Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як відкрити «коробку почуттів»

Кращі інноваційні методики впроваджують у наших дитсадках
10 червня, 2010 - 00:00
ФОТО МИХАЙЛА МАРКІВА

Від того, чим повноціннішим буде виховання дитини нині, залежатиме, в які руки ми передамо нашу державу завтра. Отже, якість дошкільного виховання — загальнонаціональний приорітет. Щоб змінити ситуацію з дошкільним вихованням в Україні на краще, розроблено та впроваджено спеціальний проект «Використання інноваційних технологій для підготовки вихователів дошкільних навчальних закладів», розроблений за підтримки програми MATRA Міністерства закордонних справ Королівства Нідерланди. За цю працю, яка потребувала кількарічних зусиль, взялись нідерландський Університет прикладних наук «Фонтіс», Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» та українські педагоги.

— Ми започаткували наш проект тоді, коли з'ясувалося, що в українській системі дошкільної освіти існує чимало проблем, — розповідає Тон Шоутен, експерт Університету прикладних наук «Фонтіс», — тільки з 2001 по 2003 рр. закрито тисячу дитячих садків, а половина тих, що залишилися, не могли працювати через недофінансування. Дослідження, проведені ЮНІСЕФ, показали, що 20% українських дітей, котрі проживають у сільській місцевості, не отримують освітніх послуг для свого віку. І зовсім незначний відсоток батьків може опанувати навички з розвитку та виховання дітей.

Змінити ситуацію можливо, удосконалюючи існуючі програми підготовки вихователів дитячих садків, запроваджуючи інноваційні курси, та розробивши необхідні посібники з новими науково-методичними підходами у роботі, — підсумовує Тон Шоутен, у Києві на Міжнародній науковій конференції «Інновації в дошкільній освіті».

— Щоб досконало оволодіти предметом, ми відвідали багато українських навчальних закладів, університетів та інститутів підвищення кваліфікації. І, звичайно, детально ознайомилися з роботою української освітньої системи. Згодом, у Голландії, на підставі вивченого, Тон почав працювати над посібником з питань менеджменту, а я займалася іншим — інноваціями у дошкільній освіті, — доповнює розповідь свого колеги Рія Смеієрс, експерт Університету «Фонтіс».

Що ж нового пропонують нам голландці?

Діяльність менеджера-освітянина, його ефективність залежать від нього самого — наголошують науковці. Тому самопізнання й саморозвиток керівника підпорядковані його професійній мотивації, баченню майбутніх завдань, самооцінки та особистого образу. Європейські освітні технології навчання та розвитку дитини пропонує другий навчально-методичний посібник — «Використання інноваційних технологій для підготовки вихователів дошкільних навчальних закладів». Це — лекції, практичні завдання, приклади з практики, бланки спостережень за дітьми та індикатори розвитку дитини; поради для дітей із проблемами розвитку, рольові ігри...

Найяскравішою інноваційною практикою цього посібника, на думку педагогів, є комплексний дидактичний матеріал для соціально-емоційного розвитку дитини — «Коробка почуттів», розроблений бельгійськими професорами. Вміст коробки — це різноманітні картинки: щаслива дитина, сумна тощо. Вони відображають базові емоції й почуття людини: щастя, злість, страх, сум...

Фахівці вважають: як тільки дитина навчиться виражати за допомогою картинок і слів свої емоції, вона почне не лише краще розуміти свої почуття, а й відчує внутрішній спокій та рівновагу. Це зробить її відкритою для інших. Використання цієї методики дуже важливе й для дітей із соціально-емоційними проблемами.

Запропоновані напрацювання пройшли апробацію у Центральному інституті післядипломної педагогічної освіти АПН України та Київському, Полтавському, Південноукраїнському інститутах післядипломної освіти педагогічних кадрів.

Під час цьогорічної навчальної поїздки до Нідерландів українські освітяни мали чудову нагоду ознайомитися з голландською системою освіти, зокрема дошкільної, та системою підготовки й перепідготовки педагогів в Університеті «Фонтіс».

Що ж нового, із запропонованого, використовують наші педагоги?

— У своїй роботі постійно шукаємо, як краще й ефективніше проводити навчання, — каже Наталія Дятленко, завідувачка кафедри методики та психології дошкільної та початкової освіти Київського міського педагогічного університету імені Б. Грінченка. — Запропоновані методики дуже корисні, бо налаштовані не на загал, а на індивідуальний підхід до кожної дитини, враховують її потреби. Ця гуманістична позиція нині надзвичайно важлива і актуальна для України. Адже не секрет, що маємо серйозні негативні наслідки від нашого минулого способу виховання. Окремі діти й нині почуваються некомфортно у стінах дошкільних закладів і у школі.

Цікава, хоча й не нова ідея створення «середовища розвитку», але раніше, в умовах нашої освітньої системи, її повноцінно не реалізували. А даремно, бо дитина краще розвивається, коли тісно взаємодіє із навколишнім світом. Ще одне надбання для нас — це моніторинг прогресу дитини. Цього нині навчаємося. Цікаві для нас і практичні заняття з дітьми, спрямовані на розвиток їхніх емоцій та почуттів. Бо емоційний розвиток — важлива складова особистісного розвитку. Це ціла система роботи з розвитку емоційної сфери дитини, маю на увазі — «Коробку почуттів».

За цей навчальний рік на нашій кафедрі пройшли курси підвищення кваліфікації понад 2,5 тисячі вихователів дошкільних навчальних закладів Києва. Щоб поділитися набутим досвідом, проводимо також семінари, тренінги, круглі столи тощо, — окреслила освітянські здобутки Наталія Дятленко.

Виконавчий директор Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» Юлія Найда каже, що в 27-и українських інститутах післядипломної освіти відбулося навчання за представленими методиками. Посібники розмістили на веб-сайтах, а також розповсюджують їх на дисках. Крім того, фонд співпрацює з освітянським міністерством та провідними педагогічними університетами й інститутами післядипломної освіти. Це певна гарантія того, що вся система післядипломної освіти зможе застосовувати нинішні здобутки в практиці перепідготовки, підвищення кваліфікації для педагогічних працівників.

Святослав МІЗЕРНЮК
Газета: 
Рубрика: