Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ціновий диктат імпорту чи «тіні»?

Експерти запевняють, що вартість палива на АЗС тягнуть угору нелегальні схеми постачань на ринок
10 лютого, 2011 - 00:00

Зростання цін на бензин викликане відміною мита на імпорт нафтопродуктів, заявив вчора прем’єр-міністр України Микола Азаров. «Відміна мита на імпорт нафтопродуктів у минулі роки призвела до монополізації ринку з боку імпортерів: їхня частка на ринку досягла 60%. Це дозволило їм ввести ціновий диктат, що збільшило вартість палива практично до європейського рівня», — пояснив прем’єр. Кинувши камінь в город іноземних нафтотрейдерів, Азаров паралельно завірив, що уряд робить все для проведення послідовної політики відродження вітчизняної нафтопереробної галузі. «У тому числі шляхом захисту вітчизняного ринку від зайвих об’ємів імпорту», — резюмував Микола Янович. Правда, що мається на увазі, пан Азаров не уточнив.

За інформацією прем’єр-міністра, ситуацію з високими цінами на АЗС уже вирішують. Так, Міністерство енергетики і вугільної промисловості підготувало програму відродження нафтопереробки в Україні, яка передбачає збільшення переробки вітчизняними нафтопереробними заводами (НПЗ) до 14 мільйонів тонн нафти в поточному році (з 11,1 мільйона тонн в 2010 році. — Ред.) і подальшу модернізацію заводів. Знизити ціни може допомогти і Антимонопольний комітет України, який до середини лютого планує оповістити результати в справі за фактом стрімкого підвищення цін на бензин марок А-95 і А-92 наприкінці 2010 року і в перші дні 2011 року в основних мережах автозаправних станцій.

«Таким чином, у поточному році уряд планує забезпечити ринок якісним і дешевим паливом», — підсумував Азаров.

Чого ж чекати ринку від таких заяв? А також чи допоможуть озвучені дії збити роздрібну ціну на бензин? Про це «День» запитав експертів.

КОМЕНТАРIІ

Геннадій РЯБЦЕВ, експерт з енергетичних питань, заступник директора Науково-технічного центру «Психея»:

— Заяви свідчать про те, що дії уряду будуть направлені на підвищення керованості ринком. Це може призвести до того, що залишаться лише окремі компанії. А слабка конкуренція — одна з головних проблем даного сектору зараз. Якраз її і слід було б вирішувати урядові. Крім того, варто також подумати про єдині правила гри для всіх учасників ринку. На мій погляд, не можна поки звинувачувати в зростанні цін на бензин лише імпортерів, адже ще не завершила свою роботу спеціальна комісія, яка з січня почала вивчати це питання. Крім того, частка імпортного палива на ринку не така вже і велика — всього близько 40%. Відносно ж зростання цін можу сказати, що сьогодні середня ціна А-95 — 8,63 гривні за літр по Україні. І передумов до її зменшення або збільшення в найближчому майбутньому немає, тому що тенденції на світовому нафтовому ринку спокійні.

Сергій КУЮН, директор «Консалтингової групи А-95»:

— Мені здається, що прем’єр-міністра, напевно, умисне дезінформують про реальну ситуацію на ринку, аби схилити його на чиюсь сторону. Зокрема, йдеться про те, що зараз одне з міністерств перейшло до неприкритого лобіювання введення мита на імпортні нафтопродукти. Різні звучали цифри відносно оцінки частки імпорту на внутрішньому ринку, але 60% — це відверта дезінформація. За офіційними даними, 2010 року частка імпортних нафтопродуктів була 40%, а в січні 2011 року — 30%. Причому імпортні постачання — в основному паливо того класу (Євро-4 і 5), яке у нас практично, або ж взагалі не виробляється.

Тепер про ціновий диктат і про його винуватців. За рахунок видобутку власної нафти Україна може забезпечити лише 10 — 15% своїх потреб. Нафту, якої бракує, країна змушена імпортувати. Тому, навіть збільшивши об’єми переробки нафти, про що говорить прем’єр-міністр, чекати зниження цін не варто. Не вирішить питання з високими цінами і введення додаткового мита на імпортне паливо, адже це додатковий податок, який доведеться платити споживачеві. Так, сьогодні жителі багатьох країн Європи протестують проти високих цін на бензин, але для цінової стабілізації там знижують або диверсифікують податки, а також збільшують конкуренцію на ринку. У нас — навпаки: внутрішній ринок можуть закрити для імпортерів, увівши імпортне мито. Ефект від цих дій буде зворотним — подальше зростання цін і монополізація ринку.

На мій погляд, вирішувати дану проблему в Україні треба за рахунок розвитку внутрішнього виробництва, закриваючи схеми нелегальних постачань нафтопродуктів, якими ринок сьогодні переповнений. Це контрабанда і фальсифікат. За різними підрахунками, частка всього цього добра на українському ринку складає 20 — 40%. Тобто на ринок тече величезна кількість палива без сплати податків, тому вітчизняні заводи і не можуть з ними конкурувати.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: