На черговій зупинці тролейбуса до салону ввійшли п’ятеро кремезних чоловіків. «Що за проїзд?» — одразу ж причепилися вони до дідуся з невеликою дорожньою сумкою. Він пред’явив пенсійне посвідчення, але контролерам цього виявилось замало. У дідуся силоміць вихопили документ і почали вимагати квиток за перевезення багажу: «Ну все, старий, плати штраф!» Коли ж збентежений пенсіонер став обурюватись, закликаючи пасажирів втрутитись у ситуацію — отримав добрячого стусана. Після наочної демонстрації співробітниками «Київпастрансу» «на чиєму боці сила» вступитися за постраждалого пасажира ніхто не наважився. Хамська поведінка з боку контролерів стає явищем цілком звичним. Проте чи нормальним?
Опікуючись неодмінним дотриманням правил користування міським транспортом, контролери без вагань порушують не лише існуючі загальнолюдські норми, а й службові інструкції. «Документи пред’явлю, коли штраф виписуватиму!» — почула у відповідь моя подруга на свою вимогу побачити посвідчення особи контролера. «Але ж це протизаконно, ви зобов’язані», — не вгамовувалася вона. «Так ти у нас законниця?» — поцікавилися контролери, після чого висадили її на найближчій зупинці. І це при тому, що пред’явити посвідчення і зразки штрафних квитанцій — першорядний обов’язок контролера. А у разі грубого, некоректного ставлення до пасажира, останній має повне право переписати дані контролера і поскаржитись за місцем його роботи. Чи навіть подати позов до суду. У потерпілих від безкультур’я контролерів є всі шанси стягнути з нечем компенсацію моральних збитків. Адже з юридичної точки зору образа пасажира класифікується як дрібне хуліганство.
Десятигривневим штрафом і зустріччю з контролерами розпочинається екскурсія Києвом для більшості гостей столиці. Причина — незакомпостований квиток. У Донецьку, Дніпропетровську, Львові та багатьох інших великих містах талони не компостуються. Їх продають безпосередньо у міському транспорті, тож сама по собі наявність квитка вже свідчить про сплачений проїзд. У столиці все інакше. От тільки жодних оголошень в салонах транспорту про це нема. Натомість, купа дотеп на кшталт «Місце для удару головою» чи «Їжте насіння разом зі шкарлупками». А щире пояснення, таке як «Я не знала, що треба компостувати», чуйних київських контролерів аж ніяк не влаштовує.
Проте й достименне знання правил проїзду в наземному громадському транспорті зовсім не гарантує відсутність неприємностей з контролерами. Цілком імовірно, що вас оштрафують задовго до того, як ви купите квиток. Колись спостерігала, як у вщент забитому тролейбусі їхала молода матуся з дитиною. Кондуктор у салоні не працював, тож жінка передала за проїзд водієві. Тільки- но вона поклала гаманець у сумочку, підвелися двоє дебелих хлопців, що сиділи просто перед нею. З розгубленої матусі почали вимагати штраф. На щастя, цього разу справа вирішилася по справедливості. Нахаб охолодили пасажири і контролерам нічого не залишалося, як найшвидше зійти з тролейбусу. Проте питання, де ж готують таких «фахівців», залишається відкритим.
«У нас є спеціальний навчальний комбінат, на якому майбутні контролери проходять тижневу підготовку, — розповідає Вікторія Гуляєва, заступник організації збору та обліку виручки «Київпастрансу», — там юристи читають їм лекції з основ права і попереджають про несення відповідальності за перевищення службових повноважень. По закінченню навчання на контролерів очікує тестування і місяць випробного терміну».
Уміння ввічливо і культурно спілкуватись — ще одна обов’язкова умова. Існує, навіть, спеціальний «Словничок етики контролера», в якому вміщена добірка стандартних «чарівних фраз»: «Дозвольте перевірити у вас наявність проїздних документів?», «Рекомендую сплатити штраф». Проте на практиці словниковий запас контролерів етикетним аж ніяк не обмежується. «Пасажири теж різні, — зауважує заступник начальника відділу контролю «Київпастрансу» Ніна Різун, — у нас був випадок, коли жінка, що їхала «зайцем», зламала одному з контролерів ніс. Просто тому, що не хотіла сплачувати законний штраф!»
Зразковим пасажирам, які завчасно купують і компостують квитки, варто пам’ятати: при перевірці проїздного документа контролер зобов’язаний пред’явити службове посвідчення. На ньому має бути присутня голограма, а у правому нижньому куті вказано термін дії. Якщо ж контролер документів при собі не має, будьте певні, перед вами любитель легких грошей. Не рідко подібним займаються екс- співробітники «Київпастрансу», саме тому у відділі контролю у спеціальному фотоальбомі зберігаються світлини як штатних, так і вже звільнених працівників. Отже, з’ясувати особу контролера, на якого поступає скарга — справа часу. На нього очікує міліція і суд.