Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Студенти ставлять освіті «задовільно», стверджують соціологи

«День» з’ясовував, які невідкладні заходи потрібні для реформи вищої освіти
18 червня, 2015 - 10:59
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Фонд «Демократичні ініціативи» провів загальнонаціональне опитування студентів України та порівняв результати із результатами 2011 року. Запитували про студентське життя, навчання, вибір професії, роботу, самоврядування, вільний час, бачення майбутнього. Порівняно з попереднім дослідженням, у сучасних студентів зросли вимоги до якості освіти, також більше студентів визнають, що для влаштування на престижну роботу більшу роль відіграє професійний рівень, а не особисті зв’язки. Згідно з опитуваннями, найбільше корупції — на природничих факультетах, найменше — на мистецьких.

•  Більш за все сьогодні студентів хвилюють чинники матеріальні: нестача грошей, неможливість працевлаштуватися у вільний час, корупція. Дуже незначна частина студентів живе власне на стипендію — 11%. Ще у 7% студентів стипендія складає понад 80% від їхнього доходу. Майже 40% студентів уже працюють, із них 11% — за спеціальністю. Кожен десятий студент вже зараз не збирається працювати за майбутньою професією. Ще більше — у технічних вишах. А половина з тих, хто таки хоче працювати за обраним фахом, відповіли, що — «залежно від рівня зарплати».

•  «Загалом вищу освіту в Україні студенти оцінюють нижче, ніж «задовільно», а освіту у власному виші — трохи вище, ніж «задовільно». Порівняно з 2011 роком, оцінки — нижчі. Я не думаю, що за цей час істотно змінилася освіта, очевидно, студенти стали більш вимогливими, — вважає директор Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва Ірина БЕКЕШКІНА. —  Зросла кількість тих, хто хотів би навчаться за кордоном: зараз — майже 70%, у 2011р. було 55%. Цікаво і важливо, що студенти вважають, що кількість вишів має визначатися потребами ринку праці, а також спроможністю ВНЗ давати якісну вищу освіту. Це йде в курсі реформ і змін, які напрацьовує Міносвіти, намагаючись скоротити навчальні заклади, які не дають якісної освіти. Студенти виділити три проблеми, які вимагають першочергового розв’язання. Це невизнання більшості вітчизняних вишів у світі. Це — проблема №1 і серед батьків. Тобто вже зараз і батьки, і студенти співвідносять нашу освіту із вимогами, які є за кордоном. Невідповідність викладання вимогам ринку — друга нагальна проблема, третя — корумпованість викладацького складу вишів. Водночас студенти не вбачають проблеми в низькому професійному рівні викладачів і відсутності студентського самоврядування. Студенти часто бачать наслідок, але не завжди — причини, які до цих наслідків призводять. Бо що насторожує, і що мені не сподобалося, так те, що пропозиція ввести тестування випускників вишів — а це, на мою думку, може кардинально змінити підхід до якості освіти у вишах — підтримало лише 10% студентів. Коли ставили конкретне питання «за» чи «проти», більшість студентів висловилися проти впровадження ЗНО під час вступу в магістратуру і проти ЗНО на виході. Що краще студент навчається, то  позитивніше він ставиться до ЗНО, але це стосується лише відмінників».

•  За оцінками експертів, за останні чотири роки корупції у вишах стало трохи менше — на 5 — 10%. Але це — не радикальні зміни, тому що радикальні полягають у ліквідації причин корупції. Чому вона існує? Тому що студенти вважають, що так простіше навчатися. По-друге, в корупції найбільше задіяні ті, в кого найбільше «трійок». Це означає, що ця частина студентів або не може навчатися, або не хоче.

«Якби ці цифри ми отримали в медицині, то сказали б, що хворий у дуже серйозному передінфарктному стані. Необхідні кваліфіковані «реаніматори», інакше буде біда. Адже ті, хто навчається, ставлять вищій освіті за якість 2,8 бала за п’ятибальною шкалою!  68,8% говорять про купівлю дипломів, контрольних робіт, оцінок... Я не помилявся, коли неодноразово говорив, що іноземний студент іде до університету здобути знання, а український — диплом, який йому не завжди потрібен, — переконаний директор Українського центру оцінювання якості освіти  Ігор ЛІКАРЧУК. —  Ще 79,4% студентів визнають, що вони більше схильні до того, щоб купити оцінки. І  тільки 46% збираються працювати за обраною спеціальністю. З цього я роблю два висновки: нам потрібно робити більш жорсткою систему вступу до ВНЗ. Тому що якби ми на сьогодні грамотно проаналізували правила прийому, які виші запропонували у 2015 році, то  побачили б, що  лише п’ять університетів у правилах прийому поставили вимогу — сертифікат з української мови з результатами поглибленого рівня. Якщо візьмемо ті 300 університетів України, які ми називаємо справжніми, із них лише дев’ять вимагають від абітурієнтів сертифікат поглибленого рівня. 93% згодні приймати абітурієнтів із найнижчим балом ЗНО — 100. Я вже не кажу, що на філологічні спеціальності деякі університети не поставили іноземну мову як вступне випробування... Друга пропозиція — в найближчі роки ми маємо почати процес запровадження ЗНО з предметів, які є в університетах, — хоча б із базових, на яких ґрунтується підготовка випускника».

•  Вища освіта — це не тільки студентство, а й професорсько-викладацький склад. Експерти вважають, що відповідальність за організацію реформування системи освіти лежить саме на цих людях. Уже рік пройшов з часу ухвалення Закону «Про вищу освіту», але, за словами голови Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Лілії ГРИНЕВИЧ, він ще не почав працювати в академічних спільнотах. Називають низку причин, одна з яких —  спротив консервативної частини викладачів та керівників навчальних закладів.

•  «Великою ілюстрацією цього спротиву є вибори до Національного агентства забезпечення якості вищої освіти. Те, що ми отримали там людей, які були люстровані, а раніше — задіяні в системі при  попередньому міністрі освіти, свідчить про неготовність спільнот до реформ та про бажання працювати за старими схемами, — говорить Лілія Гриневич. —  Наступне питання: хто стане очільником агентства, хто буде заступниками? Ми не можемо допустити, щоб таку важливу інституцію, яка є серцевиною забезпечення якості вищої освіти, очолювали люди старої системи, котрі не володіють європейськими підходами оцінки якості освіти. Тому до цього треба особливо прискіпливо поставитися. Друга проблема: бракує необхідних технологічних рішень. Зокрема в частині антиплагіату. Про боротьбу із плагіатом ми можемо чесного говорити зі студентами, якщо покажемо, як з ним борються в академічному середовищі. Сьогодні Закон «Про вищу освіту» дав спеціалізованим вченим радам можливість присуджувати наукові ступені. Проте до цього часу вони не забезпечені відповідним антиплагіатним програмним забезпеченням, а це дуже важливо, щоб кожна вчена рада мала можливість ним скористатися. Третя проблема — студенти поки що системно не відчули запровадження Закону «Про вищу освіту» через відсутність нових стандартів у освіті. Ми дуже сподіваємося, що саме цей рік стане роком розробки нових стандартів, які зобов’яжуть усі виші забезпечити 25% змісту навчальних курсів за вибором студентів. Бо це є позиція закону».

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: