Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

90 років тому в Дніпропетровську народився бард Олександр Галич

21 жовтня, 2008 - 00:00

Минулої неділі виповнилось 90 років від дня народження великого поета, сценариста, драматурга, барда Олександра Галича. Відомий російський дисидент Володимир Буковський назвав його Гомером, а кожну його пісню — Одісеєю, «подорожжю по лабіринтах душі радянської людини». Читачам «Дня» буде цікаво дізнатися, що думає про його творчість нинішня російська інтелігенція.

СЬОГОДНІ Й ЩОДНЯ

«Не знаю впредь, предам ли, струшу

ли: страна у нас передовая, —

но как мы песни эти слушали,

из уст в уста передавая!

Как их боялись — вот какая вещь —

врали, хапужники, невежды!

Спасибо, Александр Аркадьевич,

от нашей выжившей надежды.»

Борис Чичибабін

Серед великих бардів Галича я завжди ставив на особливе місце. Він був улюбленим і шанованим, його пісні переписували на магнітофонні плівки та передруковували на «Еріці», — тій, яка «бере чотири копії». Він — нарівні з Андрієм Дмитровичем Сахаровим, Булатом Окуджавою, братами Стругацькими — був одним із тих, хто вчив нас бути вільними, і свобода, проникаючи в наші душі, народжувала в них імунітет до страху.

Його книги та платівки, коли вони стали з’являтися, відразу займали почесне місце в мене на полиці (а дружина бережно зберігає рідкість — самвидатівську збірку Галича, подаровану їй відомим дисидентом Михайлом Поляковим, єдина, яка вціліла в нього після арешту).

Нещодавно здавалося, що більшість його пісень — це вже Історія. Так, точний і безжалісний портрет радянської епохи, вбивче викриття офіційної брехні, їдка сатира, рядки, що стають афоризмами, — але все це в минулому, яке вже не повернеться.

На початку 90-х років, знамените «Смееш выйти на площадь в тот назначенный час?!» сприймалося як абсолютно риторичне запитання — на той час для того, щоб «вийти на площу», вже не було потрібно абсолютно ніякої сміливості. І вірилося, що мовчати по-різному, «для надежности спрятав глаза», але «не против, конечно, а за», ми вже ніколи не будемо. І «дорогие органы», які сповіщав про те, що відбувається «верный сын Отчизны», безсмертний Кузьмін, кати, стукачі та вертухаї вважалися огидною навіки кастою — а вже думка про те, що вони опиняться при владі, могла наснитися лише у страшному сні.

Перший дзвоник продзвенів восени 1993 року:

«Опять над Москвою пожары,

И грязная наледь в крови.

И это уже не татары,

Похуже Мамая — свои!

Из окон, ворот, подворотен,

Глядит, притаясь, дребедень.

А суть мы потом наворотим,

И тень наведем на плетень!»

А потім на наших очах почали матеріалізуватися й інші пісні Олександра Аркадійовича. Відшуміли та згинули «крикуны и печальники» часів «демократической весны» — і в начальники вийшли «молчальники», бургомістри та Генріхи, другий ешелон, що відсидівся в окопах партійної та комсомольської номенклатури.

Почалася повзуча реабілітація Сталіна, урочисте підняття тостів на його честь і переписування підручників історії — і відразу пригадалося:

«На часах замирает маятник,

Стрелки рвутся бежать обратно:

Одинокий шагает памятник,

Повторенный тысячекратно.

Я открою окно, я высунусь,

Дрожь пронзит, будто сто по Цельсию!

Вижу: бронзовый генералиссимус

Шутовскую ведет процессию.»

Настала путінська епоха, що перетворила парламент на декорацію і «аплодуючий орган», — і негайно сплило в пам’яті:

«Мы не забудем этот смех

И эту скуку!

Мы поименно вспомним всех,

Кто поднял руку!»

Для того, щоб «вийти на площу» в тісному оточенні ОМОНу вже була потрібна неабияка мужність — будь-хто, хто відважився на це, ризикував отримати по голові міліцейським кийком і, в кращому випадку, провести залишок дня в кутузці, а в гіршому — відправитися під суд. І недарма, в березні 2007 р. на одному з опозиційних мітингів, коли народний артист Росії Олексій Дєвотченко читав «Петербурзький романс», переповнена народом площа влаштувала йому овацію, хоч серед учасників мітингу було багато тих, для кого пісні Галича — явище вельми далекого минулого... У «Лужниках» збиралися торжествуючі натовпи «запутінців», а по всій країні не втомлювалися прославляти «національного лідера», але й про це колись написав Галич:

«Счастье не в том, что один за всех,

А в том, що все — как один!»

Все більше та більше стискався простір ефірної та газетної свободи, пропагандистська брехня все більше та більше витісняла правду — і як було не перечитати:

«Время сеет ветры, мечет молнии,

Создает советы и комиссии,

Что ни день — фанфарное безмолвие

Славит многодумное безмыслие

Бродит Кривда с полосы на полосу,

Делится с соседской Кривдой опытом...»

Нарешті настав серпень 2008-го, і ганебна «п’ятиденна війна» з Грузією — і рядки Галича 40-річної давності з’явилися на перших же антивоєнних пікетах:

«Снова, снова, громом

среди праздности,

Комом в горле пулею в стволе:

Граждане, Отечество в опасности!

Наши танки на чужой земле!»

І, звичайно, про вірнопідданські «обращения общественности» в підтримку «миротворческой операции» Галич колись уже все написав:

«Израильская, — говорю, — военщина

Известна всему свету!

Как мать, — говорю, — и как женщина

Требую их к ответу!»

«Когда я вернусь...» — напише Галич в одній із найбільш пронизливих своїх пісень. Він не повернувся — повернулося минуле, про яке він співав.

Стрілки прагнуть бігти у зворотній бік — і пісні Галича зазвучали так, нібито вони написані сьогодні.

Ви з нами, Олександре Аркадійовичу. На площі — в той призначений час. Сьогодні та щодня.

Борис ВИШНЕВСЬКИЙ, grani.ru
Газета: 
Рубрика: