Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нормальною самооцінкою — по безробіттю

Ліцеїсти вчаться «продавати» свої знання
17 січня, 2001 - 00:00

Зрозуміло, що успішність дитини у майбутньому залежить від освіти, яка забезпечує не тільки глибокі теоретичні знання, а й допомагає набути необхідних практичних навичок. Досвід ліцею туризму по підготовці молоді до самостійного життя привертає увагу розробленою педколективом системою підготовки вихованців до реалізації набутих знань у роботі за фахом.

Два роки тому директор ліцею Ольга Палій звернула увагу на занижену самооцінку учнів, які боялися навіть відповісти по телефону незнайомій людині. Так виникла ідея ввести в програму навчання практику на туристичних фірмах. Спочатку цю практику організовували викладачі, а цього літа учням було запропоновано під час літніх канікул самостійно влаштуватись на роботу за фахом, не залучаючи до цієї справи батьків. На протязі навчального року проводились психологічні практикуми. Вони були націлені на підвищення самооцінки учнів, оволодіння ними технікою гнучкої поведінки та відпрацювання у рольових іграх моделей процесу працевлаштування. Під час проходження практики учнi рекламували свій ліцей, зробили маркетингове дослідження п’яти фірм, тобто вивчали ринок туристичних послуг. Якщо дитині відмовляли у працевлаштуванні, в ліцеї аналізувалася поведінка учня, шукалися причини невдачі, намічалися шляхи до подолання проблеми. Передбачалося, що практика триватиме два тижнi, без надання грошової винагороди. Результати виявилися кращими за очікувані — більшість ліцеїстів залишились працювати з виплатою зарплати до кінця літа. Дехто працює й зараз і навіть готується відкрити власну туристичну фірму по досягненнi вісімнадцятирічного віку (саме в цьому віці закон дозволяє зареєструвати фірму на своє ім’я). Батьки ліцеїстів зазначають, що їхнi діти почали ставитися до життя зовсім по дорослому, особливо у порівнянні з однолітками, з якими навчались разом у загальноосвітній школі до дев’ятого класу.

Влітку 80 ліцеїстів працювали у 54 туристичних фірмах Києва. Адміністрації фірм у характеристиках-відгуках зазначили, що практиканти виявили вміння швидко орієнтуватись у неординарній ситуації, цілеспрямованість, комунікабельність, ініціативність, яскраву здібність до засвоєння великої кількості нової інформації, її класифікації та поданні туристам у доступній формі. В деяких відгуках висловлювалося побажання про подальшу співпрацю з практикантом, слова подяки за рентабельного і надійного молодого менеджера.

Виконуючи під час практики відповідальну роботу, учні набували досвід по прийняттю самостійних рішень з розв’язання безлічі проблем у туристичній сфері послуг. Марія Каркаєва відповідала у фірмі за Кримський напрям, Юля Влазнева підбирала для туристів оптимальні варіанти маршрутів та бронювала отелі, Юліана Гонта для фірми «САМ» проводила маркетингове дослідження ринку послуг та цінової політики, Катерина Харченко навчилась організовувати тури на острів Кіпр, Наталя Шикута перекладала виїзні документи з англійської та на англійську мову, Ірина Проценко навчилась продавати туристичні поїздки до Болгарії, а Ірина Конахевич проводила туристичні екскурсії по Києву, а також до Переяслав-Хмельницького і Чернігова. Про перші зароблені самостійно гроші всі ліцеїсти розповідають з гордістю. $ 25, 150 грн, за два тижні — це перші зарплати, а сьогодні дехто вже заробляє і понад $ 100 за місяць. Петро Давидовський спочатку виконував прості доручення, а згодом зайнявся розробкою туристичних продуктів. «Освіта на Мальті» — вже готовий продукт. Ця тема привабила Петра саме тому, що на Мальті існують школи для дітей з усього світу, бо там дуже хороший клімат для здоров’я. Зараз Петро працює над продуктом «Освіта в Іспанії». Віра Самойленко під час роботи на фірмі разом з першокурсником з інституту туризма розробила екскурсійний маршрут по Європі, який фірма планує використовувати у своїй роботі. Евгенії Чалих фірма навіть доручила перевірку якості послуг болгарського готелю. Сергій Гайдак працює в двох туристичних фірмах як фахівець з комп’ютерної техніки та веб-дизайнер.

Після проходження практики діти вже знають, як свої вміння і знання запропонувати роботодавцям, а також яких знань і вмінь для успішної роботи їм ще не вистачає. Під час навчального року ліцїсти працюватимуть у туристичній фірмі при ліцеї «Ліцей-тревел», яка спеціалізується на розвитку дитячого туризму в Україні. Пiсля закінчення ліцею його вихованці вже будуть мати досвід роботи за фахом та рекомендації фірм, де проходили практику, — це полегшить подальше працевлаштування і при необхідності створить можливість заробити гроші й на подальше навчання.

Довідка «Дня»

13 січня в Києві в конференцзалі готелю «Турист» єдиний в Україні Ліцей туризму відзначив своє перше десятиліття. 18 грудня 1990 року Головне управління народної освіти виконкому Київської міської ради народних депутатів видало наказ «Про організацію експериментальної роботи з учнями середніх шкіл по орієнтації на туристичну галузь народного господарства». У відповідності до цього наказу в січні 1991 року і було створено Ліцей туризму. Сьогодні ліцей виконує такі соціальні функції як профіорієнтаційну, освітню, дослідницьку, методичну, консультативну, інноваційну, рекреаційну (розробка та реалізація оздоровчих програм), туристично- екскурсійну. Колектив ліцею також займається вивченням та формуванням суспільної думки з питань ролі та місця туризму в житті країни.

Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: