Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

В Україну — пішки

Чому для перетину кордону зі Словаччиною знадобиться 24 години
7 липня, 2005 - 00:00
МЕШКАНЦІ РОЗТАШОВАНИХ БІЛЯ КОРДОНУ СЛОВАЦЬКИХ СІЛ ПЕРЕТИНАЮТЬ КОРДОН ПІШКИ. ПРИДБАВШИ ВІДРАЗУ ЗА ПРИКОРДОННИМ ШЛАГБАУМОМ ТОВАР, ПОВЕРТАЮТЬСЯ ДОДОМУ. ЗА ДОБУ ТАКИХ ПІШОХОДІВ НАБИРАЄТЬСЯ ДО 500

В Україні 18 тисяч працівників митної служби. На Закарпаття припадає 1 200 митників. В області на кордонах з трьома країнами-сусідами —Угорщиною, Словаччиною та Румунією — діють 18 пунктів пропуску. У майбутньому його планують відкрити й з Польщею. Нинішнього року 60-річчя від дня створення відзначає Чопська митниця, котра внаслідок реконструкції, проведеної за виділені ЄС три мільйони євро, доведена до найсучасніших стандартів.30 років тому створили Ужгородську митницю, яка обслуговує всі три митні пости на українсько- словацькому кордоні. Звісно, тільки чітка взаємодія між митниками України та Словаччини може пришвидшити перетин кордону.

Цими днями до Ужгорода завітали митарі поста «Вешнє Немецке» й зіграли футбольний матч з працівниками поста «Ужгород». Ужгородці перемогли — 2:1.У неформальних бесідах після гри погодилися: часто ситуації, які виникають між двома суміжними пунктами пропуску, нагадують перепасовування м’яча. Скажімо, українська сторона твердить, що колеги штучно стримують рух і за годину приймають від 5 до 10 легкових автомашин.

Найліпшими арбітрами в цій суперечці, звичайно, є самі водії легковиків. Думка ужгородки Наталії Козак: «Останнім часом можна і 12 годин стояти, і 24.У зв’язку з чим? Словаків іде море, словаки не встигають оформити ні машини, ні пішоходів. Ввели їм безвізовий режим, вони ходять по 5—6 разів на день туди-сюди пішки, а ми тут стоїмо».

Своєрідно використовують введений Україною для жителів країн-членів ЄС безвізовий режим мешканці розташованих біля кордону словацьких сіл. Аби не мучитися в автомобільних чергах, йдуть до України пішки. Придбавши відразу за прикордонним шлагбаумом товар, повертаються додому. За добу таких пішоходів набирається до 500.Їх обслуговують у першу чергу. В той же час по обох боках кордону кількість контролюючого персоналу не збільшилася. До того ж у наших митників весь час «зависають» застарілі комп’ютери, і дані доводиться записувати ручкою в журнали. До речі, на українсько-угорському КПП «Чоп-Загонь» з боку Угорщини заборонено перетинати кордон пішки, а тільки автомашинами чи мотоциклами.

На українському боці всі з довжелезної черги прямують так званим «зеленим коридором», а отже, перевірка тут — вибіркова. Виявляється, контрабандно цигарки і горілку рідко хто везе, бо, виявивши, можуть на кілька літ заборонити в’їзд до Словаччини. Найвигіднішим товаром є пальне у баках. Зливши його у Словаччині чи Угорщині, заробляють хороші гроші.

На посту «Ужгород», як і належить, з травня запровадили так званий «Єдиний офіс». Митники перебрали на себе функції деяких інших служб. Олександр Рего, виконувач обов’язків начальника відділу поста, вважає, що після нововведення прискорення склало 10—12%. Додали б техніки і людей, як обіцяли — взагалі б проблем не було. Перевізники ж воліють бачити більші зміни. Вони твердять, що страшенно заважають давно відмінені Європою усілякі ППшки — попередні повідомлення з внутрішніх митниць, котрі чомусь працюють тільки до 17 години. Тому нерідко десятки годин, навіть по кілька діб доводиться стовбичити в пункті пропуску.

Словаки провели реконструкцію прикордонної інфраструктури пункту «Вешнє Немецке», зараз, отримавши ще півтора мільйона євро, приступають до другої черги. В Україні намагаються не відставати. За даними начальника відділу Ужгородської митниці Валерія Борисова, представники Єврокомісії вельми активно працюють над реалізацією проекту з реконструкції контрольно- перепускного пункту «Ужгород». Роботи можуть розпочатися вже в кінці цього року, на що ЄС виділяє на першому етапі три мільйони євро, а в подальшому — 7,6 млн. євро.

Богдан БАРБІЛ, Ужгород. Фото автора
Газета: 
Рубрика: