Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Учні – в ролі гідів

Щоб визначити найкращого юного екскурсовода, в столиці провели спеціальний конкурс
2 квітня, 2010 - 00:00

Чи був у вашій школі власний музей? Якщо й був, то, напевно, історичної чи краєзнавчої тематики з класичними експозиціями: фотографіями випускників, ветеранів війни, які вчилися тут, та знімками з історії міста. Тому школярі відвідували його добровільно-примусово, коли були тематичні заняття з певної дисципліни, а за власним бажанням — дуже рідко. Аби шкільні музеї стали більш популярними серед учнів, нині у деяких школах вигадують щось нове та оригінальне. Наприклад, відкривають цікаві експозиції, знайомлять з якими не вчителі, а самі учні. І така практика, коли гідами виступають школярі, вже стала популярною. Щоб визначити найталановитіших екскурсоводів, у столиці навіть провели для них спеціальний конкурс. Його ініціаторами стали Педагогічний музей Академії педагогічних наук України та Міжнародний центр дитячо-юнацького туризму. Свої заявки на конкурс надіслало понад 60 школярів, усі вони в позаурочний час підпрацьовують гідами. За висновками журі, третина з них стала фіналістами. До речі, вік учасників різний — від 10 до 17 років.

— Справа в тім, що ми вирішили створити Українську асоціацію музеїв навчальних закладів. Для цього Педагогічний музей як майбутній міський осередок цієї асоціації запропонував провести конкурс екскурсоводів серед навчальних закладів, — пояснила методист Міжнародного центру дитячо-юнацького туризму Марина Бакуненко. — Таким чином ми хочемо знайти дійсно цікаві та унікальні шкільні музеї. І вже згодом плануємо створити школу юних екскурсоводів, де б навчали дітей для роботи в музеї школи. Бо не всі ж учителі мають професійну фахову підготовку, аби навчити дітей, як проводити екскурсію, як заволодіти увагою відвідувачів, як зацікавити їх та й навіть, яка повинна бути інтонація, дикція, тон голосу тощо.

Поки такий конкурс пройшов тільки в Києві. Як сподіваються його організатори, згодом цю ініціативу підхоплять інші регіони країни. А також розраховують на те, що конкурс спонукатиме навчальні заклади до співпраці: щоб діти бували не тільки в музеї своєї школи, а й в інших. А вибирати їм є з чого. Бо зараз у навчальних закладах Києва офіційно зареєстровано 160 музеїв. У порівнянні з 1997 роком, коли їх було тільки 68, ця цифра досить велика. Найбільше з них — історичного профілю, але є й краєзнавчі, природничі, археологічні або ж присвячені творчості письменників чи громадських діячів, які навчалися у цих школах.

— У нашій гімназії є чудовий етнографічний музей «Джерело», — розповіла «Дню» на фіналі конкурсу екскурсовод музею при гімназії № 237, одинадцятикласниця Дарина Хоменко. — Сім експозицій присвячено суто українській тематиці, за кожну з них відповідає окремий екскурсовод. Я розповідаю про історію рушників, вишитих сорочок і про найкращу, на мій погляд, експозицію — покуть. Це колекція давніх ікон. Є одна ікона, за допомогою якої сім’я пережила голод 1933 року: родина продала срібний оклад, і завдяки цим коштам лишилася жити. Більшість речей приносили і дарували музею наші учні, їхні родини та вчителі. Наш музей відносно молодий, бо офіційний статус отримав лише у 2006 році. А нещодавно він переміг на міському конкурсі як зразковий музей школи. Я екскурсоводом працюю ще з 6 класу, свою першу екскурсію дуже добре пам’ятаю, тоді емоції просто переповнювали, бо розповідала не тільки учням, а й батькам, гостям школи. Зараз уже ніякого хвилювання немає, бо екскурсії проводжу досить часто. То для вчителів інших шкіл, то гостям із району, а також нашим учням початкової школи, які приходять сюди на заняття з теми рідного краю.

Організатори сподіваються, що через рік-два конкурс набере всеукраїнського масштабу.

Інна ФІЛІПЕНКО, «День»
Газета: 
Рубрика: