Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Три історії про відповідальність

...Громадян, туроператорів та консульств — який урок треба винести із затримання наших туристів на афінському летовищі?
6 липня, 2020 - 19:47
ФОТО REUTERS

Планувати відпочинок за кордоном зараз треба дуже ретельно, перевіряти все — від купівлі квитків, до бронювання готелю, а ще обов’язково врахувати міжнародні рекомендації щодо закордонних мандрів через коронавірус. Це перше, що спадає на думку після вивчення історії про затримання наших туристів у Греції. Нагадаємо, у суботу ввечері 17 українців вилетіли двома рейсами з міжнародного аеропорту «Бориспіль» (Ryanair) та аеропорту «Київ» (Wizz Air) до Афін. Під час проходження паспортного контролю у столиці Греції усім було відмовлено у в’їзді у країну. Серед затриманих — 15 дорослих та двоє дітей.

У коментарі  «Громадському» заступниця начальника управління консульського забезпечення Олена ЯЛОВА розповіла, що ситуація перебуває на контролі керівництва МЗС, департаменту консульської служби та посольства України в Греції. Зранку 5 липня українців забезпечили засобами першої необхідності. Повернутися додому наші громадяни зможуть найближчим рейсом «після вирішення усіх питань» (імовірно, 7 липня).

АФІНСЬКИЙ «ПРИЙОМ»

У МЗС одразу наголосили, що йдеться не про затримання наших громадян, а саме про відмову у перетині кордону. Греція, на жаль, для наших туристів поки що закрита. Але суспільство збурило не лише це, а й «прийом» в афінському аеропорту. Українців відвезли до поліцейського ізолятору на території летовища. У камерах опинилися не лише дорослі, а й діти. У них відібрали всі речі, людей залишили без їжі та води. Попити наші громадяни змогли на другу добу. У понеділок бабусю з онуками випустили прогулятися, а решті затриманих дозволили вийти за покупками продуктів.

Практично, це був третій день затримання. Від держави, котра вважається колискою демократії, хотілося б розраховувати бодай на мінімальний прояв гостинності та людяності. А від нашого консульства — швидшої реакції на екстрену ситуацію. Тим паче, що відстежувати подібні інциденти та допомагати громадянам України, котрі опинилися у скрутному становищі за кордоном, це прямий обов’язок консульських служб. В ідеалі консули мали б бути в аеропорту ще у суботу.

Та повернімося до юридичних тонкощів. Чому українці змогли вилетіти з України до держави, в’їзд до якої наразі заборонений? Один із туристів у коментарях «Цензор.нет» описував, що документи пасажирів ретельно перевіряли на київському летовищі. Невідомо, чи випитували про мету поїздки, але так чи інакше політ відбувся.

«Можливо, це якісь корупційні моменти при перетині кордону, у принципі прикордонники не повинні були їх випускати з України, — вважає голова Всеукраїнської асоціації туроператорів Ігор ГОЛУБАХА. — Імовірно, був якийсь обман, люди казали, що їдуть не з туристичною метою, а для лікування чи ще щось. Із цим повинні розбиратися правоохоронні органи».

Як з’ясувалося, одна з туристок — студентка, вона мала летіти до Франції через Грецію для навчання. Наразі консульство України в Греції разом із представником французької поліції в Греції з’ясовує питання щодо наявності підстав для подальшої подорожі нашої громадянки.

ХТО МОЖЕ ПОТРАПИТИ В ЄС?

Навчання якраз дозволяє перетнути кордони ЄС українцям. Зауважмо, з 1 липня ЄС частково відкрив свої кордони для країн, що не входять до Євросоюзу. Перетин кордону дозволено лише для окремих категорій: тих, хто подорожує з метою навчання; моряків, що прямують на корабель; громадян, які подорожують через територію ЄС транзитом, а також висококваліфікованих працівників третіх країн, якщо їхня зайнятість необхідна з економічної точки зору, і робота не може бути відкладена або виконана за кордоном. Також зберігається дозвіл на в’їзд для тих категорій мешканців України, які досі підпадали під винятки, зокрема, членів родин громадян ЄС; тих, хто має посвідку на проживання у ЄС або аналогічний документ; сезонних працівників; дипломатів тощо.

Для українських туристів поки що відкрита лише Хорватія. Але в МЗС України нагадують, що покупка квитка на рейс — це ще не дозвіл на перетин кордону. Чому цим знехтували перевізники, незрозуміло, хоча такі непродумані кроки впливають на репутацію України.

Як заявив заступник міністра закордонних справ України Євген Єнін під час брифінгу 6 липня, інцидент з українськими туристами в Афінах стався з вини авіакомпаній-перевізників: «Зазначений інцидент стався через певні помилки в роботі двох авіаліній. Відповідно, забезпечення харчуванням і транспортування в Україну буде здійснено за рахунок зазначених авіаліній. Зараз українські громадяни в Афінах перебувають на постійному контакті з консулами. Їм надають всю необхідну допомогу й засоби гігієни».

Добре, що держава таки підставила плече. Ігор Голубаха додає, що про «закриту» Грецію українців попереджали медіа та інтернет-ресурси для туристів, тож не варто було нехтувати офіційною позицією ЄС. Також він радить перевіряти інформацію на спеціальній інтерактивній карті МЗС, на якій чітко вказано, які країни відкрили для нас кордони, для яких саме категорій громадян, від якої дати та на яких умовах.

«ЛЮДИ ШУКАЮТЬ ДЕШЕВШИЙ ВІДПОЧИНОК, ТА ЗАРАЗ НЕ ТОЙ ВИПАДОК»

Керівниця туристичної компанії «Київські фрески» Анжела САВЧЕНКО зазначає, що варто брати до уваги, як саме дісталися туристи до Греції, — купували квитки на рейс самотужки чи через туроператора, тоді зона відповідальності буде іншою.

«Оскільки ідеться про невелику кількість осіб, то, швидше за все, купували квитки самостійно, — вважає пані Анжела. — Усі знали, що Греція не пускає туристів із України. Як авіаперевізники могли везти людей, якщо кордони закриті? Та винен не тільки перевізник. Винні і люди, ніхто над ними не стояв і не наполягав, що треба їхати. Честь і хвала нашим туроператорам, що вони орієнтуються у ситуації у світі та не продають те, що не можна продавати. Цей момент важливий. Люди шукають дешевші варіанти відпочинку, але зараз не той випадок. Якщо визначились, що летите самостійно, то треба через сайт МЗС, який зробив прекрасну карту, перевірити всю інформацію. Не думаю, що це позначиться на репутації країни, бо ми не одні такі, це, швидше за все, позначиться на репутації перевізників, вони підставили себе, продаючи рейси в країну, знаючи, що людей не пустять».

За словами керівниці туристичної компанії, наші громадяни тепер можуть позиватися до авіакомпанії, виставляючи їй матеріальні претензії. Але за такої особливої ситуації у світі краще користуватися послугами перевірених турфірм, радить пані Анжела: «На щастя, такі у нас є. Вони точно зорієнтують, куди можна летіти, а куди ні. А в разі, якщо трапиться непорозуміння, то до них можна через суд позиватися, через страхові компанії, вимагати відшкодування за невиконані зобов’язання».

У свою чергу МЗС ще раз нагадує, щоб українці планували поїздки за кордон «виключно після отримання з офіційних джерел актуальної інформації щодо можливості/порядку в’їзду до тієї чи іншої країни». Можливо, МЗС варто підготувати окрему пам’ятку-інструкцію для подорожуючих за кордон, як діяти у разі форс-мажорних ситуацій, особливо, коли півсвіту під замком, а можливості для комунікації можуть бути обмеженими. В усякому разі це історія про відповідальність усіх причетних сторін: консульських представництв, туроператорів та громадян зокрема.

Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 
Рубрика: