22 вересня припинила свою діяльність одна з найстаріших (заснована 1841 року у Великій Британії) туристичних компаній світу — Thomas Cook. Понад 150 тисяч клієнтів компанії з Британії сьогодні за кордоном. А літаки компанії конфісковуються просто в аеропортах.
У квітні 2019 року Thomas Cook найняла Alix Partners, яка спеціалізується на реструктуризації боргів, щоб скоротити заборгованість в 1,6 млрд фунтів стерлінгів (майже 1,8 млрд євро).
В останні роки бізнес Thomas Cook Group був збитковим, і холдингу все складніше ставало обслуговувати свої кредити. Виручка холдингу в попередньому фінансовому році, який закінчився 30 вересня 2018 року, сягнула 9,6 млрд фунтів стерлінгів, чистий збиток — 163 млн фунтів. Аналогічні показники за перші шість місяців поточного фінансового року — 3 млрд, чистий збиток — 1,4 млрд загальні зобов’язання на кінець попереднього фінансового року і першого півріччя 2019-го — 6,3 млрд фунтів стерлінгів.
Щоб зарадити ситуації, рада директорів групи цього літа домовилась зі своїм найбільшим акціонером — китайською Fosun — і банками-кредиторами про докапіталізацію. Вони разом повинні були інвестувати в групу 700 млн фунтів, що дало б можливість групі пережити зимовий сезон 2019/20 року.
Згодом Thomas Cook повинен був позбутися туроператорського та авіаційного підрозділів і зосередитися на готельному бізнесі.
Докапіталізація передбачала, що частка китайської Fosun, у якій на кінець 2018 фінансового року було 13% акцій Thomas Cook Group, збільшиться. Крім того, в капітал повинні були увійти і банки — власники облігацій турхолдінгу.
Відповідно, частки всіх інших акціонерів повинні були знизитися, що знецінювало їхні частки. Тому, коли 12 липня план докапіталізації був оголошений, акції Thomas Cook Group впали на біржі: 11 липня один цінний папір холдингу коштував 13,3 пенса за штуку, на наступний день — лише 5,38 пенса. Капіталізація всього холдингу знизилася до 82 млн фунтів.
Як пише Бі-Бі-Сі, після цього Thomas Cook попросив про фінансову допомогу в уряду у розмірі 250 млн фунтів (близько 283 млн євро). Уряд відмовив у допомозі, назвавши це не виправданим витрачанням коштів платників податків.
Згодом міністр транспорту Грант Шеппс, коментуючи це рішення, висловив думку, що це фінансове вливання все одно не врятувало б компанію.
«Я боюся, що це утримало б їх на плаву впродовж дуже короткого періоду часу, після чого ми повернулися б до необхідності повертати на батьківщину людей у будь-якому випадку», — заявив він.
150 тисяч клієнтів компанії із Великої Британії перебувають за кордоном. За даними The Sun — на 51 курорті у 17 країнах.
Міністерство транспорту Великої Британії пообіцяло організувати максимально близьке до запланованої ними дати повернення додому. Їх повинні будуть доставити спеціальними безоплатними рейсами або регулярними рейсами інших авіакомпаній, оплачувати які клієнтам збанкрутілої компанії також не доведеться. Британські ЗМІ називають це «найбільшою в історії мирною репатріацією». У Міністерстві транспорту зазначили, що «невеликій кількості» клієнтів, можливо, доведеться самим забронювати та оплатити політ додому.
Управління цивільної авіації (Civil Aviation Authority) зв’язується з готелями, в яких зараз проживають клієнти Thomas Cook, щоб повідомити, що вартість їхнього проживання буде покриватися державою.
Клієнтів збанкрутілої компанії просять не скорочувати запланований відпочинок і не приїжджати в аеропорт, не дізнавшись на спеціальному веб-сайті детальної інформації про організацію зворотного польоту.
Thomas Cook називав серед причин своїх фінансових проблем політичні заворушення у країнах, куди люди вирушають відпочивати, зокрема, в Туреччині, тривалу спекотну погоду минулого літа і те, що клієнти відкладали бронювання послуг через Brexit.
На момент банкрутства у компанії працювало 22 тисячі співробітників, 9 тисяч із них — британці. Щорічно Thomas Cook обслуговував 22 млн клієнтів.
Прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон поставив під сумнів те, чи були належним чином мотивовані директори компаній для «рішення таких питань» (порятунку компанії від банкрутства. — Ред.).
Бі-Бі-Сі зазначає, що, хоча компанія закривала свої торгові точки, намагаючись скоротити витрати, у березні 2019 року їх були близько 500. Це вимагало великих витрат, ніж у конкурентів, які працюють онлайн.
Ще однією ознакою того, що компанія неефективно управляла своїми фінансами у кризовій ситуації було те, що вона припинила виплату дивідендів інвесторам лише в листопаді 2018 року.
Що буде далі зі найстаршою туристичною компанією Британії, незрозуміло. Британський уряд ініціював перевірку щодо причин банкрутства компанії. Незважаючи на те що деякі експерти закликають до націоналізації Thomas Cook, в уряді категорично виступають проти цього, пишуть британські ЗМІ.
Тим часом експерти в Україні вже заговорили про ознаки глобальної економічної кризи. Є чотири причини, за якими експерти прогнозують глобальні проблеми в світовій економіці. І банкрутство британського старожила до сьогодні не входило до їх переліку. По-перше — кризи не було вже 10 років. Це означає, що цикл середньострокової стабільності закінчується — далі повинна бути рецесія. 10 років -майже крайня точка в теорії середньострокових циклів Жюгляра (Клеман Жюгляр — французький економіст XIX століття), яка говорить про перезавантаження економіки кожні 7—12 років. Останнім був глобальний обвал 2008—2009 років. Після цього світова економіка не була в суперформі, але все ж росла. За цей період можна згадати одне серйозне потрясіння — боргова криза в Європі в 2010—2014. По-друге, довгі борги стали дешевші коротких. Аналітики великих інвестфондів не радять вкладатися в короткострокові активи (терміном до одного-двох років) — чекають проблем. По-третє, золото дорожчає: плюс 20% з початку року і плюс 10% — з початку серпня. Глобальні інвестори починають шукати найбезпечніші активи. І нарешті четверте — центробанки панікують. Рік тому ситуація з економічним зростанням в США і ЄС дозволила найбільшим центробанкам світу заговорити про підвищення ставок (в Європі вони довго перебувають на близьконульових рівнях, в Штатах — близько 2%) — це було швидше хорошим сигналом: економіка зростає, настільки, що її навіть потрібно пригальмувати, зробивши гроші більш дорогими. Зараз все змінилося: Федеральна резервна система США знизила свої ставки, слідом за нею це зробили майже всі головні центробанки світу. Різка зміна пріоритетів (пригальмовувати економіку, а вже за рік — знову стимулювати її) насторожує: зазвичай цикли зниження/підвищення ставок більш тривалі. Зараз явно щось пішло не так.
Чи може Thomas Cook стати тим метеликом, помах крил якого викличе бурю?
Медіа повідомляють, що побоюються ефекту доміно і повного краху в зв’язку з банкрутством британської компанії Thomas Cook грецька готельна індустрія. Лише на Криті сім з десяти турфірм співпрацювали виключно з цим британським агентством.
Водночас експерт з подорожей Саймон Колдер заявив Бі-Бі-Сі, що Thomas Cook «не був готовий до XXI століття».
«Тепер кожен може прикинутися, що він туристичний агент. У всіх є доступ до місць на авіалініях, місцях у готелях, сервісів з оренди автомобілів у світі, і все можна спланувати», — зазначив він.
А проблема в тому, що Thomas Cook і інші великі туристичні оператори забули заповіти самого Томаса Кука, який, по-перше, сам особисто складав програми поїздок, а по-друге, постійно придумував щось новеньке: то поїздку по літературним місцях Шотландії, то гірські тури в Швейцарію, то поїздки по святих місцях в Палестині.
Асортимент великих туристичних операторів одноманітний і нудний. Влітку Туреччина — Греція — Іспанія — Італія, взимку Таїланд і (якщо немає терактів) Єгипет. Плюс трохи головних світових столиць, плюс трохи екзотики на кшталт Куби або Гоа. От і все.
Тому все більшою і більшою популярністю користуються компанії, які організовують незвичайні тури для невеликих груп і навіть розробляють індивідуальні поїздки. Раніше такий туризм був набагато дорожчим масового туризму, тепер же, завдяки діджиталізації, різниця стала не принциповою.
Масовий європейський турист став більш вибагливим. В результаті великі компанії потрапляють в замкнуте коло. Їхня бізнес-модель розрахована на продаж великої кількості однотипних недорогих масових турів, в які вони везуть великі групи туристів на великих літаках, а потім великими автобусами розвозять їх по великих готелях. А люди хочуть хоча б ілюзію індивідуальності і хоч крапельку ексклюзивності.
Звичайно, говорити про те, що масовий туризм зникне як явище в найближчі роки передчасно. Крафтова революція хоч і змінила світовий пивний ринок, але не вбила більшість великих транснаціональних корпорацій. Але те, що туристична індустрія майбутнього — це індивідуальні пропозиції, згодні більшість гравців цього ринку. І хтозна, можливо, пройшовши через банкрутство, відроджений Thomas Cook стане одним з піонерів цього прекрасного нового туризму.