Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Завтра «Покрова Богородиці» повернеться до Львова

Цінність, що подорожувала світом майже тридцять років, на Батьківщині зустрічають зі сльозами на очах
13 липня, 2011 - 00:00
ІГОР КОЖАН

Ікону встановлять у залі іконопису XVI століття. Про історію зникнення раритету, а також про значення «Покрови Богородиці» для Львова «Дню» розповів директор Національного музею ім. Андрея Шептицького Ігор КОЖАН.

— Якого року з фондосховищ зникли ікони? І скільки їх було?

— Крадіжку було скоєно 1984 року — вкрали 22 ікони.

Справу вів слідчий Бондаренко, який вважав за честь знайти вкрадене. Як результат — дев’ять повернутих із Москви, з приватних колекцій, ікон. Ще одну («В’їзд Христа в Єрусалим» XVI століття) сім років тому нам повернуло посольство Німеччини. Знаємо також про долю ще однієї викраденої ікони — вона у Росії в приватній колекції. Працюватимемо над цим питанням.

— Історія ікони — майже детективна...

— Так. Я завжди кажу, що кожен музейний твір має свою історію, свою долю — як людина. У музеях не мертві — живі експонати, бо працюють в експозиціях, наживо спілкуючись із людьми і, відповідно, люди спілкуються з тими творами, що виставляються. До творів, що є у фондах, приглядаються реставратори й науковці. Це також свого роду спілкування. Тобто музейні твори — це живий матеріал, що кожного дня може дати нам якусь інформацію.

— В якому залі буде розташована повернута ікона?

— Це ікона майстра Димитрія, привезена Іларіоном Семеновичем Свєнціцьким (філолог, етнограф, музеєзнавець, громадсько-культурний діяч, із 1902 р. — доктор філологічних наук, з 1914 р. — дійсний член НТШ, у 1905—1952 рр. — директор Національного музею у Львові. — Т.К.) із експедиції в Яворівський район (село Дубровиця). Пізніше ікону за почерком ідентифікували мистецтвознавці Михайло Дмитрович Драган та Віра Іларіонівна Свєнціцька. Загалом ми у музеї маємо десять ікон майстра Димитрія, серед них — із Долини, які датуються серединою XVI століття. Ікона «Покрови Богородиці» є в наших каталогах. Вона завжди була в полі нашого зору, і ми завжди зазначали, що та ікона була в нашій збірці, але зникла 1984-го року. У Львові повернута ікона буде представлена 14 липня — у залі іконопису XVI століття.

— Упродовж багатьох років музейники нарікають на недостатнє фінансування. І пан Возницький, директор Львівської галереї мистецтв, і ви, Ігоре Володимировичу, неодноразово говорили про те, що бракує грошей і на опалення музеїв, і на охорону. Як зараз справи? Розпитую, зокрема, про спроможність утримувати надійну охорону, з огляду на те, що оприлюднена вартість поверненого Україні раритету...

— Усі музейні експонати — цінні. Я не люблю оцінювання творів мистецтва, які зберігаються в музеях, у грошовому еквіваленті, бо свого часу була пропозиція Міністерства фінансів, а згодом кілька разів поверталися до того, щоб усі твори у музеях України облікувати в грошах. Це нонсенс! Цього не можна робити, бо все, що є в музеях, — безцінне. Усі музеї мають свою традицію, час формування, деякі — століття, і те, що є в музеях, становить культурну спадщину народу України. Відповідаючи конкретно на поставлене вами запитання... Так, упродовж кількох років у мене головним питанням була охорона. Доходило до того, що ми радилися колективом: що робитимемо, якщо від нас через недофінансування піде охорона... Цього року, слава Богу, такої проблеми немає. Те саме можна сказати й про енергоносії — на це також у бюджет закладені кошти. Водночас ми потребуємо уваги держави у фінансуванні на вирішення інших проблем, зокрема створення сприятливих умов задля збереження наших фондів. Ми потребуємо коштів на ремонти.

— Чи можете ви оцінити, скільки цінностей, що мають загальноукраїнське значення, «гуляють» по закордонах?

— Багато речей затримувалося на кордонах всередині вісімдесятих — на початку дев’яностих років, але це були другорядні речі. Водночас певними каналами з України за кордон пішло багато цінних речей. Поступово ці речі повертаються.

— Я згадую інтерв’ю з Борисом Возницьким, яке робила, напевно, років із п’ять тому. В ньому йшлося про проблеми, котрі мав скульптор-каліфорнієць Михайло Дзиндра, котрий хотів у Львові відкрити Музей сучасної скульптури...

— Це було давно. І, на жаль, відтоді нічого не змінилося...

— Що для львівської громади означає ікона «Покрова Богородиці»?

— Насамперед маю зазначити, що цю ікону любила покійна Віра Іларіонівна Свєнціцька (донька Іларіона Свєнціцького, науковий працівник Національного музею у Львові, працювала у музеї майже шість десятиліть. — Т.К.). Цього року минуло 20 років від дня смерті Віри Іларіонівни. І для мене є знаковою подією, що у переддень святкування 100 років від дня народження Віри Іларіонівни, 21 травня 1913 року (а вона дуже переживала за цю втрату), «Покрова Богородиці» повернулася до нашого музею.

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів
Газета: 
Рубрика: