Не так давно Україна ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ щодо боротьби з тютюнопалінням, і, зокрема, зобов’язалася запроваджувати заходи цінової політики стосовно тютюнових виробів з метою скорочення споживання тютюну. До того ж місяць тому Кабінет Міністрів України затвердив Концепцію державної програми зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення та Концепцію програми «Здорова нація». Обидві програми передбачають підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби з метою забезпечення зростання реальних цін на них. Але громадськість стурбована тим, що Міністерство фінансів України хоче відкласти підвищення акцизів на тютюнові вироби. Причиною обурення та критики став законопроект Мінфіну «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань акцизного збору» від 21 липня за підписом заступника міністра фінансів Дениса Фудашкіна. Він є спробою залишити недоторканою багаторічну практику нарощування доступності тютюнових виробів, нав’язану Україні тютюновиробниками. Слід нагадати, що нині у нас — найнижчі ціни на сигарети в Європі та одне з перших місць за поширеністю тютюнокуріння в світі. На одного українця припадає 2,5 тисяч сигарет на рік, більше тільки у Греції — 3 тисячі.
ЄВРОСОЮЗ НЕПОКОЇТЬСЯ КОНТРАБАНДОЮ СИГАРЕТ З УКРАЇНИ
«Наша країна переживає тютюнову епідемію. Одна з причин — найдешевші в Європі сигарети. Тютюнозалежними в Україні є кожен другий чоловік та кожна п’ята жінка. Це вдвічі більше, ніж у країнах, які успішно борються з курінням», — каже Сергій Гончар, голова Коаліції громадських організацій та ініціатив «За вільну від тютюнового диму Україну».
Він підкреслив, що законопроект Мінфіну призведе до зростання цін на сигарети з суттєвим відставанням від загальної інфляції (середня ціна зросте на 25 копійок, що складає 8,5%), крім того, підвищення акцизів відкладається до 1 січня 2009 року.
Діючі ставки, які свого часу активно захищав Мінфін і які навіть послабили акцизне оподаткування широкого кола сигарет, забезпечили зростання споживання і виробництва тютюну на 8% вже в цьому році. Наднизькі ціни також означають надвисокий «навар» від масової контрабанди до ЄС, що вже викликало справедливе занепокоєння Євросоюзу. Лише в Румунії 60% контрабандних сигарет надходить саме з України. Про яку євроінтеграцію може йти мова?
Варто підкреслити, що торік в Україні виробили 128 млрд. сигарет, із яких експортували 9 млрд. та імпортували 4 млрд. Тобто в Україні повинно залишитись 123 млрд. штук. Але, за оцінками самих тютюнових компаній, українці за рік викурюють всього 90 мільярдів. Решту (33 млрд.) нелегальним чином переправлено через митні кордони України в Польщу та інші країни ЄС.
В Польщі підрахували, що країна втрачає 1 мільярд доларів надходжень до бюджету на рік через контрабанду сигарет з України. Проте в 2007 році польський бюджет отримав від оподаткування 70 млрд. сигарет (що майже вдвічі менше, ніж в Україні) 5 млрд. доларів, Україна ж за 2007 рік одержала від тютюнових акцизів лише 2,5 млрд. гривень — у 10 разів менше, ніж Польща.
Свою позицію Мінфін намагається виправдати нібито негативним досвідом 1999— 2000 років, коли ціни України випередили ціни сусідніх держав і це посилило контрабанду в Україну. Тоді відбувалася масова контрабанда сигарет із Росії в Україну. Приводом для цього була валютна криза 1998 року, бо в Росії ставки були встановлені в рублях, а в Україні — в екю, і тому ставки акцизу в Росії були штучно занижені. Результат для бази оподаткування (виробництво + імпорт — експорт) в Україні був ззовні катастрофічним: вона зменшилася з 61 млрд. сигарет у 1998 до 51,5 млрд. в 1999 роках (тобто на 15%). Проте, через зростання ставок акцизу доходи бюджету зросли вдвічі: з 287 млн. до 552 млн. гривень!
Важливо підкреслити, що подібна демагогія застосовується і проти підвищення цін на сигарети у Росії, тільки там залякують посиленням контрабанди з України.
Політика вирівнювання цін iз сусідніми країнами з наступною міжурядовою ініціативою щодо узгодження подальших підвищень цін на тютюнові вироби — це та стратегія оздоровлення нації й бюджету, яка варта нашої держави. І перші кроки на цьому шляху вже зроблено.
БОРОТЬБА ЗАКОНОПРОЕКТІВ
Прем’єр-міністр України під час представлення бюджету у Верховній Раді 11 липня підкреслила необхідність дієвих заходів, спрямованих на виправлення вкрай запущеної нездорової ситуації навколо тютюновиробництва і закликала всі гілки влади в цьому ж році проголосувати за збільшення акцизів на тютюнові вироби. На жаль, вказаний законопроект Міністерства фінансів закріплює статус України, як держави з низькими цінами і високим рівнем споживання, і контрабанди сигарет, грубо ігноруючи численні рішення, і ініціативи вищих органів влади, зокрема — завдання прем’єр-міністра підняти акцизи вже в цьому році, і, крім оздоровлення нації, поповнити бюджет 2008 року ще одним мільярдом гривень.
З іншого боку, ще у березні цього року народний депутат України В.Сушкевич (БЮТ) спільно з В.Герасимчуком (блок Литвина) та В. Ар’євим (НУ НС) ініціював законопроект щодо збільшення тютюнових акцизів, який збігається з позицією прем’єр-міністра. Згідно з ним, ціни на масові марки сигарет зростають на одну гривню, при цьому середня ціна зросте на 40%, що дозволить зупинити збільшення доступності сигарет. Бюджет отримає додаткові 1,2 мільярда гривень вже у поточному 2008 році після набрання чинності з 1 жовтня. У міжнародному аспекті проект вирівнює ціни з Росією і скорочує розрив цін з Польщею, і відповідно — «навар» від контрабанди з 3,5 до 2,7 разів. Отже, у проекті Сушкевича закладено те виважене рішення, коли ціни на сигарети ростуть iз таким випередженням інфляції, яке не призводить до перевищення цін у сусідніх країнах і не провокує контрабанду в Україну.
Але після цього С. Терьохін (БЮТ) та Д. Святаш (ПР) подали альтернативний законопроект, який урізає проект Сушкевича наполовину і збільшує ціну сигарет вже не на одну гривню, а на 50 копійок. При цьому подорожчання відбувається на рівні загальної інфляції на 17%, що консервує досягнуті «рекорди» за рівнем споживання сигарет. Додатковий мільярд до бюджету забезпечується за умови запровадження проекту з 1 серпня, проте після відкладання цього питання Верховною Радою також і фіскальна сторона завдання прем’єр-міністра залишається невиконаною. У міжнародному аспекті проект Терьохіна базується на ідеології вирівнювання акцизів (а не цін) з Росією, що на практиці зберігає суттєве відставання цін від Росії й залишає Україну на останньому місці у європейському рейтингу цін на сигарети.
Проект Міністерства фінансів у свою чергу наполовину урізає тепер вже проект Терьохіна і збільшує ціну сигарет навіть не на 50, а на 25 копійок; нагальна потреба переглянути тютюнові акцизи вже у цьому році цілком ігнорується, більше того, не ставиться навіть задачі поповнити поточний бюджет додатковим мільярдом. Відмова від останньої можливості такою установою, як Міністерство фінансів, є особливо дивною. Невже мільярд не потрібен для ліквідації стихійного лиха у Західній Україні та на інші важливі речі?
Таким чином, ми є свідками того, у якому запущеному стані перебуває акцизне оподаткування сигарет, як відверто спускаються на гальмах будь-які спроби оздоровити ситуацію і як одну гривню, яка сама по собі є досить скромною величиною, поступово четвертували до 25 копійок. Борці з курінням сподіваються, що українська влада почує їх і здійснить оголошений поворот у ціновій політиці щодо тютюнових виробів і, як перший крок на шляху до євроінтеграції та порятунку нації від тютюнової епідемії, підтримає законопроект Сушкевича—Ар’єва—Герасимчука.