Хоча лікарі й обіцяють, що епідемії і нових штампів грипу цього року в Україні не буде, але застуда, нежить, кашель все ж таки залишаються традиційними та малоприємними «супроводжуючими» настання холодів. Щоб не хворіти, імунологи рекомендують вести здоровий спосіб життя, правильно харчуватися, їсти більше вітамінів і проводити профілактику захворювань у вигляді щеплень.
Тим часом, окремі експерти рекомендують інші приємні форми профілактики. Йдеться про Спа-процедури, які базуються на паритеті водної терапії та різних видів масажу. Говорять, нібито в комплексі із системою правильного харчування та здорового способу життя, Спа-процедури не лише можуть принести релакс душі та тілу, а й виробити цілющі дії на організм у цілому, не лише допомагаючи йому відновити витрачені запаси енергії, але й законсервувати його від різного роду хвороб.
Чи дійсно в Спа можна поправити здоров’я чи це лише маркетинговий хід, щоб заманити в подібні салони клієнтів; як розвивається цей ринок послуг і культура їх споживання в Україні; хто сьогодні може собі дозволити користуватися Спа і чи можливий у майбутньому його економ-варіант, а також про багато що інше, але не менш цікаве «День» говорив із керуючим партнером бутік-готелю «Сезони SPA», компанії, яка вперше цього року виступила партнером фотовиставки «Дня», Людмилою ЗАДОРЕЦЬКОЮ.
— Почну, мабуть, із досить-таки прагматичного запитання. Ви почали бізнес у складний час: 2009 рік для б’юті-індустрії продовжував залишатися кризовим. Не страшно було починати таку свідомо ризикову справу?
— Скоріше, навпаки, дуже цікаво. Хоча будувати наш комплекс ми почали ще до кризи. І в розпал колапсу просто вирішили не заморожувати, а продовжувати розпочате. Багато хто, звичайно, закривався в той час, особливо в індустрії б’юті і Спа, а ми відкрилися, і я вважаю, дуже вдало.
Не було страшно ще й тому, що споконвічно відома прописна істина «люди завжди займаються своїм здоров’ям», незалежно від того, кризові часи чи ні.
— Тобто ви хочете сказати, що в кризу українці не заощаджували на красі та здоров’ї?
— Можливо, на красі і так, але на здоров’ї — ні в якому разі.
— Так це правда, що за допомогою Спа можна поліпшити здоров’я?
— Практично всі основні Спа-технології: водолікування, таласо- і бальнеотерапія, термальні процедури належать (в усякому разі, в нашій країні) до важливого напряму медицини — реабілітології, яка широко використовує методи фізіотерапії та курортології.
Філософія Спа має на увазі холістичний підхід до стану здоров’я людини. Це означає, що організм людини сприймається як єдине ціле, а не набір органів чи симптомів, кожен із яких потрібно лікувати окремо. Для стану здоров’я однаково важливі як корисні речовини, які містяться в косметичних препаратах, так і позитивні імпульси, які ми сприймаємо через п’ять органів чуття: зір, слух, смак, нюх і дотик.
Для мене Спа — це глобальна концепція здоров’я та профілактики захворювань, природна дорога до молодості та довголіття. Адже на реабілітаційні програми після хвороб доводиться витрачати набагато більше грошей, ніж на профілактику. І українці починають розуміти це, вважаючи за краще інвестувати в своє здоров’я кошти і час. А ми пропонуємо їм комплексний підхід, новий погляд на організм як на єдине ціле.
— І як розвивається ринок Спа-послуг сьогодні в Україні?
— Український ринок Спа дуже молодий. Для порівняння: у нас у країні 3 тисячі санаторіїв і лише 118 Спа. Але, не дивлячись на дані цифри, можна з упевненістю сказати: ринок Спа в Україні є і, найголовніше, він процвітатиме.
— Як би ви оцінили культуру споживання послуг Спа у нас?
— Вона в стадії розвитку, причому досить швидкого і приголомшуючого. Клієнтура Спа сьогодні охоплює декілька поколінь: від бабусь до внучок. І якщо в центрі уваги першої групи клієнтів — противікові (anti-age) процедури, то для підлітків входження в світ Спа символізує підвищення їх соціального статусу і залучення до світських кіл.
Хочу звернути увагу також на стрімке зростання популярності Спа-програми для чоловіків, що обумовлене підвищеною увагою сильної половини до здоров’я і зовнішності взагалі.
— А що стосується поінформованості українців про Спа-культуру, який її рівень і чому?
— У зв’язку з тим, що ринок Спа-послуг, як я вже говорила, дуже молодий у нас, відповідно, з його розвитком і формується Спа-культура.
У той же час, я б хотіла звернути увагу на підвищення SPA IQ (коефіцієнта Спа-інтелекту — ред.) серед українців. Оскільки більшість клієнтів Спа мають вищу освіту. Постійні клієнти, маючи досвід відвідин Спа і будучи досить обізнаними та підготованими, звертають більше уваги на результативність процедур. Якщо раніше при відвідинах Спа акцент робився на релаксацію та зняття стресу, то сьогодні люди націлені на загальне оздоровлення організму і зміну способу життя.
Поступово змінюється культура корпоративного відпочинку, коли компанії проводять зустріч Нового року не в ресторації, а в оздоровчому комплексі.
— У вашій практиці вже були подібні приклади корпоративних свят?
— Так. Ми відкрилися в грудні минулого року і з моменту відкриття ми провели низку корпоративних заходів. Не може не радувати той факт, що працедавці, які організовують корпоративні заходи для своїх працівників, розуміють, що відвідини Спа — це частина здорового способу життя, інвестиції в який носять довготривалий характер.
— Що б ви назвали найбільш актуальним питанням для розвитку індустрії Спа у нас?
— У країнах — лідерах у галузі Спа (в першу чергу в США і Великій Британії) проводиться серйозна робота для прийняття єдиних стандартів для Спа-бізнесу. Наприклад, американською Асоціацією «dayspa» запропоновано чіткі критерії, які дозволяють розділяти «dayspa» і звичайні салони краси. Йдеться, зокрема, про комфортні умови, жорсткі санітарно-гігієнічні норми, окремі кабінети, персоналізований сервіс. Згадується також наявність роздягалень і душових, надання клієнтам халатів і рушників, високий рівень підготовки персоналу, використання професійних косметичних ліній, широкий вибір масажної техніки та сучасних косметологічних відходів, наявність, як мінімум, одного гідротерапевтичного чи термального комплексу.
Міжнародна асоціація Спа пропонує проводити добровільну оцінку діючих Спа відповідно до міжнародних стандартів і присвоювати Спа-структурам статус «зоряності» за аналогією з готельним бізнесом — 4 і 5 зірок, який орієнтуватиме клієнтів із різних країн на певний рівень цін і сервісу.
Тому найбільш актуальним завданням для здійснення Спа-бізнесу в Україні є розробка стандартів якості обслуговування в Спа чи стандартів Спа-сервісу.
— Так що саме, на вашу думку, потрібно стандартизувати в Спа?
— По-перше, вимоги до кваліфікації персоналу. За моїм глибоким переконанням, у Спа повинні працювати фахівці з медичною освітою.
Об’єднання медицини і Спа обумовлене не лише медичним характером основних Спа-процедур. Практично всі послуги, які надаються в Спа, націлені на релаксацію, чи, навпаки, на підвищення життєвого тонусу клієнтів, мають антистресову спрямованість або детоксикаційний ефект. Таким чином, вони забезпечують сильну психосоматичну дію, сприяють профілактиці, лікуванню та відновленню хворих.
— Може, потрібно створити при Міністерстві охорони здоров’я орган ліцензування, який би тестував Спа-салони, які виходять на ринок?
— Наразі практично в жодній із країн не існує спеціального законодавства щодо Спа, проте окремими законодавчими та нормативними актами регулюється будівництво і облаштування, робота зі спеціальним устаткуванням.
Спа-послуги логічно віднести до профілактичних і відновлювально-реабілітаційних.
У розробленій Міжнародною асоціацією Спа методиці визначення Спа є таким: «це заклад, призначений для поліпшення загального стану людини за допомогою всіляких професійних послуг, які разом із іншими можуть включати догляд за шкірою обличчя і тіла, фітнес, здорове харчування і духовні практики, які сприяють оздоровленню свідомості, фізичного організму та душі людини».
Не думаю, що є необхідність ліцензування Спа як медичних установ, оскільки в Спа не займаються лікуванням.
— А нашкодити здоров’ю людини процедури Спа, зроблені в недобросовісних салонах, не можуть?
— Деякі Спа-процедури — обгортання, термальні процедури з невисокими температурними режимами носять скоріше загальнооздоровчий, аніж лікувальний характер, проте навіть вони мають рядпротипоказань. Тому в організаційній структурі Спа обов’язкова присутність Спа-координатора (лікаря), який забезпечує діагностику клієнта, відповідає за самопочуття та результативність процедур.
— А чи ваше місце розташування впливає на потік клієнтів? Адже практика ринку така, що кращу відвідуваність демонструють установи подібної індустрії, розташовані, як кажуть, біля дому.
— Основною метою Спа-сервісу є оздоровлення, причому не лише фізичне, але й душевне і, звичайно ж, відпочинок. Хочу звернути увагу на девіз Міжнародної асоціації Спа, який є своєрідним закликом до клієнтів і відображає основні напрямки діяльності сучасних Спа: «Relax, Reflex, Revitalize and Rejoice». Що в перекладі означає «Розслабляйтеся, Роздумуйте, Відроджуйтеся й Радійте».
Розслабленню в Спа сприяє обстановка, етика й естетика сервісу. Роздумувати про свій спосіб життя та звички клієнти вчаться за допомогою професіоналів. Відродження в стінах Спа відбувається за допомогою всіх складових — води і препаратів, майстерності фахівців, правильного харчування. І, зрештою, клієнти, які відпочили та відновили сили, спроможні радіти життю в усіх його проявах.
Тому наше розташування найкращим чином відповідає всьому мною вищезгаданому, оскільки ми перебуваємо в курортній зоні, в сосновому бору Конча-Заспа, де саме повітря є цілющим і посилює ефект від отриманих процедур.
— Скільки часу потрібно провести в Спа-салоні, щоб отримати повноцінний релакс?
— Коли ми розслаблені й задоволені, біохімічні показники нашого організму значно відрізняються від тих, які характерні для стану гніву, напруженості та смутку. Якщо ми говоримо про відпочинок, то хоча б 4 години!
Інколи ми забуваємо про те, що, витираючи пил зовні, непогано б зробити прибирання й усередині. Тому дуже важливою є систематична й послідовна робота над собою. Саме з цією метою, лікарями нашого Спа-центру розроблено програми 3-х, 5-ти, 7-ми, 12-ти, 21-ти — денні, спрямовані на детокс, релакс, зниження ваги та корекцію фігури, програми зі збалансованого харчування, аюрведичні програми руками іноземних фахівців.
— Яка цільова аудиторія Спа?
— Це, перш за все, прибічники здорового способу життя, люди, які розуміють необхідність інвестицій у своє здоров’я та красу, які цінують комфорт і високий сервіс. Відвідини Спа різними категоріями клієнтів стають формою спілкування, місцем соціальних і культурних контактів.
— А за ціновою категорією?
— Це представники середнього класу й люди з дуже високою платоспроможністю.
— Чи можливий такий варіант, що Спа через декілька років стане загальнодоступним в Україні?
— Я дуже сподіваюся, що подібні послуги будуть чіткіше розділені за ціновою ознакою. Дорогі Спа-центри будуть націлені на розкіш і ексклюзивність, і, в той же час, з’являться Спа середнього та економ-класу.
— Чи є в Україні спеціальні установи, які готують персонал саме для салонів Спа? Чи потрібна працівникам цієї сфери особлива підготовка? І скільки років витрачається на підготовку фахівця до роботи в Спа?
<.b>— Навчання Спа-професіоналів — один із основних напрямків нашої індустрії, оскільки жодне сучасне устаткування та косметика самі собою не можуть ні забезпечити ефективність процедур, ні створити ідеальну обстановку для їх проведення.
Питаннями навчання персоналу займаються, як правило, всі компанії-виробники та дистриб’ютори, які працюють на ринку Спа. Власне ж, навчальних центрів і шкіл, які б давали системну всеосяжну професійну підготовку в цій галузі дуже мало не лише в нашій країні, але й за кордоном.
Серйозною вадою кадрової сфери українського Спа-бізнесу є відсутність єдиної системи підготовки кадрів. Жоден зі спеціалізованих навчальних закладів не забезпечує наразі Спа-індустрію повноцінними та універсальними фахівцями. І це цілком нормально на етапі формування нової галузі. Є приватні школи та навчальні центри, які готують фахівців для роботи в Спа. Але професіоналам, які просувають цю індустрію, ще належиться виконати велику роботу з розробки стандартів та підготовки фахівців для цієї галузі.
— Скільки років знадобиться українському ринку Спа, аби досягти європейського рівня розвитку?
— Рівень розвитку Спакультури в кожній країні свій, окрім того, мають значення місцеві традиції та менталітет. Українці стали більше подорожувати, тому у нас є можливість залучатися до Спа-традицій інших народів. Відвідавши турецький хамам, грецьку таласотерапію чи французьку винотерапію, клієнти будуть особливо вимогливими до аналогічних процедур Спа в своїй країні. Тому рівень компетенції працівників цієї індустрії постійно підвищуватиметься, щоб виправдати високі клієнтські очікування.
— І наостанку, поділіться вашою власною таємницею краси.
— Не лінуватися любити себе.