Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Реконструкція кордону

Реалії та перспективи
1 серпня, 2007 - 00:00
«ЗАСТАВА НА ДЕРЖАВНОМУ КОРДОНI» / ФОТО АНДРIЯ МАРIЄНКА, Харькiв

Державна цільова правоохоронна програма «Облаштування та реконструкція державного кордону України на 2007 — 2015 роки», яку нещодавно схвалив уряд України, передбачає низку суттєвих змін в організації функціонування не тільки прикордонного відомства, а й, перш за все, системи прикордонної безпеки. Щоб оцінити масштаби розбудови зазначимо, що в реалізації положень програми будуть брати участь, крім Державної прикордонної служби, Міністерство закордонних справ, Міністерство транспорту та зв’язку, Міністерство економіки, Міністерство фінансів, Державна митна служба та обласні адміністрації. Програмою передбачається створити інтегровану систему управління державним кордоном та його розвиток за європейськими стандартами, підвищити ефективність протидії сучасним ризикам і загрозам на кордоні, створити сприятливі умови для розвитку транскордонного та прикордонного співробітництва. Схвалення Урядом цієї програми — відповідь на сучасні виклики та загрози, на шляху яких опинилась Україна.

ПОЛІЦЕЙСЬКІ ФУНКЦІЇ

Життя довело, що сучасне прикордонне відомство має виконувати суто поліцейські функції. Вирішувати комплекс покладених на прикордонників завдань простим арифметичним збільшенням особового складу чи проведенням широкомасштабних дій — це вчорашній день. Сучасний кримінальний світ змінює свої орієнтири, способи існування, тактику дій. На перший план виходять інші чинники. В українських прикордонників вже не викликають подиву порушники кордону на дельтапланах, перевізники контрабанди, які навчились виробляти схованки в автомобілях за допомогою промислового обладнання, чи деякі громадяни, про чиї здібності підробляти багатоступенево захищені паспорти, візи, різноманітні документи ходять легенди. Тільки з початку року серед затриманих автомобілів на кордоні — 184 з підробленими або недійсними документами. Під час поглиблених оглядів, прикордонними нарядами виявлено 45 тайників, вилучено контрабанди на суму понад 68 млн. гривень. Під час реалізації оперативної інформації виявлено 254 одиниці зброї, 3336 боєприпасів, 117 кг наркотичних речовин та майже 9000 пігулок психотропних лікарських засобів. Щоб ефективно все це виявляти прикордонники мають діяти не силовими методами, а добувати та реалізовувати оперативну інформацію, рішуче змінювати свою тактику.

Першим кроком у цьому напрямку стала нова модель охорони кордону, яка вже третій рік поспіль впроваджується Державною прикордонною службою України. Вона передбачає відхід від лінійного способу охорони кордону, розширення оперативної складової, технічне переоснащення, розширення діяльності прикордонних інспекторів, створення єдиної телекомунікаційної системи з формуванням інформаційних баз даних.

У сучасних умовах планується поетапний перехід первинних прикордонних підрозділів на нову організаційно- штатну структуру — відділи прикордонної служби. Це дозволить зменшити керівні ланки різних рівнів та збільшити кількість персоналу, безпосередньо задіяного в охороні кордону на 9,5 тисячi осіб. Сьогодні вже почали функціонувати 15 відділів прикордонної служби, кількість яких буде поступово збільшуватись.

Що стосується інституту прикордонних інспекторів, то їхня роль у загальній системі охорони кордону неодмінно зростатиме. Так, з початку року за допомогою інспекторів кількість затриманих осіб за незаконне перетинання кордону зросла на 16%, удвічі збільшилась кількість виявленої зброї, боєприпасів — у 10 разів, наркотичних речовин — більше ніж утричі, контрабандних товарів — удвічі. Розуміючи важливість цієї ланки, керівництвом Держприкордонслужби вживаються заходи щодо забезпечення цієї категорії персоналу службовим житлом, продумана система преміювання за результатами служби, розширюється спектр соціального захисту.

Що стосується офіцерських кадрів, то Державній прикордонній службі вдалось не тільки зберегти кадровий потенціал, а й примножити його, довівши рівень укомплектованості до 79%.

АВТОМАТ КАЛАШНИКОВА ТА ВЛАСНИЙ ДОСВІД — ДОБРЕ, НОВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ — ЩЕ КРАЩЕ

Крім людського фактору в надійній охороні Державного кордону чималу роль відіграє і технічне забезпечення. Сьогоднішній охоронець кордону має на своєму озброєнні не лише автомат Калашникова та власний досвід. Нині прикордонник використовує новітні технології та сучасну техніку. Тільки протягом минулих п’яти років за кошти державного бюджету придбано техніки та сучасних засобів контролю на 55 млн. гривень. Парк техніки поповнився вертольотами і системами зв’язку, прожекторними станціями та приладами для виявлення радіоактивних речовин, сучасними комп’ютерами та потужною автомобільною технікою.

Однак Державна прикордонна служба у цьому напрямі активно використовує не тільки бюджетні кошти, а й міжнародну технічну допомогу. У 2007 році планується започаткувати 15 проектів із загальним бюджетом понад $40 млн. доларів. Чотири проекти із бюджетом майже $10 млн. доларів будуть направлені на реалізацію програм із запобігання розповсюдження зброї масового знищення, ядерних та радіоактивних матеріалів, посилення прикордонного менеджменту.

За сприяння Європейської комісії (у рамках програми ТАСІS) планується реалізувати дев’ять проектів, основною метою яких є посилення прикордонного менеджменту на українсько-молдовській та українсько-російській ділянках державного кордону. В цих рамках вже отримано сучасних технічних засобів на суму близько 23 млн. грн., що в 5 разів більше, ніж минулого року. Без перебільшення можна сказати, що в ряді позицій ми випереджаємо не тільки національні правоохоронні структури, а й європейські.

Це не переоцінка власних можливостей. Це зазначають самі європейські експерти. Українські прикордонники наприкінці 2005 року отримали унікальний шанс — на постійній основі працювати та обмінюватись досвідом iз провідними експертами у сфері прикордонної безпеки. З 30 листопада 2005 року на придністровському сегменті українсько-молдовського кордону почала свою діяльність місія Європейської комісії з надання допомоги в питаннях кордону в Україні та Молдові. Висновки експертів Місії свідчать про те, що Державна прикордонна служба України ефективно контролює обстановку в цьому регіоні. Так звані чорні дірки, якими періодично залякують громадськість, не існують, а контрабандні шляхи та канали вміло та оперативно ліквідуються.

Що стосується новітніх технологій, то основні зусилля сьогодні спрямовуються на виконанні «Програми розвитку телекомунікаційної мережі та інформатизації Державної прикордонної служби на період до 2015 року», продовженні робіт із розгортання центрів і пунктів комутації цифрових потоків у органах охорони кордону, розробленні та запровадженні програмних компонентів інтегрованої інформаційно-телекомунікаційної системи «Гарт» та системи інформаційної безпеки, вдосконаленні процесів автоматизації обробки даних щодо контролю осіб та паспортних документів.

Крім технологічних новацій, інженерно-технічне облаштування державного кордону включає в себе й інші чинники. Так, протягом минулого року на озброєння прикордонників надійшли 15 РЛС «Буревісник», проведена модернізація 4 РЛС «Наяда-5», переобладнані 16 мобільних РЛС «Кредо». Все це обладнання служить прикордонникам своєрідними «очима». Ця техніка, а тим паче мобільна, дозволяє завчасно попередити порушення кордону або припинити дії контрабандистів. У недалекому майбутньому такими сучасними приладами будуть оснащені більшість підрозділів кордону на найдинамічніших її ділянках.

Україна, як морська держава, має чималі морські кордони. Ситуація у Чорному та Азовському морях завжди досить динамічна. Тому присутність кораблів Морської охорони було збільшено, що дозволило нинішнього року проконтролювати та оглянути удвічі більше плавзасобів. Результат — сума штрафів з капітанів суден за різного роду порушення зросла у 13 разів, не допущено розкрадання рибних ресурсів, припинено спроби контрабандного переміщення товарів на суму близько 70 млн. гривень. Одночасно кораблями Морської охорони проведено 36 спільних виходів і 4 рятувальні операції у взаємодії з підрозділами Збройних сил України та Міністерства з надзвичайних ситуацій. У результаті цих дій було врятовано 5 плавзасобів та 15 осіб.

У взаємодії з Морською охороною активно діють підрозділи прикордонної авіації. Їх завдання — відстеження обстановки на активних ділянках та в економзоні. Під час роботи у складі спеціального угруповання забезпечено затримання двох турецьких та видворення 4 іноземних браконьєрських рибопромислових суден. Крім того, попереджено спроби незаконного заходу в нашу виключну (морську) економічну зону ще 11 іноземних суден.

ЦИВІЛЬНИЙ КОНТРОЛЬ

Одним із важливих компонентів у нашій діяльності є відкритість та цивільний контроль. Вже рік у Державній прикордонній службі України існує служба «Довіра». Аналіз її роботи свідчить, що цей вид цивільного контролю вкрай необхідний та позитивно впливає на усунення проблемних питань. Так, з початку року було прийнято понад 4600 дзвінків, з яких 92% — запити консультативного характеру, а 8% — інформаційні повідомлення, серед яких були заяви про ознаки злочину. Це дозволило нам своєчасно зреагувати та локалізувати ситуацію.

Хочу зазначити: прикордонне відомство дуже уважно ставиться до будь-яких порад, які б могли покращити його роботу, відповідно й самі шукаємо різні шляхи, проводимо експерименти. Так, у пунктах пропуску для залізничного сполучення з 27 травня по 30 вересня прикордонний та митний контроль у пасажирських поїздах харківського напрямку №19/20 «Москва — Харків», №148/144 «Маріуполь — Харків — С.Петербург», № 29/30 «Москва — Сімферополь» здійснюється під час руху, що значно зменшує час їхнього перебування на кордоні. У деяких пунктах пропуску для повітряного сполучення («Бориспіль», «Сімферополь», «Одеса», «Донецьк») з 18 червня почала діяти нова технологія спрощеного прикордонного контролю пасажирів — громадян України та іноземців. Цей експеримент, безумовно, буде сприяти збільшенню бажаючих відвідати нашу країну. До речі, про це свідчить і статистика: з початку року через державний кордон України пропущено 30 млн. осіб (це на 18% більше у порівнянні з аналогічним періодом 2006 року) та майже 6,7 млн. транспортних засобів (збільшення на 16 %).

Однак разом з такою позитивною тенденцією є й негативні моменти, пов’язані, на жаль, з виїздом за кордон неповнолітніх громадян України з одним із батьків або в складі організованих груп. Незважаючи на те, що правила, які регулюють виїзд дітей за кордон, діють вже кілька років, непорозумінь виникає чимало. Аналіз свідчить, що основною причиною непропуску дітей є незнання українськими громадянами або ігнорування вимог міжнародних угод України та національного законодавства щодо закордонних поїздок. У більшості випадків, як не дивно, це стосується мешканців прикордонних районів. Так, з початку року понад 4800 дітей були тимчасово затримані на кордоні. І це незважаючи на неодноразові звернення Державної прикордонної служби до всіх, хто причетний до організації закордонних поїздок дітей (це і туроператори, і авіакомпанії, і адміністрації «Укрзалізниці», і державні установи), дотримуватись діючих правил.

На високому державному рівні підтримують ініціативи Державної прикордонної служби України, що, безумовно, сприяє подальшому розвитку як самого прикордонного відомства, так і створенню привабливого вигляду українського кордону, при перетині якого людина має відчувати комфорт та задоволення. Відійшли у минуле своєрідні «залізні завіси» та всілякі заборони. Однак, щоб український кордон був дійсно європейським та відповідав передовим стандартам, необхідно зробити чимало.

Павло ШИШОЛІН, перший заступник голови Державної прикордонної служби України
Газета: 
Рубрика: