Під час телефонного прес-брифінгу для журналістів, представник США в ОБСЄ Даніель БАЙЄР розповів про результати дводенного засідання (8 — 9 грудня) міністрів закордонних справ країн-учасниць ОБСЄ в Гамбурзі, а також — про те, які зусилля здійснює ця організація у вирішенні конфлікту на Донбасі. Зокрема він перерахував конкретні кроки, які повинна здійснити Росія для імплементації Мінських домовленостей. «День» скористався цією можливістю, щоб поставити декілька запитань постійному представникові США. Зокрема нас цікавило, яким чином ОБСЄ може змусити Росію, як зауважив посол Байєр у своєму виступі 9 грудня, дотриматися своїх зобов’язань з цього приводу? І загалом, яким чином можна реорганізувати ОБСЄ, щоб ця організація була ефективною, а не лише місцем, де роблять заяви?
«ПРО ВАЖЛИВІСТЬ ОБСЄ ЯК ФОРУМУ ДЛЯ ПОЛІТИЧНОГО ДІАЛОГУ»
— Я не згоден з вашим викладенням запитання — не погоджуюся з характеристикою ОБСЄ як «місцем, де роблять заяви». Вона не відображає важливості ОБСЄ як форуму для політичного діалогу — як на рівні міністрів закордонних справ, як ви бачили минулого тижня в Гамбурзі, так і щотижня — в Постійній раді у Відні, — щоб підтримувати єдність і утримувати Україну на першому місці міжнародного порядку денного. Звісно, ОБСЄ також долучається операційно і дипломатично — наприклад, через діяльність Спеціальної моніторингової місії та Тристоронньої контактної групи з мирного врегулювання ситуації на сході України, куди входять ОБСЄ, Україна та Росія.
Ми докладаємо всіх зусиль, щоб підтримувати оперативну роботу, яку ОБСЄ проводить на місцях , — кілька сотень наглядачів постійно інформують світових лідерів про порушення режиму припинення вогню і продовження російської військової підтримки своїх союзників на сході України. Місія спостерігачів ОБСЄ на російсько-українському кордоні також важлива — на основі фактів і в режимі реального часу вони забезпечують світових лідерів інформацією щодо потоку військ, обладнання та матеріальних засобів на Донбасі — і, сподіваюся, врешті-решт, повідомлять про їхнє відведення назад, у Росію. До того ж програмний офіс ОБСЄ в Києві має цілий ряд програм, спрямованих на підтримку поточних зусиль з реформування України, щоб допомогти урядові реалізувати амбіції українського народу і побудувати сучасну, демократичну, європейську державу.
Також хочеться додати, що взаємодія з ОБСЄ є лише одним елементом наших зусиль з метою покласти край конфлікту в Україні й притягнути Росію до відповідальності за окупацію Криму та гібридну війну, що триває на сході України. Це один із багатьох елементів. Президент Обама взяв на себе провідну роль у взаємодії з главами європейських та інших держав з метою забезпечення єдності у питаннях щодо Україні. Разом ми наклали болісні санкції, які підняли плату за агресію і мають на меті притягнути Росію до відповідальності за порушення суверенітету і територіальної цілісності України. Ми надали значну допомогу в галузі безпеки, щоб Україна змогла захистити себе, а також економічну підтримку. Ми, а також інші міжнародні донори, відіграємо важливу роль у здатності України продовжувати просуватися вперед на шляху демократичних реформ.
«РОСІЯ Й НАДАЛІ ВІДЧУВАТИМЕ ЩЕ БІЛЬШИЙ ТИСК»
— Ви назвали успіхом останньої зустрічі міністрів ізоляцію Росії, але як цією ізоляцією можна досягнути відчутних результатів, як, скажімо, виконання Мінських домовленостей?
— Ізоляція Росії є результатом її поведінки, відмінної від поведінки інших держав-учасниць ОБСЄ. Це небажаний результат, але він повинен стати меседжем для Росії, що решта спільноти ОБСЄ очікує від Росії виконання своїх зобов’язань і дотримання принципів, зокрема щодо України та реалізації Мінських домовленостей, під якими вона неодноразово підписувалася, незважаючи на те, що не змогла їх виконати.
Погана поведінка Росії має свою плату. Фінансова плата — санкції, невдоволення якими вона постійно висловлює в ОБСЄ. Політична плата — країни виявляють все менше бажання або взагалі не бажають співпрацювати з Росією в питаннях, у яких Росія зацікавлена. А також плата репутації. Замість того, щоб бути визнаною як регіональна сила з багатою історією, уряди і люди в усьому світі вбачають в Росії розбишаку і авторитарну державу, яка відмовляється грати за правилами, яка не діє в дусі доброї волі, яка позбавляє російський народ його основних свобод і прав людини і яка прагне підірвати основи свободи і демократії за межами своїх кордонів.
В сукупності, ця ізоляція й ці плати означають, що Росія й надалі відчуватиме ще більший тиск — зокрема щодо виконання Мінських домовленостей. А також означають, що країни не соромитимуться сварити Росію за порушення і шукатимуть додаткових заходів, яких можна вжити, щоб змусити Росію відповісти за свої дії.
«МИ ПОВИННІ ДОСЯГТИ ТРИВАЛОГО І СТАБІЛЬНОГО ПРИПИНЕННЯ ВОГНЮ»
— Ви, напевне, чули заяву українського міністра Павла Клімкіна про те, що військова місія ОБСЄ на Донбасі це — «стрибок у майбутнє». Чи бачите ви в ОБСЄ можливість створити й відправити військову місію на схід України для спостереження за виборами?
— Щодо поліцейської місії або наявності представників охорони безпеки на виборах на Донбасі, то не було представлено такої офіційної пропозиції. Як ви знаєте, зараз ОБСЄ має Спеціальну місію зі спостереження в Україні та невеликі місії зі спостереження на двох контрольно-пропускних пунктах на російсько-українському кордоні. Обидві з них є цивільними, беззбройними місіями, і ми вважаємо, що вони повинні продовжувати виконувати свою роботу відповідно до їхніх мандатів.
Ми сказали: якщо угоди про припинення вогню буде досягнуто, якщо буде повна видимість кордону і якщо припинення вогню буде тривалим і стабільним, це змогло б відкрити можливість для деякого прогресу в інших пунктах Мінських домовленостей. І якщо в той час існуватиме необхідність у більш широкій підтримці з боку міжнародного співтовариства з метою сприяння виконанню Мінських домовленостей, ми повинні будемо її розглянути тоді. Поки що обговорення велося частіше на прес-конференціях, аніж під час офіційних зустрічей.
Гадаю, реальна проблема в тому, що ми повинні досягти тривалого і стабільного припинення вогню, припинення бойових дій на місцях, і з’ясувати разом, що ще необхідно з боку міжнародного співтовариства. Ми, Сполучені Штати, є неупередженими щодо цієї розмови, і ми підійдемо до неї з усією практичністю, з’ясувавши, що насправді потрібно, зважаючи на ситуацію на місцях. І минулого тижня ми почули від Верховного представника з питань зовнішньої та безпекової політики Федеріки Могеріні подібну перспективу, що ЄС також вестиме обговорення, зважаючи на ситуацію на місцях.
«ВАЖЛИВІСТЬ ВІДНОСИН США З НАШИМИ ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СОЮЗНИКАМИ І ПАРТНЕРАМИ НЕ ЗМІНИТЬСЯ»
— Між іншим, чи можете ви спрогнозувати, як нова адміністрація Трампа, який заявив, що НАТО — застаріло, сприйматиме роль ОБСЄ у світі?
— Я — посол президента Обами до ОБСЄ, тому можу говорити лише за чинну адміністрацію, а не за адміністрацію майбутнього президента. Можете почитати статтю, яку я написав для Medium.com (medium.com/foggy-bottom/), вона розкриває це питання ширше, але коротко скажу — гадаю, багато хто зазначав, що основне значення трансатлантичних відносин і солідарності з американською безпекою і стабільністю у світі залишається незмінним, — як вже давно визнали і демократи, й республіканці.
Деякі речі можуть змінюватися, але важливість відносин США з нашими європейськими союзниками і партнерами не зміниться. Принципи, зобов’язання і спільні цінності, які підтримували нашу співпрацю після підписання Гельсінського заключного акта, й надалі забезпечуватимуть непорушну основу для нашої роботи, Сполучені Штати і Європа стоятимуть разом перед лицем глобальних загроз, а Трансатлантичне співробітництво й надалі відіграватиме значену роль у вирішенні глобальних проблем.