Теплі дні бабиного літа масово «виганяли» містян у парки та сквери. Хтось шукав гарні краєвиди для фотосесії, а хтось нещадно їх винищував колесами свого авто. Знайомий еколог Олександр Соколенко надіслав фото, як група джиперів влаштувала мандрівку територією лісового заказника «Межигірсько-Пуща-Водицький». Заїзд відбувся 19 жовтня. У «Фейсбуці» створена спеціальна група — OffRoadMaster, на якій організатори подібних «покатух» на природі виклали знімки безпосередньо з лісових «змагань».
«ВАЖКО ОЦІНИТИ СТУПІНЬ ЖАХЛИВОСТІ»
На ці світлини випадково натрапили співробітники Національного парку «Голосіївський»: брудні джипи вовтузяться в озерах та лісом, лишаючи після себе місиво. Учасники — щасливі. Природоохоронці шоковані таким ставленням до природи. Згодом Олександр Соколенко поділився фотографіями про наслідки діянь джиперів у заказнику.
«Важко оцінити ступінь жахливості, бо для нас це катастрофа, а їм все одно. У 71 кварталі озеро суттєво пошкодили, вони їздили берегом, понищили фауну, рибу, черепахи, це ще все треба з’ясовувати, — розповів еколог. — Рослинність навколо берега теж дуже постраждала, бо машин було штук тридцять. Добре, що хоч в одному місці в озеро заїжджали та в одному місці виїжджали. А ще врахуйте, що мастила від автівок потрапляли у воду. Далі вони поїхали на північ, це 3-4 квартал Межигірського лісництва, до управління якого входить заказник. І там наробили ще більше шкоди: знищили метрів 300 річки Мощун та її заплави. Лишили по собі місиво. Умовно межа заказника проходить саме по цій річці».
На Фейсбук-сторінці організаторів заїзду вказано, що за участь у подібних розвагах стягується плата в межах 700—1000 гривень залежно від моделі автомобіля. «За такі заходи ще й беруть гроші. Вони кажуть, що це було зібрання лише для своїх, за яке кошти не брали, — уточнює Олександр Соколенко. — Заради розваги знищують цінні природні об’єкти та ще й заробляють на цьому гроші. Вони посилаються, що хтось ліс рубає чи бурштин миє. Але це логіка інфантильна, замість того, щоб відповідати за свої вчинки, кажуть, що у сусіда ситуація ще гірша».
ПОРУШНИКАМ «СВІТИТЬ» КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Після обстеження місця злочину екологи підготували скаргу до МВС, Генпрокуратури та Державної екологічної інспекції. Олексій Василюк, голова Української природоохоронної групи, опублікував звернення у «Фейсбуці», зазначивши, що саме порушили учасники лісових змагань.
«Зокрема, «змагання» відбувалися в межах кварталів 74, 73, 72, 71, 52/51, 31/30, 20/19, 7 вказаного лісництва. У кварталі 71 — озеро, де джипери зруйнували прибережно-водну рослинність та порушили правила, встановлені Водним кодексом України для прибережно-захисних смуг. На межі 3-4 кварталів пошкодили прибережно-захисну смугу та русло річки Мощун», — аргументують автори скарги до правоохоронних органів та додають, що заказник був створений рішеннями Київської міськради 2002 року з метою збереження цінних природних спільнот. На території заказника заборонена будь-яка господарська діяльність, зокрема й діяльність, яка веде до пошкодження природних комплексів.
«Поліція мала б знайти цих людей, є ж сторінка у «Фейсбуці», є інформація про заходи, на фото видно номери автомобілів. Треба притягнути цих осіб до кримінальної відповідальності. За статтею 252 ККУ мала б бути порушена кримінальна справа, бо це умисні дії, які завдавали пошкодження об’єкту ПЗФ, — пояснює Олександр Соколенко. — Екоінспекція має порахувати завдану шкоду, а ці матеріали повинна долучити до кримінальної справи поліція. Інша річ, що поліція не хоче працювати. Але заяву від громадян вона мусить розглянути».
