Нову концепцію управління кордонами Державна прикордонна служба України присвятила євроінтеграції. І річ навіть не в тому, що Україна прагне до ЄС. По-перше, дійсно є чому повчитися. По-друге, кордони — справа континентального масштабу. Основні завдання прикордонників — не пускати в країну нелегальних мігрантів, запобігати контрабанді зброї й наркотиків, а також торгівлі людьми. Обмін цими «товарами» відбувається між усіма країнами Європи, відповідно всі країни зацікавлені, щоб у сусідів на кордоні був порядок.
Ще три роки тому, розказують співробітники української Прикордонної служби, в них не було нічого, крім автомата, собаки та УАЗика. «Тому що не було фінансування, фахівців і зв’язків з європейськими країнами, досвід ЄС ми практично не використовували. За три роки — величезний прогрес. Тепер усі досягнення потрібно об’єднати в одну систему, яку потім вписати в систему ЄС», — пояснює начальник прес-служби української Прикордонної служби Сергій Астахов.
Досягнення з нагоди презентації «Пропозицій щодо впровадження системи управління ризиками й системи кримінального аналізу в Державній прикордонній службі України» були виставлені на загальний огляд у внутрішньому дворику Прикордонної служби. Наприклад, джип, в якому знаходиться все необхідне для фіксації правопорушень. Різноманітні інструменти, ножиці, пензлик і навіть кольорові олівці, мильниця й невеличкий посібник, виданий під керівництвом нині покійного генерала Юрія Кравченка, складені у валізку, яка лежить поряд із ноутбуком, апаратом для дактилоскопії, супутниковим зв’язком та іншими здобутками цивілізації. З цього автомобіля можна вийти в базу даних Державної прикордонної служби, отримати всю необхідну інформацію, доступ до процесуальних документів. У майбутньому планується, що база буде загальноєвропейською — проте вже зараз українські прикордонники можуть зв’язатися зі своїми колегами з інших країн і запитати в них дані про людину, автомобіль або документ, якi викликають підозри.
А підозрілість для прикордонників — професійна навичка. Співробітники Прикордонної служби розповіли цікаву історію, як один прикордонник помітив задирку на дверцятах абсолютно нової машини. Автомобіль затримали, дверцята розкрили... І протягом двох з половиною годин з них виймали гроші. Загалом там виявилося $3,5 мільйона. «Дуже важливо мати хорошу інтуїцію, — говорить заступник начальника Управління виховної роботи Департаменту по роботі з особистим складом Володимир Козловський. — І ще іноді бути психологом. Не буває місяця, щоб не зупинили двох- трьох громадян, які намагаються незаконно провезти через кордон дітей. Усяке буває — батько вивозить дитину без дозволу її матері, а буває, що зовсім чужих дітей везуть. Ми можемо лише здогадуватися, навіщо. Розібратися — справа міліції, наша — затримати. Так ось потрібно у розмові з дитиною зрозуміти, чи не примусово її вивозять...»
«Підхід ЄС такий, що якщо на кордоні країни все відстежується й аналізується, то немає потреби настільки ретельну роботу проводити всередині країни. Це загальна ідея, яка не до кінця реалізована навіть безпосередньо у Європейському Союзі, — говорить С. Астахов. — Польща прийшла до таких стандартів, які, в принципі, влаштовують ЄС, а тепер ми рівняємося на Польщу». Польські прикордонники є співорганізаторами впровадження нових систем на українському кордоні, так само як посольство США й Міжнародна організація по міграціях. Точна вартість проекту поки що не називається, але прикордонники обіцяють укластися у суму, відведену державним бюджетом.