Що таке медитація?Звільнення свідомостівід зайвих думок, емоцій і концентрація наконкретній меті. Людина занурюється у змінений стан свідомості.Погодьтеся, це доситьне традиційно для нас іасоціюється з батьківщиною йоги — Індією.Проте у Києві, та й повсій Україні, є безлічорганізацій, які намагаються навчити людеймедитувати. Та й самоїмедитації є безліч видів. Наприклад, один зосновних напрямівРаджа-йоги — медитація на серці.
У групі з Сахадж Марг, яка практикуе Раджа йогу займаються приблизно 15-25 чоловік. Під час медитації вони не сідають в коло і не тримають один одного за руки — людина має почуватися вільно. Тому кожний може розміститися на стільці як йому зручно: з прямою спиною або ногами, закладеними «по-турецьки» — це не має ніякого значення. У перекладі з санскриту Сахадж Марг означає природний шлях. «Наша практика заснована на принципі, що Бог існує в серці кожної людини, — пояснює духовний практикант Юрій Королюк. — Адже ми завжди описуємо людей, їх моральні якості відповідно до стану серця — добросердий, кам'яне серце, холодне серце...».
Узагалі-то приміщення, де займаються медитацією, повинно бути спеціально оформленим — тобто, відповідати духовному стану людей. Ну, а оскільки заняття Раджа йогою в організації «Природній шлях» безкоштовні, грошей на таке приміщення немає. Ось і тулиться група в київському Музеї-аптеці. «Фактично, ми існуємо на добровільні пожертвування. Якщо людина вважає, що вона може виділити зі своєї зарплати якусь суму — вона це робить, — розповідає Юрій Королюк. — Тим більше, вважається, що платити за духовність те саме, що і платити за повітря або сонце.
На заняття з медитації може потрапити будь-який охочий, тільки для початку треба отримати три ввідних «сидіння» (заняття). Практикант, так би мовити, проводить короткий екскурс із медитації, і вчить основам і правильному розумінню Раджа йоги. «Як для вивчення будь-якого предмету потрібен учитель, так і для того, щоб навчитися уникати пасток его і самообману, у Сахадж Марг вважається необхідним мати керівника — учителя, який виступає в ролі провідника. А взагалі термін «майстер» стосується особистості, яка стала майстром самого себе, — розказує Юрій. — До речі, багато людей вважають, що під час медитації людина впадає в тран або стан ейфорії, але насправді це не так».
Початкові сидіння не займають багато часу, їх можна пройти усього за три дні і вже практикуватися разом з усією групою. Наприклад, бухгалтер Олена Гладаренко займається медитацією всього кілька місяців, але вже відчуває результат. «Поки я тут займаюся дуже мало часу, але вже відчуваю позитивні зміни. Адже духовна практика не може бути відірваною від реального життя, вона покликана зробити її більш досконалою», — розповідає Олена.
До речі, хоч як це не дивно, адже медитація такий інтимний процес, найбільш ефективною вважається колективна... «Що більше людей медитують, то більше уваги майстра вони привертають до себе. Тому колективні медитації вважаються більш ефективними, — пояснює Юрій. — Та й це дає відчуття того, що ти не один, у тебе є однодумці». Проте це не означає, що можна обмежити себе двома заняттями на тиждень. Кожний день, як домашнє завдання, людина повинна усамітнюватися і медитувати. «Це розвиває вас на духовному рівні», — пояснює Юрій.
Звичайно, заняття з Сахадж Марг йоги починаються з медитації. Потім духовний практикант відповідає на запитання групи про те, як має відбуватися процес медитації і очищення. Часто переймати досвід колег приїжджають з інших міст і навіть країн. «Такі центри Сахадж Марг існують по всьому світі, — розказує Юрій. — Мета нашої практики виключно духовна. Раджа-йога допомагає людині досягти порозуміння між серцем і розумом, скеровуємо увагу від навколишнього світу всередину самих себе».
Узагалі, засновники Сахадж Марг-йоги вважали, що «ми стаємо тим, на що ми медитуємо». Також вони вважали, що медитація некорисна без очищення від самскар — затверділих негативних емоцій і переживань, які залишаються в душі. Прихильність до думок, на їхню думку, створює враження, що ведуть до дій. Останні, у свою чергу, створюють звички, які формують характер, а характер визначає долю. «Протягом життя вони нагромаджуються, перешкоджають духовному розвитку та ускладнюють життя. В одній і тій самій ситуації одна людина може вчинити по-різному. В одному випадку вона уникне неприємностей, у другому — тільки ускладнить своє становище, — міркує Юрій. — Отже, все наше життя залежить від нас самих, точніше від наших емоцій».
Багато фахівців вважають, що саме спокій і рівновага, яка так рідко зустрічається в шаленому ритмі життя, примушує сучасних людей звертатися до медитації і «йоги розуму» . Наприклад, Юрій Королюк дізнався про Сахадж Марг абсолютно випадково. Виявилося, що чоловік, який наймав офіс поруч з Юрієм, давно займаеться Раджа йогою. «Ми часто бачилися, спілкувалися, але я навіть і не підозрював, чим він займається, — розказує духовний практикант. — А одного разу в мене були проблеми, я дуже нервував, не знав як їх розв'язати. Ми разом вийшли на перекур, поговорили, і він мені запропонував зайнятися йогою. Так усе і почалося». Так звані початкові сидіння, короткі положення перед груповими заняттями, Юрію давав Анупам. Сам за походженням індус, він почав займатися практичною медитацією тільки в Україні... І до речі, вважається одним із організаторів представництва школи Сахадж Марг в нашій країні. «Перші заняття я, звичайно, відвідував з обережністю — придивлявся, а потім відчув, що почав змінюватися зсередини, — продовжує Юрій. — Я по-іншому почав ставитися до життя, спокійно реагував на речі, які раніше мене дратували. Правду кажуть, якщо хочеш змінити світ — почни з себе. Так ось, я себе змінив».
КОМЕНТАР
Олександр ГУБЕНКО, кандидат психологічних наук, редактор журналу «Практическая психология и социальная работа»:
— У принципі, стан медитації — не такий уже й нетрадиційний для нас. Він завжди був елементом нашої духовної культури. Наприклад, медитативними можна вважати молитовний стан, служби в храмах, хоровий спів і навіть споглядання ікон. Інша річ, що медитація, так би мовити, на індійський лад не зовсім властива нашій культурі. І ортодоксальна церква вбачає в цьому загрозу для духовного стану людини. Але люди звертаються до медитації, щоб піти від зовнішніх подразників, шукають духовних переживань, спокою, позитивних емоцій і відпочинку. І медитація дає можливість думати не про насущні проблеми, а про духовні цінності. Багато в чому на людину впливає стан політики, незадоволення її соціальною частиною, втрата довіри до влади. Ось люди й починають шукати щось заспокійливе, те що викликає довіру. До речі, мені відомі випадки, коли після медитації в людини покращувалася пам'ять, активізувалися розумові здібності. Але якщо людина шукає Бога лише у своєму серці й не визнає його об'єктивного існування, це може призвести до поганих наслідків. Наприклад, після певних логічних процесів він може почати думати, що сам є Богом. Це може роз вити гординю.