Розмови про можливе реверсування нафтопроводу Одеса-Броди стали причиною неабиякої суперечки і гучних заяв як усередині країни, так і ззовні. Росіяни переконують у вигодах реверсу для України. Захід натякає, що «неєвропейське» використання труби поставить хрест на проекті. Українське керівництво справляє враження, що розмірковує, однак паралельно з напруженими дискусіями проводить і конкретну роботу. Схоже, не на користь прихильників реверсу. Минулої суботи Київ із візитом відвідав представник Директорату з питань транспорту та енергетики Європейської Комісії Фаузі Бенсарса. Цього вівторка він відвідав Варшаву, де за участі керівництва «Укртранснафти» і польської нафтотранспортної компанії PERN «Przyjazn» визначався спосіб подовження трубопроводу iз Бродiв до Плоцька. Одним iз найголовніших питань, яке піднімалося, було залучення інвесторів для подовження труби до польського Плоцька. Також під час зустрічей йшлося про органiзацiю роботи тристоронньої робочої групи (Україна, Польща, Єврокомісія) для реалізації проекту. Про транспортні можливості України, про вагомість їх для Європи, про ставлення Брюсселя до спроб реверсу — в інтерв’ю з Фаузі БЕНСАРСОЮ.
— Пане Бенсарса, під час візиту до Києва ви мали зустрічі з українськими урядовцями. Які підсумки вашого візиту?
— Як ви знаєте, 27 травня на конференції в Брюсселі український і польський уряди висловили підтримку проекту Одеса — Броди і засвідчили його комерційну життєздатність. Позитивні результати полягають у тому, що представники нафтопереробних заводів України, Польщі, Словаччини, Чехії та Німеччини підтвердили своє бажання використовувати цей нафтопровід. Тож висновки такі: його справді слід подовжити до Плоцька. Такі міжнародні фінансові організації, як Європейський банк реконструкції та розвитку, а також Європейський інвестиційний банк, висловили бажання інвестувати цей проект. Крім того, ним зацікавилися деякі приватні банки. Тобто він відкритий для приватних компаній. Якщо у Вас є політичні запевнення урядів України та Польщі, якщо у Вас готовий ринок і міжнародні фінансові організації готові вкладати інвестиції, то проект, звісно, розвиватиметься швидко. І саме тому віце-прем’єр-міністр Віталій Гайдук, його польський колега Марек Поль і віце-президент Єврокомісії Лойола де Паласіо домовилися створити робочу групу, яка опікуватиметься розвитком проекту.
— Чому, на ваш погляд, розробка концепції бізнес-плану проекту Одеса — Броди та ухвалення спільної декларації Україною, Польщею і Європейською Комісією щодо співпраці в його реалізації породили такі відчайдушні спроби реверсувати нафтопровід?
— Хочу бути відвертим. Єврокомісія не грає в політичні ігри з нафтопроводами і танкерним транспортуванням нафти, оскільки дуже серйозно ставиться до безпеки енергетичних постачань. Ми визнали нафтопровід Одеса — Броди — Плоцьк дуже важливим для безпеки всієї Європи. Зокрема, він дуже важливий для безпеки енергетичних постачань в Україні і Польщі.
— Чому не може бути так, що Україна трохи покачає російську нафту з Бродів до Одеси, а потім — каспійську до Європи? Чому ідея реверсу не відповідає європейській стратегії?
— Цей проект слід реалізувати в три етапи. На першому — нафтопровід буде використовуватися для постачання нафти на переробні заводи Західної України. Є ще переробні заводи в Словаччині, неподалік від України, також існує нафтопровід «Дружба». Поєднання цього нафтопроводу з Одеса — Броди не потребує великих інвестицій. Нафтопровід є, і можна розпочати роботу вже тепер — у вересні-жовтні. Другий етап — подовження нафтопроводу до Польщі та Німеччини, і тут робота слід виконати професійно. Що ж до реверсивного напрямку, хочу, щоб ви зрозуміли мене чітко. Україна — незалежна держава, і ніхто не може її зобов’язати або змусити робити те, чого вона не хоче. Єдине, що турбує ЄС, — безпека постачань. Постачання морем вважаються просто небезпечними. Якщо Україна почне використовувати цей нафтопровід у напрямку Броди — Одеса, то Чорне море і протока Босфор будуть ще більше завантажені. Євросоюз не хоче повторення тієї аварії, яка сталася торік із танкером «Престиж». Тому Єврокомісія підтримує розвиток проекту Одеса — Броди — Плоцьк. Щодо комерційного боку питання, то це справа приватних компаній — забезпечити Україну, Польщу, Словаччину інвестиціями для розвитку проекту. І останнє питання. Наступного року Україна вже буде на кордоні ЄС. У контексті ширшої Європи нафтопровід Одеса — Броди — Плоцьк, який транспортуватиме нафту з Каспійського регіону, дуже важливий. Тому що в Каспійському регіоні нафта малосірчана. Якщо вона потраплятиме на нафтопереробні заводи Європи, це, звичайно, буде плюсом, бо тоді вони вироблятимуть, і для України в тому числі, продукт дуже високої якості. У цілому слід відзначити три важливих моменти. Перший — безпека постачань, другий — зменшення постачань морем і третій — виготовлення якісних нафтопродуктів. Тому ми так серйозно і ставимося до цього нафтопроводу.