Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Ми на боці України»

Сенатори-республіканці розповіли про очікування США від нинішньої влади в Києві
19 квітня, 2011 - 00:00
ДЖОН КАЙЛ

Наприкінці минулого тижня в Україні з дводенним візитом перебувала делегація американських сенаторів від Республіканської партії, до складу якої увійшли Джон Кайл — другий за рейтингом республіканець, «батіг» цієї партії у сенаті, Джеф Сешинс, Рон Джонсон та Майкл Крапо. У п’ятницю сенатори провели переговори з главою Адміністрації Президента Сергієм Льовочкіним і міністром закордонних справ України Костянтином Грищенком. Американські законодавці у п’ятницю ввечері в ексклюзивному інтерв’ю «Дню» і Reuters поділилися своїми враженнями від зустрічі з українськими високопосадовцями та розповіли, чого США очікують від нинішньої влади в Україні.

— Сенаторе Кайл, ви, мабуть, знаєте, що Росія чинить тиск на Україну, щоб вона приєдналася до Митного союзу. У цьому зв’язку в українських і західних газетах з’явилися заголовки «Європа і Росія воюють за Україну». А як виглядає з Вашингтону боротьба за Україну?

— Ми лише знаємо те, що політика українського уряду полягає у вступі до Європейського Союзу. І цілком очевидно, що США підтримують такі зусилля Києва. І разом з тим ми розуміємо, що відносини України з Росією є добрими.

— Але чи не могли б ви сказати, на чиєму боці США: Європи чи Росії?

— Ми на боці України. (Сміється). Ви знаєте, що США підтримують Україну як частину Європейського Союзу.

— Ми ще не є частиною ЄС, а намагаємося вступити в цю організацію...

— Я це знаю і намагаюсь сказати, що США підтримують зусилля України на шляху інтеграції в ЄС.

Сенатор Сешинс: — І ми підтримуємо право України як незалежної держави обирати рішення стосовно того, до яких союзів приєднуватися.

— Сенаторе Кайл, яка мета вашого візиту, що ви вже з’ясували після зустрічей з главою Адміністрації Президента Сергієм Льовочкіним і главою українського зовнішньополітичного відомства Костянтином Грищенком?

— Ми матимемо ще зустрічі з іншими політиками завтра (інтерв’ю записувалося ввечері 16 квітня. — Авт.). Мета цієї місії в тому, щоб, по-перше, краще з’ясувати, які проблеми, виклики і можливості існують у вашій країні. Ми хочемо почути це безпосередньо з уст українців. По-друге, ми також хочемо передати деякі месиджі від наших людей і американського уряду. Ми підтримуємо те, що українці намагаються робити. Ми сподіваємося, що український уряд зможе реалізувати реформи, про які він говорить. А якщо цього не станеться, то Україні буде дуже складно функціонувати, вступити до ЄС і дуже складно привабити інвестиції чи створити можливості для бізнесу, наприклад зі США. Тому ми хочемо, аби українські урядовці знали, що, на наш погляд, такі можливості існують, для цього їм потрібно створити такий політичний та економічний клімат, який заохотить наші компанії робити бізнес у вашій країні.

— А що у цьому відношенні ви почули від Льовочкіна та Грищенка?

— Ми почули від них про план і бажання здійснити реформи.

— Про які конкретно реформи вони говорили?

— Йдеться про широку гаму питань. Наприклад, в Україні давно говорять про реформи щодо боротьби з корупцією. Інше питання, як конкретно влада збирається вирішити цю проблему. Але в українському уряді розуміють, що це велика проблема. Нам розповіли про план, який складається із 21 пункту і в якому йдеться про виборчу реформу, боротьбу з корупцією, оподаткування, торгівлю та інші проблеми. І всі ці питання потрібно вирішити, якщо уряд хоче привабити інвестиції і бути успішним.

— Чи торкалися ви питання експорту зерна?

— Так. У нас було багато дискусій з цього прив оду.

— Чи не могли б ви детальніше розповісти, як ви бачите цю проблему?

— Дозвольте мені сказати про це наступним чином. У нас, у США, є люди, які зробили інвестиції і хотіли б продовжувати робити бізнес у вашій країні, але вони зараз стикаються з труднощами. Уряд пояснює свої дії тим, що змушений так діяти через ухвалені раніше рішення. Звісно, не нам вирішувати, так це чи ні. Ми кажемо у цьому випадку, що стан речей має змінитися, аби ділова спільнота продовжувала вести тут бізнес. Ми також зауважили, як відзначив сенатор Сешинс, що немає сенсу на довготривалу перспективу запровадження вашою країною ембарго на експорт зерна.

Сенатор Сешинс: — У нас склалося враження, що в інтересах України, аби це була тимчасова акція. Бо ціни на зерно зростають у всьому світі і є вигідними для експортерів продовольства. Фермери Алабами переживають найкращі часи за останні 15 років. Зважаючи на сільськогосподарський потенціал України, уряд вашої країни має більше думати про експорт зерна, що сприятиме економічному зростанню і настанню справді сприятливих років для українських фермерів і, сподіваюсь, загалом для сільськогосподарської галузі.

— Чи це означає, що однією з проблем є запровадження урядом України квотування експорту зерна?

Сенатор Сешинс: — Так, у сенсі, що уряд вводить механізм протекціонізму на ринку зерна. І в цьому зацікавлений істеблішмент.

Сенатор Кайл: — Справді, в цьому полягає суть проблеми. І це одна з великих проблем. Як ми вже відзначали, немає сенсу обмежувати експорт товару, що дозволяє отримати сьогодні хорошу ціну на ринку.

