Iнтерес у Новому Світі до капітана Бирюковича та екіпажу яхти «Батьківщина» (див. фото), учасників парусної регати «ОпСейл-2000», не згас і на цьому тижні, коли судно вирушило з Галіфакса в Портленд.
Бирюкович у захваті. «Досі все було просто вражаюче, наш корабель відвідало безліч людей», — написав він у листі, надісланому електронною поштою з борту яхти. — «Батьківщина» привернула до себе більше уваги преси, ніж усі інші судна — учасники «ОпСейл», навіть більше, ніж кораблі класу «А», зокрема «MIR» і «H.M.S. Rose».
Про яхту згадували серед головних новин дня газети по всьому узбережжі Нової Англії, стаття про неї з’явилася на першій шпальті «Нью-Йорк Таймс», а «Нью-Лондон Дейлі» відвела повідомленню про неї 4 сторінки. Секрет її популярності — в іміджі «маленького кораблика, який здатний на багато що», котрий потерпає від нестачі фінансування, від технічних проблем, але все ж несе свою місію українського «посланця доброї волі».
Як написав Бирюкович на своєму рекламному веб-сайті, «це не круїз, а експедиція, мета якої — повідомити світові про Україну». Для цього екіпаж «Батьківщини» поширює навчальнi матеріали, продає сувеніри і повідомляє про Україну в кожному порту на своєму шляху.
«Наша місія, — каже капітан Бирюкович, — має перед собою ясну мету. Ми хочемо ознайомити американців з нашим народом, з нашим кораблем, з тим, які можливості для бізнесу відкриваються в нашій країні. Нас, українців, 52 мільйони, і ми живемо в країні величиною з Францію. Роками про нас не знали нічого, крім того, що в країні відбуваються зміни. Нашою культурою можна пишатися, і ми пропливемо чверть світу, щоб потиснути руку іншим гордим народам — американцям, американським українцям і канадцям».
Як усе це відбувається? Бирюкович сповнений ентузіазму. «Коли ми прийшли в перший порт, Норфолк, минувши Сан-Хуан та Майамі, три з половиною тисячі людей, які розмахували українськими і американськими прапорами, вітали наш корабель і «Ларінду», судно з Кейп-Коду. Ви б бачили цих людей, що махали нам на 40-градусній спеці», — згадує капітан.
Не маючи державної підтримки, проект «Відкрий для себе Україну» зі свого веб-сайту звернувся з проханням про фінансову підтримку, причому йому потрібно не тільки комерційне спонсорування, але й можливість тестувати і рекламувати українські товари на борту яхти, допомога з оплатою стоянки, приватні благодійницькі внески, запрошення муніципалітетів на різні заходи.
На це був потрібен якийсь час, але певного успіху було досягнуто. «Батьківщина» нарешті отримала спонсора в Нью-Йорку — «Сумську горілку». «Недавно через американських друзів з нами зв’язалася торгова марка «Чумак», яка також стала нашим спонсором», — розповідає Бирюкович.
«Батьківщина» пропонує також бажаючим провести вільний час у пасажирських каютах з пансіоном за ціною 600 доларів на тиждень з одного дорослого, але поки що бажаючих не знайшлося.
«Батьківщина» та «Почайна» — обидві 27,4 м завдовжки — належать Дмитру Бирюковичу і Роману Малярчуку, власникам київського туристичного агентства. Це найбільші з чотирьох яхт, які побудував для себе Бирюкович. 63-річний капітан народився у Києві; він захистив докторську дисертацію з цивільного будівництва у Київському політехнічному інституті. Він був одним з фундаторів першого приватного яхт-клубу в СРСР — Київського клубу крейсерських яхт і відремонтував безліч старих суден, використовуючи при цьому матеріал під назвою фероцемент. Проплававши понад 50 років, Бирюкович часто чув запитання: «Ви звідки?» і зрозумів, що за кордоном мало знають про Україну.
Тепер він намагається якось це змінити.
Яхта з екіпажем вийшла з Філадельфії, щоб узяти участь у святкуванні Дня незалежності України 22—24 серпня. На неї посипалися й інші запрошення, так що «Батьківщина» перезимує в Нью- Лондоні у штаті Коннектикут, а потім візьме участь в іншій регаті — «Великі озера-2001». До маршруту цієї регати входять порти Освего, Торонто, Порт Колборн, Клівленд, Детройт, Віндзор, Бей-Сіті, Чикаго і Маськегон.
Кораблі перебувають у плаванні з 15 квітня 2000 року, після рейсу до країн Скандинавії вони перетнули Атлантику і здійснили круїз Карибським морем до Сполучених Штатів і Канади. Декілька разів у них виходили з ладу найважливіше спорядження та супутниковий зв’язок, одного разу вони сіли на мілину на Дніпрі, але їхній моральний дух, як і раніше, високий. Капітан і команда планують протягом наступних двох років проплисти через Тихий та Індійський океани в Азію, Австралію, Японію і Нову Зеландію.
Адреси в Інтернеті:
Експедиція «Відкрий для себе Україну» — www.discover-ukraine.kiev.ua
Сайт «Батьківщини» — www.batkivshchyna.org
Сайт регати «Великі озера-2001» — http://tallships.sailtraining.org/flyer.htm
або www.paradeoflights.com