Люди, які телефонують на «гарячу лінію» організації, тепер можуть отримати пораду юриста. Три фахівці консультують безпосередньо операторів «гарячої лінії», а у складних випадках, коли оператор не може сам допомогти людині, яка зателефонувала, спілкуються із переселенцями.
Юридичну підтримку створили за допомогою Міжнародної організації з міграції, яка раніше підтримала проект «гарячої лінії» загалом. Ініціатива працює майже місяць. Отримати правову консультацію внутрішньо переміщена особа може, якщо зателефонує за номером «гарячої лінії» «Донбас-SOS»: 0 800 309 110.
Олеся ЛЯШУК, координатор із правових питань громадської організації «Донбас-SOS»:
— Юридична підтримка «гарячої лінії» необхідна, бо часто люди телефонують із комплексом проблем: починають з якихось гуманітарних питань і закінчують правовими. Ми не відкрили окрему «гарячу лінію», просто тепер можемо надавати юридичні консультації за телефоном, що працює давно.
Щодня до юристів звертається орієнтовно 20 осіб — це одна п’ята від загальної кількості звернень на «гарячу лінію». Питання у людей різні: від елементарних щодо отримання статусу ВПО до складних проблем, пов’язаних із реалізацією нерухомості або отриманням виплат від підприємств на непідконтрольній Україні території. Ми даємо людині алгоритм, що треба робити, до яких державних органів звертатися.
Щодо державних органів — відверто кажучи, зараз вони не надто відкриті до проблем переселенців. 13 січня 2016 року набув чинності закон щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб. У законі прописано багато нових елементів: зокрема, довідка про взяття ВПО на облік стає безстроковою, для її отримання не потрібна відмітка міграційної служби. Проте механізму, яким чином все це діятиме, ще не створили. Треба дочекатися підзаконних нормативних актів, зокрема, необхідних постанов Кабінету Міністрів, бо державні органи на місцях просто не знають, що робити із нововведеннями.