«Нас намагаються завести на хибний шлях пошуку системи безпеки», — вважає він. За його словами, зміна нинішнім керівництвом курсу на позаблоковість України не посилює безпеку, а навпаки послаблює її. «Проголошення позаблокового статусу є негативом для України. Ми не хотіли б, щоб із суб’єкта безпекових дебатів перетворилася на об’єкт», — сказав екс-міністр. Він також додав, що Чорноморський флот є фактором нестабільності для України, особливо зважаючи на той факт, що на даний момент відсутні гарантії безпеки для України.
Занепокоєння українських експертів поділяють і західні експерти. Зокрема асоційований дослідник Центру міжнародних студій та досліджень, CERI Sciences Po (Франція) П’єр Асснер нагадав вислів американського дипломата Джеймса Кеннона, який сказав, що Росія бачить сусідів або як ворогів, або як васалів. «Треба, щоб Росія не бачила Україну, Грузію як своїх васалів і вважала сферою привілейованих інтересів. Великі держави мають грати за правилами. І Росія має це зрозуміти. А підозрілість Росії є великою перешкодою для європейської безпеки», — сказав він. Разом із тим французький експерт зазначив, що, попри те, що Україна не скоро буде членом ЄС і НАТО, вона має контролювати свою долю через демократію, та ефективне урядування.
Про важливість ефективного урядування наголошувало багато інших експертів. Про це говорив і голова комітету парламентського співробітництва ЄС—Україна Павел КОВАЛЬ. Разом із тим він відзначив, що стабільність, про яку постійно говорить українська влада, не повинна полягати в монополізації влади однією партією, що може призвести до стагнації. На думку євродепутата, для ефективнішого зближення України з ЄС коаліція разом з опозицією має створити групу, яка займатиметься європейськими питаннями, безвізовим режимом, угодою про асоціацію й зону вільної торгівлі. «Тим самим буде показано, що в Україні є спільне розуміння. Польський досвід говорить, що політики на зовнішній арені мають говорити однією мовою. Україна має продовжити шлях у Європу з сильною владою й сильною опозицією», — наголосив пан Коваль.
Однак невідомо, чи прислухається українська влада до висновків та рекомендацій українських та зарубіжних експертів. Поганим симптомом є те, що ніхто з Банкової не був присутній на цьому форумі. Як повідомили організатори, заявлений до участі в дискусіях директор Національного інституту стратегічних досліджень Андрій Єрмолаєв був терміново викликаний в Адміністрацію Президента.
КОМЕНТАPI
Джеймс ГРІН, президент товариства «Стратегії ефективних домовленостей», США:
— Це фантастична можливість поговорити на тему безпеки та про її елементи зміни суспільства з великою кількістю розумних людей. Багато дискусій не лише про Україну, а й про інші регіони. Вважаю особливо позитивним те, що цей форум створить тенденцію рішень, які варитимуться у власному соку в Україні; покаже, що деякі шляхи, які вибирають держави, не завжди ведуть до реальних результатів. Це той час для України, коли країні потрібно поглянути на речі із стратегічним мисленням. Я вважаю, що Україні цей форум дасть можливість почути представників інших країн — провідних європейських і американських мислителів, які говоритимуть про те, як світ змінюється. Такий діалог дуже важливий для України, адже вона, як і кожна країна, хоче сама приймати рішення, мати своє стратегічне мислення.
Клаус ВІТТМАНН, генерал-полковник у відставці, колишній директор Академічного планування та політики Коледжу охорони НАТО в Римі, Німеччина:
— Форум був надзвичайно добре організованим, з доречними темами й чудовими доповідачами. Він створив добре розуміння тих предметів, які зачіпають політику безпеки та займають значне місце в житті України. Крім цього, на форумі обговорили важливі питання Чорноморської співпраці, в якій дуже важливим є український вклад.
Українське стратегічне співтовариство й розробка політики безпеки України можуть лише виграти від обміну досвідом з міжнародними експертами (які теж можуть багато чого повчитися). Варто зазначити, що «позаблокова» політика критично сприймається в країні. Правда, така важлива країна повинна намагатися зробити корисний внесок в колективну політику безпеки. Необхідно здолати в цій сфері мислення в поняттях «нульової суми». Очевидно, що подальша інтеграція України на захід відбудеться швидше через Європейський Союз, ніж через НАТО. Але партнерство з Альянсом і комісія Україна — НАТО залишатимуться важливими не лише через інтерес у подальших реформах у секторі безпеки. Я був вражений високим рівнем експертизи, яку продемонстрували на цьому форумі учасники з України. Вони хорошої думки про трансатлантичну співпрацю, про нову стратегічну концепцію НАТО та про розвиток ОБСЄ.
Марі ЖЕРВЕ-ВІДРІКЕР, посол Канади в Австрії та постійний представник Канади в міжнародних організаціях у Відні:
— Вважаю, це була чудова конференція. Я була дуже зацікавлена почути різні точки зору, які висловлювали українські експерти та урядовці. На мою думку, цей форум був дуже корисним. Ми живемо у складний час. Ніхто не має кришталевої кулі, щоб знати, яким буде майбутнє, Але події, подібні до Київського безпекового форуму, є дуже корисними, оскільки тут увага зосереджувалась на ключових проблемах. Тому я сподіваюся, що цей форум підсилить нашу колективну мудрість.
