Фахівці розповідають, наприклад, що замість традиційної небесної «хризантеми»
та «кульбаб», якими так захоплюється публіка, в небі можна намалювати палаючу
зірку чи вогнедишного дракона. Взагалі намалювати цілу феєрверкову картину,
керування дією в якій буде проходити на землі. Для цього потрібні матеріали,
знання та вигадка автора проекту.
Як, мабуть, багато хто, я була впевнена, що салюти — прерогатива виключно
військових. Та, як виявилося, у Луганську салютами займаються по суті всього
дві людини — Андрій Артемов і Віктор Федина, котрі утворили маленьку фірму
«Каскад». Ніякого відношення до військових вони не мають. Власне, в армії
Віктор і почав захоплюватися піротехнікою, а сьогодні він — головний і
поки що єдиний у Донбасі режисер-постановник феєрверків, повелитель вогню
і світла. Ключ від пульта управління, що примушує оживати мортири, завжди
з ним, навіть якщо Віктор у відрядженні. У свій час як піротехнік він брав
участь у підготовці святкового салюту на ХII Всесвітньому фестивалі молоді
в Москві. Його прізвище можна прочитати в списку тих, хто був задіяний
у зйомках фільму «Юність Петра». Пам’ятаєте, там є кадри, коли в очах молодого
російського царя відбиваються полиски феєрверків, котрі він дуже любив?
Працювати на зйомках було цікаво, але вдома працюється краще. Створення
феєрверків — творча справа, наповнена експериментами і якоюсь мірою просто
безглуздими ідеями.
Феєрверк — дороге видовище. За кордоном, наприклад, він коштує мінімум
$120 тисяч. Проте якби фірма «Каскад» брала б великі гроші за свою роботу,
яку глядачі та фахівці оцінюють дуже високо, навряд чи феєрверкери мали
б попит. Враховуючи ж фінансові можливості органів влади та підприємств,
які частіше за все і стають їх замовниками, Артемов і Федина оцінюють свою
роботу в середньому в п’ять тисяч гривень, які майже до копійки вкладають
у виробництво. Здавалося б, на такій продукції, котра дорого коштує, можна
гарно заробити, але... Що з них взяти — фанати. І ці фанати вже змогли
завоювати ринок не лище в Донбасі, але й у прикордонних областях сусідньої
— російської — держави.
Феєрверки — виробництво штучне. Його підготовка — досить складне заняття,
оскільки Віктору, наприклад, доводиться все робити самому: вираховувати
пропорції сумішей, закладати їх відповідно до ваги, задуманого малюнку
тощо. Помилишся один раз — результату не отримаєш. Вірніше, отримаєш, але
не бажаний. Тому скрупульозність у роботі, пильна увага мають бути присутніми
завжди. Адже у виробництві салютів використовується більше ніж 100 хімікатів,
максимальний заряд складає до 24 кілограмів. Від ваги залежить і купол
феєрверку, радіус якого іноді досягає 500 метрів.
У Віктора як режисера-постановника ще жодного разу не було повтору феєрверку.
Кожен раз — це щось нове, вражаюче для глядачів. Професія Віктора небезпечна.
Адже крім того, що він має справу з вибухонебезпечними матеріалами, готуючи
до салюту мортири, під час показу салюту він знаходиться усього за 3—4
метри від зони вогню. Ні міліції, ні пожежників, ні військових біля нього
немає. Лише пульт управління, котрий працює тільки за командою режисера.
Великі пригоди, як стверджує Віктор Федина, виключені, оскільки передбачені
вісім ступенів захисту.
Сьогодні Артемов і Федина зайняті підготовкою святкового салюту до 60-річчя
Луганської області, котрий відбудеться на стадіоні «Авангард». За твердженням
піротехніків, вони покажуть «таке, чого луганчани ще зроду не бачили».
Небо буде різнобарвним протягом десяти хвилин, а фінішує небесне свято
60 яскравими світловими букетами, які розсиплються потім різнокольоровими
діамантами.