ЗАЇЗД — БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ
Крім того, за наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 80 від 16.03.2015 пересування транспортних засобів у заповідниках дозволено лише у випадках, коли це необхідно для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Також наказом заборонено проведення будь-яких ралі, перегонів і змагань. Забороняється проведення заходів із залученням звуковідтворювальної техніки. А маршрути і плани проведення зазначеного заходу повинні погоджуватися з Міністерством захисту довкілля та енергетики. Ясно, що таких погоджень джипери не отримували. Принаймні в переписці з екологами у соцмережах таких аргументів не наводили.
За стан та збереження заказника відповідає Межигірське лісництво Святошинського лісопаркового господарства у м. Києві. За законодавством про природно-заповідний фонд у заказниках не передбачається створення адміністрації, тому закріплюється юридична чи фізична особа, що відповідає за певний об’єкт ПЗФ та дотримання режиму охорони цього об’єкта.
«У нашому випадку в цьому заказнику, до речі, найбільшому у Києві, охоронне зобов’язання оформлене на Святошинське ЛПГ, яке мало б стежити за тим, щоб не було відкритих заїздів, щоб населення не збирало гриби та ягоди, щоб не розпалювалось багаття, — додає Олександр Соколенко. — Але заїзди відкриті. Як бачимо, ця ватага заїхала з вулиці Вишгородської через 74 квартал, а там завжди відкритий шлагбаум. Лісники двічі чіпляли замок, його збивали, більше лісники цього не робили. Відповідно, заїзд відкритий. У Межигірському лісництві є лісничі, які за це відповідають, є обходчики, які мали б бути на місці. Вони ж працюють без вихідних. Обходчики весь час слідкують за лісом. Якби вони побачили, що відбувається, мали б зателефонувати керівництву та викликати патрульну поліцію. Я спілкувався з головним лісничим, він не міг повірити, що таке трапилося. Тобто лісники цей факт пропустили, хоча це їхня відповідальність».
«ДЛЯ ЗМАГАНЬ СПЕЦІАЛЬНО ОБИРАЮТЬ ВАЖКОДОСТУПНІ МІСЦЯ З МАЛЬОВНИЧОЮ ПРИРОДОЮ»
На жаль, джипінг у заповідних зонах — не рідкісне явище. Кілька років тому екологи розповідали про заїзди джиперів у Карпатах. Полюбляють поціновувачі екстремальної їзди й Національний парк «Білобережжя Святослава» на Миколаївщині. Експерти розповідають, що в межах цього парку розміщені три населені пункти, а масовий заїзд автотранспорту на берегову смугу руйнує береговий вал. Через це під час шторму хвилі можуть затопити ці населені пункти.
Природоохоронці наводять ключові аргументи, чим шкодить важкопрохідна техніка чи квадроцикли об’єктам природно-заповідного фонду: нищать колесами рослини та тварин, руйнують природний вигляд ландшафту, провокують ерозію, особливо на гірських дорогах.
«Значно частіше, ніж хотілося б, змагання на джипах і квадроциклах потай проходять у заповідних територіях, — пояснюють в Українській природоохоронній групі. — Чому в заповідних територіях? Тому що автоклуби обирають для своїх змагань дійсно важкодоступні місця з мальовничою природою, непрохідними болотами, урешті — відсутністю доріг. Не дивно, що саме такі місця зазвичай і є заповідними територіями. На щастя, чималій кількості протизаконних авторалі в останні роки вдалось запобігти. Тому їх організовують зазвичай у закритих форумах. Зазначимо: ми нічого не маємо проти справжнього автоспорту, але ми переконані, що подібними речами необхідно займатися в спеціально відведених для цього місцях, не порушуючи закон та не завдаючи шкоди природі».
Тим часом група OffRoadMaster планує наступний виїзд у ліс 2-3 листопада. Місце змагань наразі не розголошують. Але сама назва події говорить про її суть. Зацитуємо мовою оригіналу: «Гаплык трофи 2019! Настоящая жесть!».