Ганс-Георг ВІК, посол, екс-міністр оборони Федеративної Республіки Німеччина:
— Дуже важливо відзначити, що Україна — європейська країна. І потрібно все робити, щоб сприяти зближенню України з ЄС. Тому що це цивілізаційна відповідь на ваші потреби і водночас відхід від радянського стилю економіки та урядування. У довготривалій перспективі це сприятиме вирішенню безпеки України, сусідом якої є досі непередбачувана Росія.
Захід розуміє, що відбувається в Україні. Але тут у цьому немає вини Заходу, оскільки нинішня ситуація у вашій країні обумовлена недоліками в процесі трансформації. Певною мірою зараз справді відбуваються відхилення, але, гадаю, зрештою демократичне суспільство збереться силами і буде протистояти недемократичному напряму, який обрали партії, що виграли вибори. Вам треба оспорювати результати виборів у судах. Вам треба проголошувати свою позицію, не мовчати, не чекати гіршого, ви можете запобігти цьому.
Теодор МЕЛЕШКАНУ, віце-президент сенату, міністр оборони (2007—2008 рр.), міністр закордонних справ (1992—1996 рр.), Румунія:
— Я мав багато нагод та можливостей бути присутнім на різноманітних форумах, присвячених проблемам безпеки, зокрема, європейської безпеки, енергетичної безпеки й не тільки. Однак я мушу визнати, що цей форум у Києві — один із найкраще організованих. Щодо України ми почули два підходи. Один підхід полягає в підтримці розвитку партнерських відносин між Україною та Європейським Союзом і НАТО з метою використання цих відносин для покращання безпеки, підняття рівня економіки і створення загалом безпечнішого регіону в цій частині світу. Й інший підхід, зокрема президента Віктора Януковича та його оточення, полягає в забезпеченні безпеки України без приєднання як до НАТО, так і до східної системи безпеки (ОКДБ).
— Ми у Румунії вже пройшли такий історичний етап у 1991—1992 роках. Ми також вивчали ці різні можливості, й нещодавно один із найвідоміших румунських аналітиків із Бухареста здійснив схожий аналіз для Молдови. І наші висновки були однаковими: якщо хочете отримати безпеку, зберігаючи нейтралітет, потрібно вкладати великі гроші. І якщо ви подивитеся на країни Європи, які зберігають нейтралітет, то усвідомите, що це країни з сильною економікою, такі як Швейцарія, Австрія, Швеція, Фінляндія. І тому наш висновок у 1992 році після всіх цих досліджень, що були проведені в Румунії, полягає в тому, що нейтралітет надто дорогий, і для того, щоб його досягти, потрібен час. Тому найкращий вихід — це підтримувати тісну співпрацю з існуючими безпековими структурами. Якщо ви хочете підтримувати свою безпеку і не зможете собі дозволити нейтралітет, то повинні будувати нормальні відносини з існуючими системами безпеки, які вже показали, що можуть гарантувати безпеку в Європі та для своїх партнерів, готові й бажають вам допомогти вдосконалити і розвинути свою власну систему безпеки.
Олександр ЧАЛИЙ, посол України, екс-перший заступник міністра закордонних справ:
— По-перше, потрібно відзначити чудову, фантастичну організацію проведення заходу найвищого європейського ѓатунку. По-друге, мене вразило, що українська влада практично була відсутня на цьому форумі й не змогла на нормальному інтелектуальному рівні представити ту зовнішньополітичну й безпекову концепцію, яку зараз реалізовує країна. Мені дуже шкода, що цього не сталося, оскільки я вважаю, що за своєю суттю це правильна концепція, але ніхто не міг її ні представити, ні пояснити. Також я був вражений високим інтелектуальним рівнем дискусії, яку задавали наші західні партнери, особливо ті, хто представляв ЄС, США. Вони дійсно дозволили подивитися за горизонт і уявити, що очікує систему трансатлантичної безпеки від Владивостока до Ванкувера у майбутньому на десятиліття вперед. І я був розчарований інтелектуальним рівнем багатьох українців, які представляли свої позиції, оскільки вони говорили про ті проблеми і на тій мові, яка вже не відповідає трендам і мейнстрімам розвитку на євроатлантичному просторі безпеки. Щодо зацікавленості Заходу в Україні як партнерові у системі безпеки, то я повністю згоден з останнім виступом на цьому форумі представника Женевського центру з питань політики безпеки доктора Греме Герда, в якому зазначалася, що Україна сьогодні є геополітичним центром великого трансатлантичного простору. Саме геополітичний центр завжди визначає ефективність будь-якої безпекової структури. Тому, як чітко сказав представник Швейцарії доктор Герд, Захід і Схід, НАТО і Росія мають подолати стратегічну недовіру. Я додам, що вони повинні здійснити історичне примирення, але Україна відіграє ключову роль у цьому, бо українське питання є одним із тих питань, без вирішення якого холодну війну в розумінні історичного примирення між тими, хто брав у ній участь, завершити неможливо. Статус України, на мій погляд, має бути постійно нейтральним, визначеним у цьому трансатлантичному ключі.