Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Православна Греція зустрічає католицького Папу

5 травня, 2001 - 00:00

У п’ятницю Папа Римський Іван Павло II прибув до Афін — столиці православної Греції. Це його 93-е паломництво за межі Ватікану. Останній візит до Греції папи римського — це був Папа Костянтин — відбувся в 710 році. Костянтин тоді прямував у Константинополь, де його вітав Візантійський імператор Юстініан II і Константинопольський патріарх. У соборі Святої Софії відбулася літургія, яку разом відслужили предстоятелі Східної і Західної гілок християнської церкви, тоді ще єдиної.

Папа відвідує Грецію за запрошенням президента Константіноса Стефанопулоса, а також за згодою Елладської православної церкви. Програма нинішнього візиту Папи Римського передбачає зустрічі з керівниками держави, і з вищими церковними сановниками. Те, що головна вітальна церемонія відбулася в президентському палаці, факт досить промовистий. Відвідав Папа і резиденцію Предстоятеля Елладської (Грецької) Церкви архієпіскопа Хрістодула. Того ж дня Іван Павло II відправився в Айос Діонісіос — кафедральний собор католицької церкви в Греції на зустріч з духовенством. Основна ж мета візиту Папи — молитва на горі Ареопаг, на тому місці, де апостол Павло вперше проповідував Слово Боже афінянам, про що розповідають «Діяння Апостолів» Нового Заповіту. На афінській горі, де св. Павло звертався з проповіддю до язичників, заплановано зачитати спільну греко-католицьку декларацію.

У програмі також зустріч Папи з Архієпископом Хрістодулом і православними єпископами. Спільного богослужіння або молитви не передбачається. О восьмій ранку 5 травня Папа здійснить богослужіння на критому баскетбольному майданчику Олімпійського стадіону, де будуть присутні 18 тисяч чоловік.

Позиція Елладської церкви відносно візиту Римського Папи обговорювалася на спеціальному Синоді, який 7 березня нинішнього року ухвалив рішення не перешкоджати приїзду голови Католицької церкви — «відповідно до традиційної гостинності грецького народу». При цьому предстоятель Елладської Церкви заявив, що основним каменем спотикання залишається існування католицьких общин східного обряду. «Діалог між обома Церквами почався 20 років тому, але протягом останнього десятиріччя він знаходиться в тупику», — сказав архієпископ Афінський.

Православ’я фактично залишається державною релігією Греції — його сповідає 94% населення країни, і відокремлення релігії від держави є більш ніж формальним. Греки досi протестують проти відсутності в новому посвідченні громадянина графи «віросповідання». В Грецiї живе також 100 тис. мусульман, 50 тис. католиків, 50 тис. Свідків Ієгови, 30 тис. протестантів і 5 тис. іудеїв.

Приїзду Папи до Афін передували маніфестації протесту грецьких фундаменталістів (хоч проти них завчасно виступав архієпископ Хрістодул), учасники яких не соромилися у виразах, називаючи Папу єретиком і згадуючи гріхи Католицької церкви тисячолітньої давності. Водночас відомий грецький письменник Нікос Діму вважає, що «протестуючі не рахуються з грецькою традицією гостинності. Тим більше, що мова йде про предстоятеля найбільшої християнської церкви світу, про духовного лідера країн, які є нашими європейськими союзниками. Принизливо для греків отримати ярлик нетерпимих фанатиків-націоналістів». Нікос Діму засуджує також грецьку пресу, яка «не зуміла або не захотіла критикувати ретроградну позицію, зайняту деякими православними лідерами, що створило в країні атмосферу обскурантизму».

Більш сприятливою буде наступна частина маршруту Папи. У Сірії він візьме участь в екуменічній зустрічі в греко- православному соборі в Дамаску, відслужить месу на стадіоні, проведе розмову з головами різних конфесій, представлених в Сірії, а також богослужіння на неокупованій Ізраїлем частині Голанських висот. А в неділю відвідає найбільшу мечеть Дамаску — це буде перше відвідування мусульманського храму головою Римсько-католицької церкви.

Прецедент — дуже важлива річ для історії, для суспільства. І той факт, що Римський Папа відвідав класичну православну країну, мовою якої говорили апостоли, i на якiй працювали перші Всесвітні собори, свідчить, що час і люди міняються. Іноді навіть проти своєї волі.

Клара ГУДЗИК, «День»
Газета: 
Рубрика: