Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Очікуючи зуба ведмедя

30 листопада, 2011 - 00:00

Хотілося б погодитися з шановним Петром Барсовим, який побачив у натовпах бажаючих наблизитись до поясу Богородиці символ духовності, що збереглася в народі, а в багатогодинному стоянні до святині — особливу потребу нашого народу у випробуванні: коли потрібно не просто прийти і подивитись, а вистояти, витерпіти, вистраждати. Хотілося б в це вірити, тому що хочеться вірити в хороше. Хочеться думати, що не все втрачено, що натовп, який полюбляє сенсації, ще не весь народ, що фантастичне безглуздя і тупість, з якими раз у раз доводиться стикатися — це ілюзія. Що масове прагнення жити одним днем, ні про що не думати, не ставити запитань — це віддзеркалення песимізму конкретної людини, наприклад, мене. Хотілося б вірити, що жадоба грошей і бажання щось вкрасти, проявивши «кмітливість», — це ще не все, чим живуть мільйони.

Але не віриться. Як кажуть, віру у нас замінює забобон. В Обиденській церкві є своя частинка поясу, до якої ніколи не стоять не те що натовпи, а взагалі мало хто стоїть. Частинка поясу є в Пітері в Казанському соборі, там також є шматочок Чудотворного Хреста Господнього. У тому ж храмі Христа Спасителя є частинки ризи Христа і Богородиці. На Русі взагалі святинь чимало, але стотисячні натовпи до них не стоять.

Те, що було минулого тижня в центрі Москви, схоже на багатогодинне стояння з метою освятити паски та яйця. Тому що так заведено. Заведено яйця і паски святити. Дотримувався ти посту чи ні — не важливо, але святити — це «святе». А серед тих, хто постує, який відсоток віруючих, а який відсоток тих, хто бажає схуднути? Останніх, їй-богу, не менше! Особистий досвід спілкування з тими, хто дотримується посту, не залишає сумнівів. Хоча, можливо, я бачив довкола лише якихось не тих віруючих. І не тих людей зустрічав у нескінченних чергах на Великдень.

А уряд і депутати, слідом за вождями, що стоять зі свічками в храмі, — це теж символ віри? Всі ці люди, від яких у країні немає нічого, окрім безладу, розкладання і крадіжки — всі вони вірять?! Не дарма ж для них спецперепустки на відвідини поясу виписували — аж на дві особи! Випробування випробуванням, але люди вони зайняті, випробують себе якось іншим разом, у них все життя — випробування і служіння.

А тисячі і тисячі громадян та громадянок, що носять хрести, виставляють їх напоказ, і чим більший хрест, тим краще — вони хто? Дівки соромітної зовнішності, зате з «гімнастом» між грудей — вони вірять? Бандит без хреста на товстому ланцюзі вже й не бандит. Бандит, що не жертвує на храм, — ніби й не гангстер. Гріхи він замолює своїми пожертвуваннями? Ага, як же. Не у гріхах справа. А в тому, що бандитові належить бути з хрестом на золотому ланцюзі і жертвувати на храм. Інакше який з нього бандит?

Віра знищувалася в нашому народі впродовж довгих років, від покоління до покоління. Саме наше життя передбачає не християнську смиренність і благочестя, а жорстокість, безпринципність, цинізм. Віра наша — це зовнішні атрибути. Як хрест на шиї. Як освячена паска для розговіння, оминаючи піст. Храм — це красиво. Урочистість зачаровує. Ладан, ікони, корогви, попи — зовнішні ознаки нашої православності, що замінюють людям дотримання заповідей і, ні, не праведне, а хоч би чесне життя.

Сенс віри не в тому, аби кудись цілодобово стояти на морозі, а в тому, аби щодня бути порядною людиною.

Насправді цей неймовірний атракціон у центрі столиці — аж ніяк не подолання труднощів, а пошук легкої дороги. Наполягаю, відстояти добу в черзі — це легкий шлях! Це віра не в Бога, а в диво! Це спосіб, доторкнувшись до святині, разом позбавитися від хвороб, гріхів, отримати успіх у справах — і взагалі вирішити всі проблеми, які насправді не вирішуються за добу стояння куди б там не було. Це має бути щоденна наполеглива праця над собою. Не гучна, не показна, без вериг і картання самих себе. І це набагато важче, ніж одного дня вистояти у великій черзі.

Так, були серед цих натовпів і віруючі. Напевно, їх було немало. Але більшість прийшли в цирк. Як колись стояли в чергах до Мавзолею, не тому що були ревними комуністами, а тому що йшли подивитися на небіжчика, який стільки десятиліть лежить там як живий. Це те ж саме! І на мене вся ця картина справила гнітюче враження.

А тих, хто бажає цирку і шоу, без видовищ не залишать. Кажуть, що скоро народові представлять ще одну святиню — всім святиням святиню. Зуб ведмедя Серафима Саровського! Якщо правильно пояснити громадянам усю благодатну цінність цього зуба, натовпи будуть не менші, ніж на пояс Богородиці.

Антон ОРЕХЪ. 29 листопада 2011 р. (www.ej.ru)
Газета: 
Рубрика: