Автомобілісти, які користуються мобільними телефонами під час руху, навіть через гарнітуру hands-free, так само небезпечні, як і п’яні водії, стверджують американські вчені. Вони з’ясували, що небезпека під час розмови по мобільнику за кермом криється в нашій фізіології, пише auto.newsru.com з посиланням на «Незалежну газету».
За даними вчених Род-Айлендського університету, значна частина ресурсів нервової системи відволікається від контролю дорожньої ситуації та управління автомобілем, як тільки людина знімає трубку мобільного телефону. Активність кори головного мозку людей, які були досліджені, знижувалася під час розмови по мобільному телефону на 29% — це веде до погіршення реакції на зміни дорожньої ситуації навіть значнішого, ніж при рівні алкоголю в крові, що перевищує дозволену в США норму.
Точнішими виявилися їхні колеги з Університету Вандербілта в американському місті Нешвіллі. Вони з’ясували, що коли людина керує автомобілем і розмовляє по стільниковому телефону, мозок починає виконувати два завдання одночасно. При цьому розмова по стільниковому є головним завданням, а керування автомобілем — другорядним. У результаті мозок починає реагувати на другорядне завдання на 300 милісекунд повільніше, що призводить до зниження реакції на дії, які відбуваються на дорозі й часто призводить до ДТП.
Існують і російські дослідження щодо цього. Найсвіжіше провели фахівці науково-виробничого об’єднання «Нейроком». Цього разу перевіряли увагу журналістів і професійних автогонщиків, які виконували тест-драйв і спілкувалися в цей час по стільниковому, а увагу їхню фіксував спеціальний браслет, працюючий за принципом детектора брехні. Водій в «розумному» браслеті їхав і приймав вхідні дзвінки — організатори телефонували йому на мобільний і задавали каверзні запитання. У результаті людина вимушена була зосереджуватися на відповідях. У підсумку з’ясувалося, що водій при цьому звертає менше уваги на те, що відбувається навколо.
Висновки всіх вищеперелічених досліджень невтішні — практично всі водії (за невеликим винятком) схильні до ефекту перемикання уваги з керування автомобілем на розмову по мобільному телефону. Це пояснюється особовими психофізіологічними якостями й досвідом керування автомобілем. Наприклад, у дев’яти водіїв із десяти послаблюється контроль за дорожньою ситуацією під час одночасного ведення машини й розмови по мобільному телефону в зв’язку зі зниженням функції зовнішньої уваги.
У середньому погіршення уваги водія, який захоплено розмовляє по мобільному телефону, знижується приблизно через 50 секунд після початку розмови по телефону. Після закінчення розмови концентрація уваги на керуванні автомобілем також відновлюється не відразу, у середньому через одну- дві секунди. Цього досить для того, щоб у щільному міському потоку в’їхати в автомобіль, що різко зупинився, або не помітити пішохода.
Примітно, що, згідно з дослідженнями, гарнітура hands-free не знижує ризик перемикання уваги водія з керування автомобілем на розмову по мобільному телефону — навіть незважаючи на той факт, що вільні обидві руки, реакція все одно уповільнена. Аналогічні дані отримали й у відділі профілактики травматології Університету Сіднея (місто Перт, Західна Австралія) — дослідники опитали 456 водіїв, які потрапили в автокатастрофи, після яких було потрібне медичне втручання.
На думку фахівців з безпеки дорожнього руху міста Парк Сіті в американському штаті Юта, під час розмови безпосередньо по телефону або через hands-free увага водія зменшується на 50%. У таких водіїв спостерігається сильна загальмованість, вони не в змозі швидко реагувати в екстрених ситуаціях. Фахівці рекомендують у разі необхідності використовувати додаткові послуги стільникової мережі: автовідповідач, послугу повідомлення голосового виклику, голосову пошту, SMS — усі ці варіанти дозволяють бути на зв’язку без ризику потрапити в дорожню аварію.