Новий посол Канади в Україні Ендрю Робінсон переконаний, що в нинішній ситуації Україна отримала значні шанси для розширення своєї співпраці з НАТО, й зі світовим співтовариством у цілому. На відміну від інших своїх колег, він відмовляється давати коментарі стосовно ситуації в Україні, зазначаючи лише, що стосунки особливого партнерства між Україною та Канадою невпинно розвиваються. В інтерв’ю «Дневі» посол Робінсон багато говорив про те, наскільки добре оцінюється внесок України до антитерористичної операції. І намагався уникати згадок про проблеми, які, тим часом, є — зокрема, за його ж словами, канадські бізнесмени, які спочатку з великими сподіваннями прийшли зі своїми капіталами до України, в результаті набули тут негативного досвіду. І змін на краще в Україні ще недостатньо, щоб її імідж водночас покращився. Раніше пан Робінсон працював послом в Йорданії, а також в закордонних представництвах в Празі, Лондоні, Бейруті та Каїрі. Всі питання інтерв’ю з послом Робінсоном, очевидно, будуть темами розмови в Києві міністра закордонних справ Канади Менлі, який незабаром збирається з візитом до України. Між іншим, за останній час це буде перший візит високого рангу з Північної Америки.
— Як зараз у Канаді сприймають Україну зі всіма її нинішніми внутрішніми проблемами, враховуючи й те, що Канада завжди була симпатиком України, й те, що імідж України сьогодні серйозно вражено?
— Я сказав би, що ми завжди мали дуже позитивний імідж, дуже позитивні відносини з Україною. Ми маємо стосунки особливого партнерства, це зазначено в міждержавному документі. Згідно з цим документом, раз на вісімнадцять місяців відбувається засідання міжурядової економічної комісії. Таке засідання відбулося місяць тому, на ньому ще раз було підтверджено особливий характер відносин між нашими державами. Результати цього засідання підтвердили перспективи для розвитку наших стосунків.
Я також сказав би, що канадцям зараз є про що подумати, вони не прокидаються щоранку, згадуючи про Україну, як і про будь-яку іншу країну. Ми не маємо наміру детально коментувати внутрішні проблеми України. Стосовно ж нещасного випадку з літаком — це була помилка, це була трагедія, і Президент Кучма вжив заходів, в результаті яких, як ми сподіваємося, така трагедія в майбутньому не повториться.
— Багато країн світу, в тому числі й Канада, вітали економічне зростання в Україні. Ви казали, що останнє засідання міжурядової комісії дало великі перспективи для співпраці. І, попри це, канадська ділова активність не збільшується. У чому ж може бути причина? Що потрібно для покращання бізнес-клімату, якщо він все ще незадовільний? Як взагалі налаштований канадський капітал стосовно України? Канадці йдуть з України чи до України?
— Питання, яким іноземні інвестори бачать інвестиційний клімат в Україні, є не специфічно канадським, але загальним для всіх. Міжурядову економічну комісію створено для відвертої розмови щодо перспектив для співпраці, й усунення тих проблем, які перешкоджають її розвитку. Цей форум дає можливості бізнесменам дізнатися про ділові пропозиції можливі з української сторони і надає можливості висловитися про їхні проблеми. Ми проводимо такі засідання з огляду на те, що ми є друзями України. Найкращі друзі можуть показати, які виклики ще існують, і які можливості Україна втрачає внаслідок певної регуляторної політики.
Україна досягла значного економічного зростання, значного покращання інвестиційного клімату. Вона являє собою великий ринок із великими можливостями для партнерства. Але, на жаль, цього недостатньо для того, щоб іноземні бізнесмени прийшли сюди працювати, для того, щоб вони скористалися тими можливостями, які тут повинні існувати й які повинні розвиватися на користь людей, які тут живуть.
Ми сподіваємося, що, працюючи таким чином з Україною, ми допомагаємо їй, допомагаємо її урядові досягати її власних інтересів, інтересів українського народу, щоб далі відкривати ринки, розрегульовувати те, що зараз занадто зарегульовано, спростивши й раціоналізувавши податкове законодавство, митне законодавство, ліцензійне законодавство, щоб допомогти тим людям в українському уряді, які розуміють важливість всього цього, того, щоб було створено умови для подальшого розвитку.
Спочатку канадці багато інвестували в Україну, оскільки в них було позитивне ставлення, позитивне почуття до України. Але вони набули поганого досвіду. І в результаті сьогодні ставлення канадських інвесторів можна порівнювати зі ставленням інших іноземних інвесторів. Цифри говорять самі за себе: прямі іноземні інвестиції в Україну становлять 4 млрд. доларів. Якщо порівняти це з рівнем іноземних інвестицій до Угорщини чи Польщі, то це є зовсім невеликою часткою. Іноземні інвестори, чиї б вони не були, в тому числі — й канадські, провадять дуже детальний аналіз того, куди їм інвестувати, і, зрештою, вони мають вибір.
— Те, як буде проведено парламентські вибори-2002 та беручи до уваги їхні результати, можна сильно вплинути на стан двосторонніх відносин, чи вони будуть лише епізодом у історії, який такого впливу не справляє?
— Канада надає надзвичайно великої ваги вільним і справедливим виборам. Нас уже запросили надіслати своїх спостерігачів на ці вибори. Звичайно, ми це робитимемо дуже серйозно, але з позиції дружби, як ми це завжди робимо. Хоча я переконаний, що вибори будуть такими, що продемонструють відповідальність виборчої комісії, української влади, їхню відповідальність, повагу до свободи, справедливості виборів, і в результаті вибори будуть такими, що Верховна Рада, яку буде обрано, зможе впоратися з викликами, які стоятимуть перед Україною.
— Чи вірно взагалі було з самого початку розставлено акценти в антитерористичній операції? Чи готове канадське суспільство до того, що ця операція, очевидно, буде тривалою й нелегкою, і не обмежиться лише арештом бен Ладена?
— Я сказав би, що канадці думають перш за все про події 11 вересня, про те, як ці події надзвичайно важливо вплинули на життя, на міжнародні стосунки. З цього погляду ми можемо сказати про Україну лише добре — про те, зокрема, як вона позитивно відреагувала на потребу співпраці. Це стосується й питання надання гуманітарної допомоги, польотів над українською територією, а також того, як Україна відреагувала й стосовно інших аспектів. Це стосується резолюції Ради Безпеки ООН стосовно відмивання грошей. Саме на ці питання звертав увагу канадський уряд, а також — на потребу активно брати участь у боротьбі з тероризмом, на необхідність свіжого погляду на питання внутрішньої політики і на можливий вплив на внутрішнє життя Канади.
Ми визнаємо, що наша участь коштуватиме певних витрат. Потрібні будуть додаткові кошти, або ж, можливо, доведеться робити перерахунки в межах існуючого бюджету. Канада вже виділила певні військові ресурси для того, щоб взяти участь у спільних військових зусиллях. Це включає п’ять морських кораблів, кілька транспортних літаків, розвідувальні та рятувальні літаки, персонал обслуговування цієї техніки, а також додатковий військовий персонал.
Ми захоплюємося тією роллю, яку відіграє Україна в дебатах в ООН як непостійний член Ради Безпеки ООН.
Минулого тижня ми дуже вітали заяву Президента Кучми щодо того, що Україна готова надати свої транспортні літаки для надання гуманітарної допомоги. Я переконаний, що буде ще подальше обговорення цієї теми в міру того, як потреба в літаках для транспортування гуманітарної допомоги ставатиме більш очевидною.
— Чи збирається Канада направляти свій наземний контингент у складі коаліції?
— До Канади не було направлено прохання щодо цього. Але ми тісно співпрацюємо зі Сполученими Штатами, і ми зробили свій внесок.
І ще я хочу нагадати про дуже важливу участь Канади в гуманітарному аспекті, щоб задовольнити потреби людей, які зараз страждають у Афганістані. Протягом шести-семи останніх років ми надавали допомогу продовольством на суму 150 млн. доларів (канадських. — Ред .), Минулого тижня було оголошено про продовження надання такої допомоги до Афганістану на суму ще 11 — 12 млн. доларів.
Звичайно, в Канаді ніхто не сподівається, що це буде миттєва операція, й що вона відразу принесе результати. Визнається, що операція повинна провадитися на багатьох фронтах, не лише на воєнному фронті в Афганістані, хоча це теж дуже важливо, оскільки Талібан відмовився видати бен Ладена, і вони вже визнали, що була вже така можливість, якби вони цього хотіли. Необхідно провести операцію на багатьох інших фронтах, треба адекватно реагувати, треба покращити можливості співпраці на міжнародній арені стосовно поліпшення безпеки заради того, щоб ця безпека знову була ефективною для населення всього світу.
Стосовно ставлення канадської громадськості до цієї операції, то я хочу сказати, що з цього питання, і щодо канадського внеску в нашому парламенті було проведено численні дебати. Це все проходило на тлі дуже сильної заяви прем’єр-міністра Кретьєна. Стосовно інших законів, які необхідно прийняти, або вже було ухвалено — на них зараз дивляться свіжим поглядом у світлі подій 11 вересня. Канадська традиція вимагає, щоб різні погляди, які існують у суспільстві, обов’язково висловлювалися в парламенті. Вони обов’язково дискутуються перед тим, як приймається закон.
— Після 11 вересня США, Німеччина, Франція, Британія ухвалили законодавство, яке наділяє спецслужби більшими повноваженнями, робить жорсткішими заходи безпеки і імміграційну політику. Чи Канада збирається наслідувати їхній приклад? Це якось відіб’ється на процедурі отримання візи?
— Канадське імміграційне законодавство насправді переглядається кожних 11 — 12 років. Власне, якраз зараз у парламенті пройшли дебати з приводу нового імміграційного закону, і ці дебати також пройшли у світлі подій 11 вересня. Але, незважаючи на це, версія імміграційного акту, подана на той момент до парламенту урядом, не змінилася, його було ухвалено в тому вигляді, в якому уряд подавав проект до парламенту. До цього закону було внесено кілька певних змін. Вони стосувалися того, яким чином розглядаються заяви втікачів, а не в тій частині, яка стосується легальних іммігрантів з України чи відвідувачів. Так що коротко я відповів би так: в нашій імміграційній політиці не було жодних змін у результаті подій 11 вересня.
— Чи може створювана нині міжнародна антитерористична коаліція стати моделлю для міжнародних стосунків у новому сторіччі? Чи можуть бути в цьому контексті переглянуті роль та функції НАТО, чи може тут виникнути новий контекст, нове поле для співпраці НАТО та України?
— Так — на обидва запитання. Іншими словами, події на міжнародній арені, міжнародна ситуація зажди розвиваються. Уряди повинні діяти у відповідності до ситуації, котра перебуває в постійному розвиткові. Так відбувалося впродовж усієї історії.
Безперечно, після подій 11 вересня усе розвивається набагато швидше й дуже серйозно.
Щодо України, то можливості її тіснішої співпраці з НАТО зараз зросли. Ця співпраця й зараз є дуже значною завдяки програмі «Партнерство заради миру», до якої Канада теж робить значний внесок. Канада також робить свій внесок у програму реформи українських Збройних сил. Канада завжди підтримувала якомога тіснішу співпрацю України з НАТО. Тому я сказав би, що для України є значні можливості для ширшої співпраці й з НАТО, і з міжнародною спільнотою, для того, щоб вона стала більш відомою.