Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Шприцам, пляшкам — ні, асоціаціям — так

Соціальна реклама виходить на новий якісний рівень
8 грудня, 2004 - 00:00

В Україні нараховується близько тисячі державних центрів соціальних служб для молоді. Один із пріоритетних напрямків у їхній роботі — профілактика негативних явищ, зокрема й через рекламну продукцію. З 2002 року в службах діє спеціальна програма зі створення й поширення соціальної рекламної інформації. Нинішнього року її тираж становив близько двох з половиною мільйонів примірників. Для України соціальна реклама — справа досить нова, й тому її якість потребує особливої уваги. Саме на вирішення цього питання й була спрямована увага учасників Другого всеукраїнського конкурсу соціально-рекламної інформації, в якому взяли участь центри соціальних служб для молоді з усіх куточків нашої країни.

Зразки соціальної реклами «змагалися» в п’яти номінаціях — плакати, буклети, документальні фільми, відео- й аудіоролики, сувеніри. Тематика цих творчих розробок торкалася актуальних соціальних проблем нашого суспільства. Реклама нагадувала нам і про відповідальне батьківство, і про підтримку молодої сім’ї, і про дитячі права, і про здоровий спосіб життя...

Змагання в жанрі соціальної реклами в Україні організуються вже третій рік поспіль, а «призвідником» виступає Державний центр соціальних служб для молоді за підтримки Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ). А початком цього руху став конкурс соціальних проектів 2002 року.

Голова журі конкурсу Світлана Толстоухова (заступник міністра України у справах сім’ї та молоді, директор державного центру соціальних служб для молоді) сказала «Дню»: «У соціальній рекламі поліграфічна якість не на першому плані. Якість соціальної реклами багато в чому залежить від того, наскільки вдало було вибрано символ основної ідеї цього продукту. Наприклад, в одній з робіт символом фізичного насильства зображено ремінь, що перетинає плакат і розділяє світ дитини на радість і горе. Для соціальної реклами дуже важлива ідея, що породжує асоціації. У цьому плані цікава робота, що закликає до відповідального батьківства — художник сприйняв його як дерево, що бережно загортає у свої гілки малюка. Роботи цього року вирізняє відмова від зображення негативу. Спочатку ми зображували шприци, пляшки, яких хотіли позбутися. Тепер ми шукаємо інших рішень, аби сказати «ні». Адже очі дитини, які сповнені сліз і благають про співчуття, швидше скажуть «ні» насильству, ніж агресивне обличчя дорослого».

Фахівці стверджують, що метою соціальної реклами є прагнення автора зосередити увагу на важливій суспільній проблемі, конкретизувати якесь явище, закликати надати допомогу та висловити підтримку якійсь службі або окремій людині.

Олександр Яременко, директор Державного інституту проблем сім’ї та молоді, високо оцінив рівень конкурсних робіт і сказав, що мав можливість особисто пересвідчитися в дієвості соціальної реклами в Україні. «Наш інститут як громадська організація (Український інститут громадських досліджень) реалізує в Березовському районі Рівненської області та в Шполянському районі Черкаської області проект «Молодь і здоров’я». У рамках цього проекту нам потрібна була соціальна реклама. І ми звернулися до державного центру по допомогу, внаслідок чого отримали 15 зразків плакатів, які потім розмножати до тисячі примірників. Ми вивішували їх у школах, клубах та інших громадських місцях. Але чомусь плакати почали зникати. Коли розібралися, куди вони так масово зникають, з’ясувалося: хлопці й дівчата розбирають їх і вивішують вдома, як зазвичай вони роблять з портретами своїх кумирів. Нам довелося продублювати тираж — і він знову розійшовся. Так ми переконалися в тому, як активно впливає на дітей ця продукція. А ще ми виявили, що найбільше на дітей впливає та реклама, яку діти в «кустарний» спосіб виготовляють самі, і потім самі ж розповсюджують серед ровесників. Ще один цікавий факт. Наші соціологічні опитування свідчать, що здоровий спосіб життя у першій п’ятірці пріоритетів у молоді. Отже, він запитаний, але немає умов для його реалізації. Держава має орієнтуватися на це бажання і сприяти його реалізації, зокрема й через соціальну рекламу», — сказав О. Яременко.

Людмила РЯБОКОНЬ, «День»
Газета: 
Рубрика: