Сергій КРИМСЬКИЙ, доктор філософських наук, професор:
— Усе залежить від того, що ми вкладаємо в поняття «гувернер». Якщо
під словом «гувернер» у сучасному значенні розуміти якусь домашню роль,
роль найманого службовця в багатих людей, то це дещо інше завдання. Це,
скоріше, навчання, репетиторство. У цьому значенні роль гувернера- репетитора
мені не підходить.
Якщо це вихователь у дусі XVIII —XIX століття, то це, безумовно,
дуже важлива функція і важлива людська роль. Мається на увазі та обставина,
що гувернер працює з однією дитиною чи двома дітьми — не більше. Це пряме
спілкування з дитячими душами, ймовірно, найблагородніше, що може бути
в житті, оскільки працювати з великими колективами — це дещо інше завдання,
яке вимагає навіть не прямої трансляції душі, а більше знань, більше наукової
освіти. Гувернер же — це безпосередня трансляція душі. Мій педагогічний
досвід засвідчив, що в педагогічному процесі саме трансляція душі має першорядне
значення. Я часто стикався з обставиною, коли дуже тямущі, чудові вчені
не мали відгуку в аудиторії і під час опитування отримували негативні оцінки.
І я зрозумів, що педагогічний процес — це не меншою мірою трансляція душі,
а не тільки знань. Якщо ваша особистість влаштовує дітей або слухачів,
то вони сприймають буквально все, що ви їм скажете. Тобто гувернер — це
можливість для безпосередньої трансляції особистості.