Президент України Володимир Зеленський запровадив санкції проти австрійських архітекторів, які спроєктували «театр Путіна» у Севастополі. «День» писав про це в № 141 - 142 за 26 - 27 листопада 20121 року в статті «Крим: зросійщення громадського простору триває».
Як повідомляється, Президент України Володимир Зеленський видав указ, яким увів у дію санкції РНБО України проти австрійського архітектурного бюро Coop Himmelb(l)au, яке спроєктувало оперний театр в анексованому Росією Севастополі. Повідомляється, що санкції введено проти засновника і директора бюро Вольфа Дітера Прікса та ще п'яти австрійців – керівників та співробітників Coop Himmelb(l)au, а також проти всього бюро. Термін дії обмежувальних заходів – 5 років. Персональні санкції передбачають блокування активів в Україні, заборону участи у приватизації, оренду державного майна України та заборону на в'їзд до України.
Нагадаємо читачам, що «День» писав про цю проблему в статті «Крим: зросійщення громадського простору триває» у номері 141 - 142 за 26 - 27 листопада 2021 року. У статі йшлося про те, що Австрійське архітектурне бюро Coop Himmelb (l) au запропонувало Севастополю побудувати на мисі Кришталевий театр опери та музейний комплекс. Ескіз музею презентували у Севастополі партнери-архітектори австрійського бюро Вольф Прікс і Маркус Проссінг. Російська влада міста вітала це будівництво, однак місцеві архітектори й активісти виступили проти. Питання виникли не тільки про те, як австрійські фахівці працюють на Кримському півострові в умовах санкцій, а й до якості самого проєкту. Крім того, анонсоване будівництво оперного театру в українському Севастополі за участи австрійських архітекторів викликало реакцію Києва. Прокуратура АРК порушила кримінальне провадження за фактом порушення представниками австрійського архітектурного бюро порядку в’їзду до Криму. І ще в березні 2021 року Україна почала процедуру введення санкцій щодо австрійського архітектурного бюро Coop Himmelb (l) au і його керівництва за участь у проєктуванні оперного театру в Севастополі. Пізніше в МЗС України повідомили, що Офіс прокурора Відня вирішив не розслідувати причетність австрійського архітектурного бюро до будівництва севастопольського оперного театру.
Проєкт масштабного будівництва на мисі Кришталевий викликав суперечки у Севастополі, оскільки в результаті ландшафт цієї частини міста радикально зміниться. На громадське обговорення була виставлена лише одна концепція. Під час обговорень говорили про її недоцільність, оскільки якщо це обговорення, то зазвичай виставляється відразу кілька проєктів, і в людей є можливість проголосувати за один з них. У цьому випадку було представлено один концепт, про який поговорили. Жителі Севастополя, які брали участь в обговоренні проєкту оперного театру, висловлювали побоювання, що будівля, задумана архітекторами в стилі деконструктивізму, не гармоніюватиме з історичним центром міста. Однак у коридорах влади Севастополя і Москви підтримують цей проєкт. Їм дуже вже хочеться мати таку гігантську споруду.
У статті йшлося про те, що діяльність іноземних фірм в окупованому Криму потрапляє під дію санкцій, введених ЄС, США та низкою інших країн. Однак уряд Австрії заявив, що він не порушує жодних домовленостей з Євросоюзом, оскільки це не компанія від імені уряду Австрії виконує будь-які дії, а приватні підприємці. «День» наголошував, що слід повніше збирати доказову базу щодо порушення санкцій у Криму, йшлося про необхідність допомоги активістів, правозахисників, необхідна відповідна реакція МЗС України, щоб запобігти подальшій забудові історичних місць Криму та пошкодження пам’яток культури на півострові. Українські архітектори наголошують, що представники австрійського архітектурного бюро повинні були обговорювати будівництво оперного театру на мисі Кришталевий не у Севастополі, а в Києві, відповідно до українського законодавства.