Сенатор Сешинс: — Існують компанії, які дуже зацікавлені в ембарго на продаж зерна. І це може ускладнити ситуацію для України, яка хоче в майбутньому отримувати інвестиції. Адже інвестори бояться того, що правила можуть змінюватися. І по-друге, у нас була гарна дискусія про загальну філософію того, що краще експортувати чи не експортувати.

— А як щодо такої проблеми, як корупція? Наскільки, на вашу думку, це велика проблема і як вона може впливати на інвестиційну привабливість України в майбутньому?

У нас є листи від різних ділових кіл Америки, автори яких висловлюють велику стурбованість стосовно ведення бізнесу в Україні саме через корупцію. І це буде дуже ускладнювати Україні приваблення інвестицій, що необхідно не лише для вступу до ЄС, але й для того, щоб розвивати країну, про що говорив сенатор Сешинс. Якщо корупція процвітатиме надалі, то вона душитиме економіку і не дозволить їй розвиватися. Ми розглядаємо це питання дуже серйозно. Ми не збираємося читати комусь тут лекції, але як ваші друзі хочемо наголосити, що ви можете досягнути набагато більшого, якщо здійсните реформи і викорчуєте корупцію. І лідери, з якими ми зустрічалися, повністю погоджуються з цим. Вона заявили, що важко працюватимуть, аби покласти край корупції.

— Чи порушували ви під час дискусій з названими вище урядовцями питання незалежності судової системи в Україні?

Ні. Ми лише говорили про це в контексті ділового законодавства. Але наскільки ми знаємо, це питання з низки реформ, які збирається реалізувати уряд.

— Чи обговорювали те, як поводження влади з опозицією сприймається на Заході та, зокрема, таке питання, як «вибіркове переслідування» лідерів опозиції?

Стосовно цього було лише згадування чи посилання.

— Сенаторе Кайл, ваша партія має більшість у Палаті представників. Зважаючи на це, чи має, на вашу думку, змінитися політика адміністрації Обами щодо України?

Ми тут усі республіканці. І ми не збираємося обговорювати в іншій країні відмінності у поглядах, які в нас є з адміністрацією Обами. Ми представляємо США і підтримуємо адміністрацію, наскільки це можливо, коли перебуваємо за кордоном. Тому мені незручно говорити про те, що ми могли б робити по-іншому щодо України.

— Але ж, зважаючи на те, що у вашої партії більшість у Палаті представників, ви можете впливати на зовнішню політику США... Моє питання полягає в тому, як республіканці можуть вплинути на політику Білого дому стосовно України?

На мою думку, і члени Конгресу, й адміністрація розглядають Україну як надзвичайно важливу країну. І демократи, і республіканці підтримують прагнення вашого народу щодо максимальних форм свободи. Усі ми підтримуємо реформи, які ваша країна має намір здійснити. Щиро кажучи, з нашого боку існує гірке розчарування. Ми дуже хочемо, щоб Україна була успішною, але розчаровані відносно повільним поступом. Утім, ми розуміємо, що це не просто. Іноді ми переживаємо, коли бачимо дуже енергійні спроби Росії впливати на політику України. Але українські лідери по-своєму справляються з цим. Їм удається це робити, і ми цінимо це. І я б хотів висловити ще одну високу оцінку від імені американського народу. Йдеться про корабель українських ВМС «Костянтин Ольшанський», який допоміг групі американських громадян та представників інших країн евакуюватися з Тріполі декілька тижнів тому. Ми цінуємо те, що Україна, незважаючи на економічні труднощі, намагається бути гравцем на світовій арені.

І це дуже важлива річ для країни, яка прагне стати частиною Європейського Союзу і більше впливати на світову політику. Я не думаю, що між республіканцями і демократами та серед лідерів США є велика різниця, коли йдеться про Україну.

— Чи не могли б ви сказати, хто з республіканського табору може конкурувати з Обамою на наступних президентських виборах?

Це довгий список. (Сміється). На мою думку, поки що рано говорити про це. Я знаю, що Обама розпочав свою кампанію. Але це він зробив надто рано. Президент мав би зосередити увагу на деяких проблемах, з якими стикається наша країна, і менше займатися виборчою кампанією. Але ми не збираємося бути критичними до цієї адміністрації, зокрема й відносно її політики стосовно України.

— Сенаторе Кайл, чи складно вам як республіканському «батогу» контролювати своїх однопартійців? Чи були випадки, коли республіканці чи то з Палати представників, чи Сенату міняли партійні кольори і переходили в протилежний табір?

За кордоном дуже важливо зрозуміти одну річ. У нас не парламентська система урядування, коли кожен член партії голосує згідно з партійною лінією. У нас інша система. І в результаті члени Конгресу не завжди голосують згідно з партійною лінією. Так завжди було і так буде.

— Але ви не відповіли на перше запитання, чи легко бути партійним «батогом»?

Сенатор Сешинс: — Він такий добрий «батіг», що ми добре себе поводимо. (Сміються обоє).

Сенатор Кайл:Ви поставили мені складне запитання...

— Тоді скажіть, що означає для вас бути республіканцем або, іншими словами, чому ви республіканець, а не демократ?

Всі ми віримо у свободу особистості. А максимальну свободу для індивіда ви не отримаєте при дуже сильному уряді. Тому республіканці завжди прагнуть тримати уряд у рамках, щоб той не обмежував свободу людей. Це означає, що уряд має витрачати менше коштів і менше регулювати життя людей. Наші друзі-демократи вірять у сильний уряд та більші податки. Це головні відмінності між нами.

Микола СІРУК, «День»
Газета: 
Рубрика: