Новий рік розпочався чергами біля ЖЕКів, бідканням пенсіонерів і безробітних за завтрашній день: як вижити? Зрозуміло, що зі зростанням цін на електроенергію, енергоносії, підвищенням мінімальної заробітної плати тарифи на житлово–комунальні послуги будуть зростати. Але якщо ціни на електроенергію, газ залишаються без змін, чому тепло- та водопостачання подорожчало в 1,5 разу? Пенсії, заробітна плата у більшості залишається при цьому без змін.
Неодноразово спостерігаємо, як то тут, то там по два-три дні тече річка з прорваної труби. Всі ці втрати оплачуємо ми, споживачі. Дуже часто процент втрат тепла, води при транспортуванні перевищує світові стандарти в півтора-два, а то і в декілька разів.
Відсутність чітких роз’яснень щодо формування тарифів на житлово-комунальні послуги (ЖКП) викликає в населення думку: схоже, ті, хто сумлінно розраховується за послуги, «тягнуть» на собі тих, хто не платить (причому не лише тих, хто не може сплатити, але і тих, хто може, але не хоче сплачувати за ЖКП).
Якщо раніше плата за ЖКП вносилася в Ощадбанку чи на пошті, то з нового року частина послуг оплачується там же, а частина – через каси ЖЕКу. Людям доводиться двічі вистоювати в чергах.
Політизувати ці питання, звичайно, не можна, але в розмовах про глобальне не слід забувати про конкретні проблеми людей. Тому пропоную Кабінету Міністрів вжити такі заходи:
1. Розробити та затвердити єдиний механізм розрахунків тарифів за тепло- і водопостачання, інші житлово-комунальні послуги.
2. Встановити гранично допустимий відсоток втрат води та тепла, який може закладатися у тарифи.
3. Відновити раніше чинний порядок розрахунків за тепло, квартплату (через Ощадбанк, пошту).
4. Розробити спрощений механізм стягнення сум заборгованості за ЖКП, що виникли з 1.01.2003 р., з осіб, які мають доходи (заробітна плата, дивіденди тощо). Не допускати, щоб безнадійна заборгованість закладалася у тариф.
5. Перевірити обґрунтованість перегляду тарифів на житлово-комунальні послуги, дати широке роз’яснення у пресі щодо розрахунків діючих тарифів на ЖКП.
6. Зобов’язати організації, що надають послуги населенню, до кінця першого півріччя укласти договори зі споживачами. Провести попередню правову позавідомчу експертизу проектів типових договорів за участю Товариства захисту прав споживачів та профспілок для вироблення чіткого механізму відстоювання споживачами своїх прав.