Як зауважував «День», проєкт «у сухому залишку» – це великогабаритна будівля, яку критикують місцеві архітектори Сергій Комаров, Юрій Падалка, Валерія Дорошко та Наталія Мильчакова, але їхню думку не врахували. Голова спілки архітекторів Сергій Комаров вимагав: «Або форму іншу, або на 7-й кілометр», однак і до нього не прислухались. Депутат В’ячеслав Горєлов зазначав: «Я не розумію, чому ми тут сьогодні зібралися. Я не розумію, тому що все вже вирішено. Дорослі люди — ми втратили час, приїхали сюди. Я розумію, якби на цій раді розглядали варіанти концепції: одна, друга, третя. Ми вибрали б, наприклад, другу або попросили б зробити четверту, але все вже трапилося. А тепер ми, відповідно до нашої традиції, розв’язуємо проблеми: транспортні, енергетичні, паркувальні, озеленювальні й усі інші... Мені дуже гірко це усвідомлювати, але Севастополь цю битву програв. І сьогодні ми стаємо свідками найбільшої містобудівної помилки, яка відбулася за всю історію Севастополя. Найбільша. Я дуже хотів би, щоб це сталося в останній раз. Я сподіваюся бути почутим», — сказав він».
Але його окупаційна влада не почула. Замість того ректор Севастопольського університету Володимир Нечаєв сказав: «Пам’ятайте, що парижанам спочатку дуже не сподобалася Ейфелева вежа? А зараз вона символ міста». «День» зазначав тоді, що «такими тезами можна виправдати будь-який несмак і потворність. Чи доречно застосовувати цей приклад для того, щоб погасити спротив цілого міста?» Однак проєкт створення громадського простору на мисі Кришталевий підтримав президент Росії Володимир Путін. Тодішній посол України в Австрії Олександр Щерба повідомляв, що є підстави вважати, що відоме австрійське архітектурне бюро Coop Himmelb(l)au бере участь у будівництві оперного театру в Севастополі. Спочатку Вольф Прікс заперечував свою причетність до опери у Севастополі, але коли з'явилися копії проєкту – підтвердив своє авторство. Архітектор не вважає, що порушив режим санкцій. Прікс не бачить нічого поганого в тому, що його робота буде реалізована у Севастополі. У березні 2021 року МЗС України повідомило, що Київ розпочав процедуру запровадження санкцій щодо австрійського архітектурного бюро «Coop Himmelb(l)au» та його керівництва за участь у проєктуванні оперного театру в Севастополі.
«День» наголошував, що «Нам в Україні також варто оцінити проєкт ще з одного боку — а яким ідейним змістом наповнюватиметься за нинішньої російської влади цей театр і музей на окупованій українській землі, якщо їх вдасться збудувати? І що з ними робити після того, як Крим буде повернуто в юрисдикцію України? Відповідь очевидна — ці два монстри служитимуть Росії інструментами зомбування населення такою самою мірою, як сьогодні служать школи і виші Криму, в яких викладають спотворену брехливу історію, фальшиву політологію, ідеологічне забезпечення «русского мира». Тому з боку нинішнього окупованого Севастополя ці проєкти австрійських архітекторів — вияв некомпетентності, а з точки зору України — прояв шкідництва на ниві мистецтва, на ниві історії, на ниві совісті та честі».
І ось епопея з сумнівним проєктом дійшла поворотної точки, автори його покарані з боку України.
Водночас Австрійське архітектурне бюро Coop Himmelb(l)au, яке потрапило під українські санкції за проєктування будівлі театру опери та балету в Севастополі, назвало анексоване місто частиною Росії. Про це йдеться на офіційному вебсайті бюро. У розділі «Проєкти» повідомляється, що австрійське бюро спроєктувало театр у Севастополі. Архітектори опублікували ілюстрації про те, який матиме вигляд театр після його зведення. Замовником проєкту вказано російську групу компаній «ГІРКА», яка «виконує замовлення з інфраструктурного проєктування міських об'єктів». Слід думати, що накладені санкції – не кінцевий акт покарання, і якщо проєкт буде реалізуватися далі, будуть введені більш дошкульні покарання для австрійців, які порушують міжнародне право.