ФОТО ОЛЕКСІЯ СТАСЕНКА / «День»
На думку Станіслава Сташевського, голови держкомісії та першого заступника
голови Київміськдержадміністрації, рішення фахівців є досить виваженим.
Адже до складу комісії увійшли десятки представників контрольних органів
та служб. Останні десять діб вони прискіпливо вивчали стан виконаних робіт
на Хрещатику. У розмові з кореспондентом «Дня» С.Сташевський зазначив,
що дуже рідко буває, коли за короткий термін вдається виконати значні обсяги
будівельних робіт та ще й отримати «відмінно». Зазвичай буває інше: довгобуди
з кінцевою оцінкою «три» або, у кращому випадку, «чотири». Оновленим Хрещатиком
українські будівельники довели, що можуть працювати не гірше за іноземних
будівельників.
Зазначимо, що остаточне рішення щодо реконструкції Хрещатику було прийнято
головою Київміськдержадміністрації Олександром Омельченком у березні 1998
року. Генеральною проектною організацією став інститут «Київпроект», а
генеральною підрядною організацією — холдингова компанія «Київміськбуд».
Над оновленням Хрещатику цілодобово працювало більше ніж три тисячі
фахівців різних спеціальностей. Було відновлено п’ять кілометрів комунікацій
різного призначення, замінено 17 кілометрів електромереж, укладено майже
9 тисяч кубометрів бетону, 11,5 тисяч кубічних метрів щебеню, 2865 тисяч
штук елементів фігурного брукування, більш ніж 2000 тонн асфальту. Реставровано
й освітлення, що було передбачено першими авторами проекту Хрещатику, та
установлено тисячі нових освітлювальних апаратів, проведено відповідні
роботи для підсвічування будинків. Окрім того, відновлено два колектори
та повністю перекладено теплові мережі.
На думку С.Сташевського, найважчий та найбільший обсяг робіт із реконструкції
випав на генерального субпідрядника — трест «Київміськбуд-6», який очолює
Іван Даниленко. «Проте не можна забувати й про працю метробудівців, представників
водоканалу, кабельних та теплових мереж, науковців Київського інституту
автомобільного транспорту. З моєї точки зору, всі, хто працював на Хрещатику,
заслуговують на нагороди. Усі, без винятку», — наголосив С.Сташевський.
Володимир Поляченко, президент холдингової компанії «Київміськбуд»,
зазначив, що на реконструкцію Хрещатику працювала вся Україна. Більш ніж
60 вітчизняних виробників з різних міст прийняли замовлення київських будівельників
і не підвели. Отже, «відтепер тротуари та вулиця екологічно чисті, а проїжджа
частина, завдячуючи якісно новому складу покриття, надійна й довговічна».
На урочистому відкритті Хрещатику мер столиці О.Омельченко зазначив,
що маштабнішої роботи, ніж реконструкція Києва, йому не випадало. Причому
не тільки за обсягами та якістю робіт, але й за темпами. Адже, згідно з
проектом, роботи для оновлення Хрещатику мали тривати протягом 19 місяців.
І лише практика довела правильність сміливого рішення виконувати роботи
не маленькими частинками, а «все та одразу». «Навіть однієї гривні не було
використано на зарубіжні технології та матеріали», — зазначив мер міста.
На думку О.Омельченка, найближчі чверть століття ніхто на Хрещатику не
повинен не тільки «копнути» від Бессарабської площі до Європейської, але
й навіть цвяха забити.
О.Омельченко зазначив, що загальна вартість виконаних робіт становить
29 мільйонів 200 тисяч гривень. Окрім того, що фінансування було з міського
бюджету, великий внесок зробили організації, які розташовані на Хрещатику.
Жодна з них не залишилася осторонь перебудови головної вулиці. Значні кошти
було внесено, зокрема, компанією «МакДональдз», магазином «Фарфор-фаянс»,
Центральним універмагом та Центральним гастрономом. Загалом на спонсорів
випала третина з усіх грошових витрат.
До речі, всім, хто проживає і працює на Хрещатику, незалежно від форми
власності, нещодавно було знову запропоновано профінансувати в серпні та
вересні роботи для оновлення фасадів та дахів будинків. І така згода, за
словами О.Омельченка, вже отримана.
У перспективі планується, що наступного року на Європейській площі виросте
триповерховий універмаг, перший поверх якого буде підземною стоянкою для
350 автомобілів. На черзі й будівельні роботи на Бессарабській площі, які
також будуть пов’язані з реконструкцією та розпочнуться наступного року.
Перерізавши традиційну стрічку, Олександр Омельченко під звуки духового
оркестру разом із членами державної комісії та будівельниками пройшовся
оновленою вулицею.
До речі, на першому військовому параді з участю 129 одиниць військової
техніки, який відбудеться 24 серпня, не використовуватимуться ані танки,
ані військові літаки. Грізна гусенична техніка на відновленому Хрещатику
зашкодить дорожньому покриттю, а літаки — будівлям: своєю звуковою хвилею...