узагалі проти будівництва мостів, стверджує, що запорізька влада штучно створює транспортну проблему в місті та прикривається нею для реалізації своїх планів.

А поки між чиновниками відбувається боротьба за острів, а члени ЗМА «Захистимо Хортицю» збирають підписи киян та гостей столиці, 300 тисяч жителів Хортицького району Запоріжжя (а це не менше, ніж обласний центр Полтава) вимушені страждати. Кожна поїздка на роботу чи навчання перетворюється на справжнє випробування. Вирішуйте самі, чи нормальною є ситуація, коли людина вимушена щодня витрачати чотири години тільки на дорогу. Мости Преображенського, збудовані в 1958 році, розраховані тільки на два ряди автомобілів, тому пробки насправді неминучі. Кожного дня, запізнюючись на роботу та до навчальних закладів, хортичани з нетерпінням спостерігають за розпочатим будівництвом та рахують нові опори. Адже будівництво мостів йде повним ходом і на нього вже встигли потратити близько 100 мільйонів гривень. Хортичани впевнені, що міська влада давно не турбується про свій народ, адже тут відсутні трамваї, тролейбуси, майже всі автобуси замінено приватними маршрутками «Богдан». У той час, коли жителі інших районів за одну гривню можуть дібратися через усе місто в інший район, вони за ту ж ціну доїжджають лише до проспекту Металургів (перша зупинка, де можна пересісти на інше маршрутне таксі). Хортичани бояться, що, збудувавши мости поза межами Хортиці, їм доведеться добиратися до центра за 2—3 гривні. Спробуйте щось пояснити про національну гордість та свідомість розлюченим людям, коли вони дві години чекають на маршрутку в спеку або хуртовину, а потім заштовхуються в «газельку» по 18 чоловік.

До речі, ще в радянські часи залишились розробки двох мостів, що сполучають Хортицький житмасив із «цивілізацією»: один — униз по Дніпру, за кілька сот метрів від острова, має з’єднувати Бабурку (так у народі називають Хортицький жилмасив) з Південним мікрорайоном. А в іншому кінці Запоріжжя міст мав би поєднати правий берег із Павлокічкасом, районом, де розташовані майже всі великі підприємства козацького краю.

КОМЕНТАРI

Костянтин СУШКО, директор Національного заповідника на о. Хортиця:

— Я, як керівник заповідника, не можу вітати будівництво, що не має стосунку до самого заповідника. Міст перешкоджатиме заповіднику. Але люди живуть по інший бік Дніпра. Напевно, не треба було там їх селити? Але сьогодні вони там живуть і їм якось треба їздити на роботу тощо. До речі, був чудовий варіант — провести реконструкцію наявного моста, а не пропагувати лише один варіант, який сьогодні втілюється в життя. На старому мосту можна було зняти залізничні шляхи з верхнього ярусу та зробити автомобільну трасу. Залізницю можна було пустити через Південний міст. Увесь транзитний транспорт також пішов би південніше міста. А на старому мосту два яруси віддати в міське розпорядження. Тобто старий міст після нетривалої реконструкції працював би на благо міста. Був би двоярусний рух по мосту. Ніхто цим варіантом не займався. А нині гроші вкладені, і всі ми стали заручниками цього рішення.

Максим ОСТАПЕНКО, заступник директора Національного заповідника «Хортиця» з питань науки:

— Щодо пам’ятників археології, які розташовані на території траси будівництва мостових переходів на острові Хортиця, я можу офіційно заявити, що згідно з усіма вимогами закону про охорону культурної спадщини та закону України про охорону археологічної спадщини, виконані всі необхідні вимоги з проведення попередніх досліджень із виявлення історичних пам’яток. Протягом уже трьох років на ділянці будівництва тривають системні археологічні дослідження. Тобто на початку провели докладне шурфування протягом усієї траси будівництва мостових переходів і траси переходу через острів Хортиця. Зона, що виділена під будівництво, опиняється в зоні, що має сильні пошкодження ще при будівництві перших мостів. Тобто практично цілих, непошкоджених ділянок там не збереглося. Лише дві ділянки, одна з яких під водою, виявлена в 2003 році, була досліджена, знахідки підняті та передані до музею, а друга ділянка — це на лівому березі острова Хортиця в районі моста Преображенського, тобто на новому Дніпрі, там був виявлений недосліджений шар: пам’ятка археології поселення епохи бронзи. Протягом останніх двох років тривають розкопки цієї ділянки. Тобто вся територія, що попаде під будівництво, зараз повністю досліджується. На сьогодні досліджені близько 25 поховань XVIII століття та виявили величезне житло, якому приблизно 3,5 тисячі років. Воно належить до Сабатинівської культури епохи пізньої бронзи. Це житло, безумовно, становить досить великий історичний інтерес. Буде прийнята державна програма, згідно з якою цю пам’ятку музеєфікують. Вона експонуватиметься на території Національного заповідника Хортиця.

Таким чином, завдяки будівництву мостів було виділено дуже серйозне державне фінансування на дослідження пам’ятників острова Хортиця. Ми отримали безліч вельми цікавої інформації, відкрили багато нових об’єктів, отримали нові експонати для музею. Особисто я вважаю, що жодної шкоди пам’яткам острова Хортиця будівництво мостів не завдасть.

Анатолій ХОЛОДНЯК, начальник відділу вишукувань інституту «Запоріжводгосп»:

— Як фахівець-геолог вважаю, що з природного й економічного погляду міст вибраний найправильніше. На сьогодні будівництво моста актуальне саме в цьому місці. Будувати міст нижче Хортиці можна буде лише тоді, коли тут буде розв’язка. Зважаючи на те, що на правому березі — на Бабурці — живуть 300 тисяч осіб, людям треба добиратися до міста. А транзитний транспорт у нас переважно йде трасою Москва — Сімферополь, а з боку Дніпропетровська невеликий напрямок. Будівництво нижче острова Хортиця — це подорожчання вартості. Доведеться будувати дорогу від Бабурки до Нижньої Хортиці, потім людям знову повертатися з боку Південного вокзалу до центральної частини міста. Я вважаю, що з екологічного погляду будівництво моста вибране правильно.

ДО РЕЧІ

Сергій ОЛЬШАНСЬКИЙ, голова депутатської комісії з розвитку підприємництва Запорізької обласної ради, він ініціював і почав збір підписів серед підприємців Запорізької області під зверненням до Президента України на підтримку будівництва мостів через Дніпро. Серед тих, хто підтримав ініціативу депутата, відомі запорізькі бізнесмени Ірина Лех, Михайло Полковников, Тім Самарський — усього близько 50 осіб.

Підготував Олександр ВОРОТИЛОВ, Запоріжжя

Ольга МАКСИМОВА, Максим ГІЛЕНКО
Газета: 
Рубрика: