За підрахунками гравців ІТ-ринку, загальний обсяг інвестицій в українські стартапи в 2014 році складе близько 40 мільйонів доларів. Це вдвічі менше, ніж минулого року. Та, незважаючи на складну економічну ситуацію, українці не припиняють реалізовувати власні бізнес-ідеї.
За кордоном вже прославилось чимало вітчизняних стартапів. Для прикладу, Viewdle — компанія із сервісом розпізнавання облич у фото— і відеоматеріалах у 2012 році придбав Google. За даними Bloomberg, сума оборудки становила 45 мільйонів доларів.
І це лише початок. Як і протягом попередніх років, в 2014-му українська бізнес-галузь поповнилася чималою кількістю нових ідей. Згідно з результатами дослідження сервісу Startup Ranking, за підсумками трьох кварталів цього року ми зайняли 37 місце серед 137 країн світу за кількістю стартапів, які в них засновані. Відтак, від початку року у нас було реалізовано нових 77 проектів.
«День» відібрав найцікавіші ідеї, які цього року допомагли їх авторам створити власний бізнес.
♦ Tap4parking — це універсальне рішення для пошуку паркування у місті в режимі реального часу. Проект покликаний зменшити час на пошук місця паркування, збільшити оборот місць для паркування і рівень доходу парковок, забезпечити раціональне використання і облік простору. Окрім цього, користувачі сервісу можуть миттєво дізнаватися інформацію про платежі за послуги паркування, системи адміністрування приватних паркувальних комплексів.
Проект киянина Ігоря Шапатаєва восени отримав консультативну підтримку від компанії Яндекс (Україна). Ціль творців — як мінімум, підключити 10 000 парковок і залучити 1000 активних користувачів на день. Максимум — створити єдиний сервіс для паркування в кожній країні земної кулі. Для того, щоб долучити паркувальну площу до мережі, потрібно всього лише обладнати її необхідними датчиками і в режимі реального часу показувати користувачам наявність на ній вільного місця. Заробляти автори ідеї планують на відрахуваннях від паркування, а також встановлення датчиків на майданчиках для паркування.
Окрім цього, сервіс передбачає мобільну оплату. Що дуже зручно, адже, на початку літа уряд схвалив розроблені Мінрегіоном зміни в «Правила паркування транспортних засобів» щодо запровадження «мобільного паркування». Автори правил сподіваються заощадити на встановлення паркоматів, а також уникнути приховання реальних грошових надходжень в бюджет від українських водіїв. З минулого місяця влада в столиці вже провела перші експерименти.
♦ Не менш цікавий український проект — «розумний браслет» SafeBand компанії Hideez Technology, Inc. Прилад працює, будучи на зв’язку з мережею електронних міток, що дозволяє використовувати девайс як ідентифікатор, ключ безпеки для смартфона чи комп’ютера, трекер актвності та пристрій для спостереження за власними речами. Також за допомогою девайса можна отримувати повідомлення зі смартфону, тим більше, у SafeBand є власний фільтр для контролю спаму.
Браслет SafeBand — водонепроникний. Також він оснащений світлодіодним екраном і вбудованим акумулятором, який здатний, як обіцяють розробники, працювати без підзарядки протягом двох тижнів.
Прототип приладу — вже готовий. Тепер винахідники збирають кошти для запуску серійного виробництва. Розробники планують зібрати 100 тисяч доларів. Проте наразі зібрано менше 9 тисяч доларів. До кінця компанії залишилося ще 29 днів, і якщо мета авторів проекту все-таки буде досягнута, то продажі багатофункціонального гаджету почнуться вже в березні 2015 року.
♦ Українські винахідники також навчилися заробляти і на снах. Luciding — пристрій, за допомогою якого можна управляти сновидіннями. Його розробник — Микита Ант стверджує, що придумав ідею прибору під враженням від книги Карлоса Кастанеди «Мистецтво сновидінь».
Автор проекту переконує: одягнувши пристрій на голову на ніч, людина зможе контролювати свій сон, а також управляти його змістом. Новий винахід розроблений у вигляді спеціальної тонкої пов’язки на голову. Вона оснащена відповідними датчиками, а також підключається до мобільного пристрою за допомогою мережі Wi-Fi. Незвичайний гаджет фіксуватиме стадію швидкого сну. Саме в цей час і можливий перехід до усвідомленого сновидіння. Окрім цього, можна навіть спробувати «запрограмувати» сон, який людина хоче побачити. На розробку гаджета команда витратила близько 8 місяців і 10 тисяч доларів. Орієнтовна вартість самого гаджета — близько 300 доларів.
Luciding — інтернаціональний проект. Маркетингом, просуванням і частиною розробки займаються українці, а ідейну частину, R & D і дизайн розробляють в Росії.
♦ Ще один український проект — «Безпілотний літальний апарат Spectator — переможець стартап фестивалю Sikorsky Challengе. Автору ідеї — Роману Карнаушенко вдалося залучити 13 мільйонів від Фонду імені академіка Володимира Михалевича. Апарат належить до класу міні, його основними перевагами є компактність і невелика вага — всього 10 кілограмів і фактично вміщається в рюкзак. Також він транслює відеосигнал у режимі он-лайн на відстань до 20 км. Серед українських безпілотників це, на сьогодні, — найбільша відстань. На світовому ринку попит на подібні системи різних класів дедалі зростає, оскільки подібних майже немає.
Сам же винахід має подвійне призначення — як для цивільних, так і для військових цілей. Хоча спершу його планували використовувати в сільському господарстві: для огляду великих площ полів, швидкої ліквідації пожеж та інших природних катастроф.
♦ Безкоштовний додаток для онлайн-навігації усередині будівель (indoor-навігації) — Shopyy — це перший в СНД проект, який отримав ліцензію на використання геолокаційних технологій Google. Засновники сервісу — Данило Шаш і Дмитро Скачко.
Отже, у приміщенні торговельного центру встановлюються маячки — iBeacon. Вони взаємодіють із мобільними пристроями відвідувачів через Bluetooth-з’єднання, допомагаючи визначити місце розташування. Карти внутрішніх приміщень та інформація про магазини вносяться в єдину систему навігації, інтегровану з картами Google Maps.
Новий винахід корисний як і для покупців, так і для власників і продавців у торгівельних центрах. Адже відвідувачі отримують можливість дізнатися, які магазини й офіси знаходяться поблизу, прокласти до них оптимальний маршрут і отримати інформацію стосовно пропозиції компаній і брендів. Адміністрація ж торговельного центру та кожен магазин отримують персональну сторінку і панель управління. Завдяки цьому вони можуть розміщувати інформацію про новинки, акції та події, які бачать користувачі додатка, перебуваючи неподалік.
Втім, «географія» застосування стартапу — досить широка. Подібні техніки необхідні як і в бізнес-центрах, аеропортах, університетах, так і на виставках. Адже, увівши координати точок інтересу в музеї і проклавши між ними маршрути, можна створювати тури по визначних пам’ятках.