Аварія за участю двох маршруток стала приводом для нової масштабної перевірки транспортних перевізників Києва. Нагадаємо, 16 лютого на проспекті Олени Теліги сталася дорожньо-транспортна пригода: одна маршрутка підрізала іншу, після чого остання в’їхала в стовп. Інший автобус в’їхав у дерево. Через зіткнення постраждали 12 пасажирів, двоє з них опинились у тяжкому стані.
Виглядає так, що почуватися безпечно в транспорті не можна. Адже минулого листопада на одній із зупинок громадського транспорту в Оболонському районі Києва сталася кривава ДТП так само за участю маршрутки. Тоді загинуло двоє осіб. Київська влада, як і цього разу, ініціювала масштабну перевірку приватних перевізників, погрожувала жорсткими санкціями проти порушників і розірванням договорів, що дають підстави для перевезення пасажирів.
Однак результати перевірки виявили, що міський департамент транспортної інфраструктури практично не контролює співпрацю міста з підприємцями-перевізниками. Приміром, не збирає інформацію, чи є на підприємстві працівники, які перевіряють технічний стан автобусів і стан здоров’я водіїв. Загалом результати осінньої перевірки показали, що 40% київських перевізників не мають права працювати в режимі маршрутного таксі, в більшості випадків через відсутність укладених із містом договорів.
КМДА ПОСПІШАЄ НА ДОПОМОГУ
Містяни очікували, що після виявлених порушень маршрутки кардинально зміняться, самі транспортні засоби стануть комфортними та відносно новими. Експерти радили Київраді ввести штрафи за неправильне паркування автівок чи автобусів біля зупинок громадського транспорту. Саме це вважається найчастішим порушенням правил дорожнього руху, через що трапляються аварії. З-поміж інших порад була рекомендація покласти край тіньовому обігу коштів у сфері маршрутних перевезень. Бо ніхто не контролює, скільки й хто заробляє на перевезеннях, а це послаблює відповідальність за життя пасажирів.
Чи змінить щось чергова перевірка? Чиновники заявляють про неї доволі гучно. Заступник голови Київської міської держадміністрації Дмитро Давтян одразу після зіткнення маршруток оголосив, що перевірять не лише приватних перевізників, а й комунальних. Увагу звернуть на дозволи, договори та дотримання норм і правил безпечного перевезення пасажирів. За його словами, такі перевірки відбуваються регулярно, однак через аварію будуть посилені.
Дмитро Давтян додав, що міська рада готова допомогти Державній службі України з безпеки на транспорті, перейнявши у неї повноваження для перевірки транспортників. Адже, виявляється, в цієї структури бракує для цього працівників. Крім того, КМДА підготувала звернення до прем’єр-міністра з проханням скасувати мораторій на перевірки перевізників. Бо фактично наразі місто може провести огляд лише самого маршруту, а що відбувається на стоянці, як транспортні засоби ремонтуються, як водії проходять інструктажі, дізнатися неможливо — саме через цей мораторій.
«ДОГОВІР МОЖУТЬ РОЗІРВАТИ ЗА ТРИ ПОРУШЕННЯ»
Експерти такий крок вважають позитивним. Та й кияни вкотре підтримують наміри міста провести масштабний рейд по транспортних підприємствах й охоче пояснюють чому. «Маршрут автобусу №81, водій ніколи не відчиняє передні двері, навіть якщо на зупинці стоять люди, зазвичай пенсіонери та люди з обмеженими можливостями, — нарікала киянка Галина Яцишина у «Фейсбуці». — Як правило, пояснює це поломкою, хоча на кінцевій зупинці все працює. Тролейбус №37 зупиняється між зупинками, і водій 10—20 хвилин ходить салоном, продає квитки пасажирам. На обурені коментарі пояснює: нема кондуктора, нема кому працювати».
Інша містянка розповіла в соцмережі, як на прохання подати аптечку, коли один із пасажирів знепритомнів, водій автобуса відповів, що її нема. Коштує вона 200—300 гривень, але комусь це може вартувати життя. Чомусь, коли починаються розмови про необхідність підвищення цін на проїзд у приватному транспорті, пасажири мають зрозуміти перевізників — що тим треба оновлювати автопарк, що зросли ціни на пальне. Натомість перевізники не розуміють: користуючись їхніми послугами, громадяни хочуть гарантій безпеки.
«День» поцікавився, як готуються до чергового рейду приватні транспортні підприємства. Володимир Назаренко, керівник ТОВ «Трансгруп», зауважив, що підготовки не потребують, бо й так усе гаразд. «Ті, хто за собою відчуває грішки, постараються їх прибрати, — продовжує він. — Такі перевірки були раніше, тим більше, Департамент інфраструктури міста кожні півроку перевіряє підприємства перевізників. Тож це не якась новинка. Перевіряють стан автобусів, як проводяться інструктажі, самі автобуси, що працюють на лінії. Якщо є зауваження, готується припис, десь до місяця є на те, щоб усунути порушення. Якщо не усунути, то готується акт про порушення. За три порушення департамент має право розірвати договір. Щодо безпеки перевезень, то від ризиків ніхто не застрахований: доки на дорогах не буде порядку, краще не стане. Відповідальність водія на дорозі весь час знижується. Багато хто не розуміє, що за порушення правил дорожнього руху покарання буде одразу».
«НАРАЗІ БЕЗПЕКА ПАСАЖИРІВ — СУТО ЇХНЯ ТУРБОТА»
Утім, Володимир Назаренко переконаний, що позитив від нової перевірки буде в будь-якому разі. У цьому переконаний і Андрій Климчук, менеджер кампанії «За безпечні дороги» Центру демократії та верховенства права. Та експерт радить пасажирам вимагати від міста більшої кількості таких рейдів. І взагалі, для більшої безпеки варто користуватися муніципальним транспортом.
«Тут все-таки більше контролю та гарантій безпечного проїзду, — пояснює Андрій Климчук. — Традиційно перевірки починаються після аварій, але це має бути система, стратегія, а не просто реагування на якусь подію, бо зараз це виглядає, як піар. Місто повинно ставити конкретні цілі та кроки, працювати над тим, щоб громадський транспорт мав більше переваг. Доволі багато маршруток працюють у тіні, в них немає жодних документів, технічний стан не перевіряється. Так само невідомо, що за водії там працюють. Наприклад, маршрут №502 повністю дублює автобусний маршрут №102. Курсує понад десять автобусів. Маршрут було закрито ще 2014 року. Звісно, доступу до них київська влада не має. Якщо ж трапляються аварії чи інші порушення правил перевезення, пасажири можуть вимагати від перевізника якоїсь компенсації. Але це дуже важко довести. Тому наразі безпека пасажирів — це суто їхня турбота».