Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«ЗАЛК» до бою готовий! «ЗАЗ» не проти здатися?

5 вересня, 2000 - 00:00

На відміну від «ЗАЛКу», «Авто ЗАЗу» відстоювати нікого. Доля спільного підприємства досить-таки туманна. Переговори з «Фордом» веде вийнятково корейська сторона. Попри те, що «ДЕУ» вдалося досягнути певних домовленостей, поки вітчизняний ринок не буде захищеним законодавством, вони вельми хисткі. Пакет компенсаційних заходів, обіцяний урядом замість скасування мінімального митного збору, і збільшення вікового коридора на іномарки, які ввозяться до країни, депутатами схвалено. Проте частково і лише у першому читанні. Повернутися до розгляду питання, парламентарії обіцяли після канікул. Коли конкретно, не сказали. Олег Папашев готовий вітати будь-якого інвестора (серйозного, певна річ). Поки що таких не було. У першому кварталі 2000 року завод спрацював із мінусовим прибутком. Збитки становили 6 млн. грн. «АвтоЗАЗ» почав «проїдати» статутний фонд.

Додати директорам оптимізму зважився голова регіону. Напередодні приватизації Олексій Кучеренко відвідав їхні володіння. Як виявилося — дуже вчасно. Губернатор, голос якого буде далеко не останнім на засіданнях конкурсних комісій, обіцяв промисловцям підтримку.

«Я не маю наміру вчити металургів плавити метал, — заявив Олексій Юрійович. — Для регіону і держави алюмінієвий комбінат — стратегічно важливий. Тут найголовніше — не заважати виробляти високоякісну, ліквідну продукцію. Не приховаю, за державну частку акцій «ЗАЛКу» розгорнуться серйозні баталії. Обладміністрація стоятиме на тому, щоб основними критеріями для визначення переможця конкурсу стали: економічна доцільність розвитку, реальність обіцяних інвестицій. Ми докладемо всіх зусиль, щоб усі політичні, популістські та інші чинники відійшли на другий план. Наскільки це вдасться — покаже час. Однак, до боротьби ми готові», — наголосив він. Губернатор відгукнувся на прохання Івана Бастриги — клопотатися про введення до складу конкурсної комісії представника комбінату.

У розмові з директором «Авто ЗАЗу» Олегом Папашевим Олексій Кучеренко запевнив, що якщо із 31% акцій вдасться реалізувати хоча б 25% — справи на підприємстві помітно поліпшаться. «Завод є наздвичайно важливим для України. Як свідчить статистика, одне робоче місце в автомобільній промисловості, це — шість-сім робочих місць в інших сферах виробництва. Два тижні тому я обговорював із Президентом проблеми СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ», зокрема і щодо можливої зміни власника. Я звернувся до Леоніда Даниловича з проханням взяти під свій патронат програму розвитку спільного підприємства. Він дав добро. Тепер завдання обладміністрації — відпрацювати разом із керівництвом СП стратегію, у тому числі й законодавчу, яка б вплинула на забезпечення стабільної, рентабельної роботи заводу», — сказав губернатор.

Кучеренко визнав правомірність дій Кабміну. За його словами, протекціоністські заходи на ввезення іномарок, додаткові перешкоди вільному товарообігу — не могли мати майбутнього. Для того, щоб увійти у світовий ринок, необхідно нести певні зобов’язання. З іншого боку, надзвичайно важливо захистити вітчизняного виробника. Кучеренко запропонував таке. По-перше, пересадити всіх чиновників із «Мерседесів» на «Ланоси». (До речі, сам губернатор не збирається міняти шестисотого німецького коня на корейського тигра. За його словами, він, на відміну від більшості чиновників, половину свого життя проводить у машині. Пожартував, мовляв: «Від живого губернатора регіон отримає значно більше користі. Навіщо ризикувати?!») По-друге, запровадити відстрочку бюджетних платежів, використати технології лізингу. По-третє, Кучеренко прихильник розумної моделі взаємодії податкових служб і потенційних споживачів. Йдеться про пільгові умови продажу. І, нарешті, зниження собівартості машин. «Таврія», за словами Кучеренка, має зайняти нішу автомобіля пенсіонерів, студентів, інвалідів. Її роздрібна «красна» ціна — $ 1700 — 1800.

Не менш гостро директорів підприємств цікавили погляди губернатора на вирішення енергетичних проблем. 40% собівартості продукції Алюмінієвого комбінату становить електроенергія. Перебої з її постачанням обернулися для «ЗАЛКу» катастрофічними, як у прямому так і в переносному розумінні наслідками. Недоотримано 50 млн. грн. потенційного прибутку. 25 млн. — витрачено на ремонт обладнання, яке вийшло з ладу. На комбінаті виникали аварійні ситуації, які могли спричинити людські жертви. Відключення від енергомережі електролізерів супроводиться могутнім електромагнітним випромінюванням. Якось мав місце прецедент масового травмування робітників.

Вирішення проблеми Кучеренко вбачає у консолідації зусиль. За його словами, паливно-енергетичний комітет Верховної Ради почав роботу над створенням проектів законів, які дозволять регіонам самостійно забезпечувати енергетичний резерв і доцільно ним розпоряджатися. «Проблеми з електроенергією — прямий наслідок самостійних спроб промисловців домовлятися з Києвом про енергопоставки», — підкреслив він. Олексій Кучеренко сподівається на розумний компроміс із новим керівництвом «Запоріжобленерго». У компанії відновлено державне управління, і це додає оптимізму. Попри все вищесказане, глава регіону прогнозує важку зиму. «Втім, — сказав він, — труднощі мають спонукати всіх нас переглянути підходи до питань енергозбереження. Якщо це станеться, «весна» не змусить на себе довго чекати».

Дмитро БРОВКІН
Газета: 
Рубрика: