Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

З інтернату – в академію

Програма розвитку соціально незахищеної молоді України, ініційована громадськістю, виходить на національний рівень
12 жовтня, 2016 - 10:31

У 2016 році студентами вищих навчальних закладів стали 179 дітей-сиріт — із 250 тисяч першокурсників. Так мало з різних причин: недостатня підготовка та низький рівень знань, невмотивованість і невпевненість у власних силах. Останні два фактори є ключовими, переконані фахівці громадської спілки «Освіторія», які торік готували до вступу у виші дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

ГОЛОВНЕ — ПОВІРИТИ В СЕБЕ

Пілотний проект iLearn для системної підготовки учнів 11-х класів до зовнішнього незалежного оцінювання тривав у Центрі соціальної реабілітації «Смарагдове місто» у Святогірську Донецької області. Форма — онлайн-курси, які відповідають програмі ЗНО (відеолекції, комп’ютерні тести, матеріали для самопідготовки та вебінари з лекціями викладачів вишів). Завдяки цій роботі 52% учасників програми (21 особа) стали студентами.

«Ми працюємо з молоддю, яка має найменші шанси, створюємо можливості і даємо практичні сучасні інструменти тим, хто готовий навчатися. Спільними зусиллями разом з партнерами, керівництвом шкіл-інтернатів ми допомагаємо талановитим учням з інтернатів, дитячих будинків і малозабезпечених сімей отримати академічні знання для успішного складання ЗНО і вступу на бюджетну форму навчання, — говорить голова громадської спілки «Освіторія» Зоя ЛИТВИН. — Зараз ми оновлюємо наші курси, щоб вони були ще більш інтерактивними, відповідали передовим стандартам. Підключитися може будь-хто, це безкоштовно. Але в інтернатах треба обладнувати спеціальні кімнати. У Київській області ситуація щодо цього ще нічого, а інші регіони дуже бідні. По-друге, перед навчанням треба мотивувати дітей — це, мабуть, найважче. А вже після того як вони мотивувалися, пройшли профорієнтаційний тест і повірили у свої сили, вони добре проявляють себе на екзамені».

Йдеться про комплексний підхід: щоб зацікавити дітей і допомогти їм легше підготуватися, випускники спершу отримують необхідну інформацію про ЗНО, умови вступу і навчання у різних закладах, а також про популярність спеціальностей та попит на них на ринку праці. Перш ніж розпочати опанування предметів, діти проходять тестування для виявлення особистісних здібностей — щоб визначитися з напрямом майбутньої професії. Частиною програми є персональні консультації з психологом, тренінги з мотивації.

«Онлайн-навчання дуже сподобалося дітям, бо це незвично, сучасно, вони взагалі люблять комп’ютер. Плюс спілкування з людьми — волонтерами, психологами, які розуміли їх, а не критикували. Вони вселяли в дітей впевненість у їхні сили. Це дуже важливо для них, і, за моїми спостереженнями, за останній місяць діти настільки виросли, що говорять вголос, чого хочуть, не бояться мріяти, ставити перед собою цілі», — розповів директор Центру соціальної реабілітації для дітей-сиріт «Смарагдове місто» Володимир РОМАНЮК.

«ХОЧЕМО, ЩОБ ДІТИ МАЛИ НЕОБХІДНІ ЖИТТЄВІ КОМПЕТЕНЦІЇ»

З 11-класниками працюють волонтери і психологи, які проводять тренінги знайомства, тренінги на довіру та самоусвідомлення. А програма підготовки складається з чотирьох курсів: з української мови та літератури, математики, англійської та історії. Психологи, що працюють з вихованцями інтернатів, зазначають, що, на відміну від дітей, які виховуються в родинах і знають, ким хочуть бути і куди вступати, вихованці інтернатів не вірять у свої сили, навіть бояться ставити перед собою мету вступати до університету.

«Зараз я вивчаю галузеве машинобудування в академії в Краматорську, хоча збирався вступати до технікуму. Я не дуже вірив, що поступлю у вищий навчальний заклад. У школі не дуже хотів вчитися, але під час спілкування зі спеціалістами «Освіторії» виникло бажання робити це, щоб побудувати собі краще життя. Я повірив, що зможу це, коли вчитимуся. Вчитися непросто, навантаження велике — це ж не школа, але виходить, і мені цікаво», — ділиться студент Донбаської державної машинобудівної академії, випускник «Смарагдового міста» Володимир РАГУЗ.

Директор Рава-Руської школи-інтернату (Львівська область), яка цього року приєднується до програми iLearn, стверджує, що вихованцям державних закладів вкрай потрібно створити умови для якісного навчання, щоб у самостійному житті діти давали собі раду.

«Цього року з 22 наших випускників 18 вступили до вишів і технікумів. Але ми прагнемо більшого. Зараз у нас вже є комп’ютерний клас, який ми повністю забезпечили технікою. Також хочемо, щоб у дітей були не тільки академічні знання, а й необхідні життєві компетенції. Тому за рахунок канадських спонсорів у нас з’явився швейний клас, де є десять швейних машинок, діти навчаються і цій справі. Головне, щоб дитина сама усвідомила потребу у знаннях і компетенціях», — вважає директор Рава-Руської спеціалізованої школи-інтернату Андрій СОЛТИС.

За інформацією організаторів, у 2016—2017 навчальному році програма iLearn  вийде на національний рівень і охопить ще чотири області України — Вінницьку, Кіровоградську, Львівську та  Закарпатську.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: