Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Білорусизація» настроїв

11 червня, 2005 - 00:00

Iнститут соціології НАН України закінчив чергове дослідження з циклу щорічного моніторингу громадської думки. Він проводиться з 1994 року і фактично є соціологічною картою України. Саме опитування, що складається з набору традиційних запитань, а також додаткової анкети з так званими разовими запитаннями, які дозволяють провести більш глибокий аналіз окремих соціальних процесів і тенденцій, було проведено в березні. Незабаром його буде презентовано через ЗМІ широкій громадськості. А поки що один iз «пілотних» варіантів результатів дослідження, призначених, передусім, для внутрішнього користування співробітників інституту, передано в Секретаріат Президента України. З даними опитування вдалося ознайомитися також кореспонденту «Дня».

Враховуючи, що минулий рік було відзначено бурхливими подіями президентських виборів і помаранчевої революції, що призвели до зміни влади в Україні, цілком природно, що соціологи мали зафіксувати певні зміни в настроях суспільства. І зафіксували. Дуже багато. Зокрема, в два рази збільшилася кількість людей, «які дуже цікавляться» політикою — з 11% у березні минулого року до 21%. Також за рік відбулася «білорусизація» економічних налаштувань населення, що характеризуються передусім, різким збільшенням антиринкових настроїв, негативного ставлення до процесів приватизації землі, малих й особливо великих підприємств. Наприклад, кількість тих, хто позитивно ставиться до передачі в приватну власність землі, скоротилася з 42% до 27,8%. Також істотно зменшилась кількість бажаючих відкрити власну справу й працювати у приватного підприємця. Останніх стало менше на 15%.

Окрему частину опитування було присвячено дослідженню постреволюційних настроїв. Так, через два місяці після «третього туру» виборів, 55,7% опитаних сказали, що голосували за Віктора Ющенка, і 27,9% — за Януковича. Заступник директора Інституту соціології Євген Головаха відзначив, що це досить закономірний з погляду трансформацій громадської думки результат — звичайно, через певний час після виборів частина виборців «забуває», за кого голосувала, і приєднується до електорату переможця. Серед настроїв, які переважали у населення в перші дні після завершення президентських виборів, переважно позитивні: надія (38%), задоволення (27%), радість (19%). Але були і негативні (напевно, серед виборців, які підтримали Віктора Януковича): тривога (18%), розчарування (15%), побоювання (13,5%). Це лише кілька цифр, що кидаються в вічі та тенденцій з дуже масштабного дослідження. Детальніше про нього — в одному з найближчих номерів газети, а також у традиційній рубриці «Соціологічна служба «Дня».

Наталія ТРОФІМОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: